Ik heb een aantal LED verlichtings-armaturen aangekocht in China. Deze worden me door de fabrikant toegezonden via DHL. Ik betaalde 210 USD voor de goederen en 190 USD aan transportkosten. In totaal komt het bedrag dus op 400 USD.
Nu lees ik een hoop berichten over mensen die problemen krijgen met de aflevering van het pakket. DHL zou bijvoorbeeld een extra bedrag vragen alvorens het pakket afgeleverd wordt. Het zou gaan om douane-kosten en btw.
Met welke problemen zou ik te maken kunnen krijgen? Hoe kan ik deze problemen voorkomen?
Ik heb dit pakket momenteel aangekocht als particulier; maar de bedoeling is om na het testen van deze producten deze hier verder te verkopen. Ik ga in de nabije toekomst dus een btw-nr aanvragen en op regelmatige basis deze producten aankopen in China. Waar zit het verschil tussen invoerrechten, btw en accijnzen tussen een particulier en een firma?
Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen, want momenteel vind ik te veel verhalen die elkaar tegenspreken en ik zou toch graag wat duidelijkheid verkrijgen.
Alvast bedankt