Kan ik mijn deel nu al op vragen ?

Maarten B
Topic Starter

Kan ik mijn deel nu al op vragen ?

#1 , 22 jun 2011 08:42

Mijn moeder is 1 jaar geleden gestorven, we zijn thuis met 4 kinderen . Een broer van ons woont nog samen met ons vader in het ouderlijk huis, ons vader heeft het vruchtgebruik en wij (de kinderen) zijn allen 1/4 naakte eigenaar van de woning . Nu wil ons broer die nog samen bij vader in woont het ouderlijk huis laten afbreken door een projectmakelaar, die makelaar zou voorgesteld hebben om het huis af te breken en in de plaats 4 appartementen te bouwen . Een appartement zouden we krijgen, vader en mijn broer zullen daar gaan wonen, de kinderen zouden dan wel elk 1/4 naakte eigendom blijven behouden . Omdat het met mijn vader en mijn andere broers en zussen niet goed meer klikt wil ik eigenlijk niet meedoen met dat plan . Bestaat de mogelijkheid dat ik een som geld vraag en dan niets meer met de kwestie te maken heb ? Moet er dan een schatting gebeuren op het oud huis ? Of op de waarde van het nieuwe appartement ? Of kan ik eventueel zelf een voorstel doen wat ik wil hebben om eruit te stappen .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 jun 2011 18:19

U kan als kind-erfgenaam niet eisen dat uw deel in de ouderlijke gezinswoning wordt uitbetaald zolang uw vader , die vruchtgebruiker is , nog leeft. Alle erfgenamen kunnen wel overeen komen om allen samen een bepaalde regeling te treffen zoals een verkoop. Indien u niet wenst mee te doen met dergelijke constructie dient u wel vergoed te worden voor de afstand van uw blote eigendom. Zoals u het voorstelt was het huis van uw moeder alleen. Ik wil u wel zeggen dat , afhankelijk van de leeftijd van uw vader , de waarde van die blote eigendom zeer beperkt is en uw vergoeding wel kan tegenvallen. Informeer u degelijk bij vb. een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”