bank

sleper
Topic Starter

bank

#1 , 26 jun 2011 16:27

Stel dat een bank failliet gaat . Wat gebeurt er dan ?Staatswaarborg ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 jun 2011 18:21

Als het een bank is die regulier in België werkt zal uw geld van zicht- en spaarrekening gewaarborgd zijn tot een bedrag van € 100.000. De beleggingsportefeuille kan overgezet worden naar een andere bank. Waardepapieren van die bank (cfr termijnrekeningen) zij nog afzonderlijk gewaarborgd tot € 100.000 (Van dat laatste niet 100% zeker)

wanton

#3 , 26 jun 2011 20:38

Het komt er eigenlijk op neer dat de staat die bank overneemt. Indien zij alle tegoeden van die bank zou moeten uitbetalen ( waarmee?) heeft zij ook recht om alle uitstaande kredieten op te eisen. De kredieten zijn immers de tegenpost bij de bank van de uitstaande gelden. Wanneer gaat een bank failliet? Wanneer het niet meer in staat is om de spaartegoeden terug te betalen. Dat is wat oa. met Fortis gebeurd is. Door vanuit Nederland door minister Bos georganiseerde overschrijvingen en in België door beleggingsadviseurs geleide afhalingen , geraakte Fortis in liquiditeitsproblemen. Er is geen enkele bank die dergelijke 'bankrun' , waarbij iedereen zijn spaargeld afhaalt , kan overleven. Ik vraag me eigenlijk af of de Belgische staat die staatswaarborg wel kan garanderen. Haar mogelijkheid om kredieten op te nemen bereikt ook stilaan zijn limiet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 26 jun 2011 21:04

Wanton zijn bvb de Franse banken in dat opzicht dan niet fundamenteel verschillend van de Belgische.
Als ik het mij goed herinner is het een Franse bank absoluut verboden om ook maar wat te doen met
spaargelden
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

JPV

#5 , 27 jun 2011 08:15

je herinnert je het niet goed. Tuurlijk mogen de Franse banken met die spaargelden beleggingen doen.

jojan

#6 , 27 jun 2011 09:45

Als een bank failliet gaat wordt er zoals bij alle ander faillisementen een curator aangesteld. Deze curator zoals de nodige maatregelen nemen. In de eerste plaats zal er waarschijnlijk een overnemer gezocht worden. Ook kunnen afzonderlijke onderdelen van de bankactiviteiten verkocht worden. In Nederland is 19 oktober 2009 de DSB Bank failliet gegaan - men verwacht de de afwikkeling van dit faillisement 5 a 10 jaar zal duren.

ganapathi tantra

#7 , 27 jun 2011 10:10

je herinnert je het niet goed. Tuurlijk mogen de Franse banken met die spaargelden beleggingen doen.
Noichtans is er een wet van 1997 of 98 die Franse banken verbied om te speculeren (beleggen ?) met spaargeld

wanton

#8 , 27 jun 2011 10:24

Speculeren met het geld van anderen is nooit goed te praten. Maar als een bank al het geld dat door spaarders wordt toevertrouwd gewoon in de safe laat liggen , kunnen ze zelfs de intresten niet betalen. Zij moeten het terug uitlenen en daar inkomsten uit genereren. Zij moeten dat doen als een goede huisvader. Hier is het systeem in USA verkeerd gelopen. In dit land leven alle mensen 'op krediet'. Er werd teveel geld uitgegeven aan mensen die het niet aan konden de leningen aan de bank terug te betalen. Kinderen van 18 jaar die naar school gingen kregen veel dollars om een huis te kopen Maar zij konden niets terugbetalen. Dat loopt faliekant af!
Toet-anch-Amon

JPV

#9 , 27 jun 2011 12:46

Noichtans is er een wet van 1997 of 98 die Franse banken verbied om te speculeren (beleggen ?) met spaargeld
welke wet vna 1997 verbiedt Fransen banken om te beleggen met spaargeld? Leg me, zoals Wanton ook zegt, eens uit hoe ze dan winst zouden maken...

Vandebos

#10 , 27 jun 2011 13:35

Er is een verschil tussen beleggen in short term producten met beperkt risico en bv opties, futures of derivatives.. ik dacht dat de wetgever dat had vastgelegd..

JPV

#11 , 27 jun 2011 15:03

Dat kan gerust zijn en is ook in België dacht ik gereglementeerd (die 8% die ze moeten vasthouden, is dat niet bepaald op basis van het risico dat ze nemen)? LAAAANG geleden (ok, zo'n 8 jaar geleden) es iets over gezien in een cursus van TEW...

wanton

#12 , 27 jun 2011 18:32

Er is een verschil tussen beleggen in short term producten met beperkt risico en bv opties, futures of derivatives.. ik dacht dat de wetgever dat had vastgelegd..
Zo is het. Speculeren is beleggen in risicovolle producten , waarvan de opbrengst onzeker en op zijn minst schommelend is. Ook producten waarvan de terugbetaling afhankelijk is van teveel onbekende factoren.
Toet-anch-Amon

ganapathi tantra

#13 , 27 jun 2011 19:54

dus ben ik niet zo verkeerd in mijn gedacht. Franse banken mogen dus maar in beperkte mate handelen met spaargeld ?

ganapathi tantra

#14 , 27 jun 2011 19:55

welke wet vna 1997 verbiedt Fransen banken om te beleggen met spaargeld? Leg me, zoals Wanton ook zegt, eens uit hoe ze dan winst zouden maken...

Banken hebben ook eigen geld hoor ...................

roharro

#15 , 27 jun 2011 19:59

Uiteraard mogen banken werken met spaargeld. Dat is juist de essentie van het bankwezen.
Als ze enkel met hun "eigen kapital" leningen zouden mogen verstrekken dan zouden er niet veel leningen verstrekt worden...
En.....wat zouden de banken dan moeten doen met de gelden die hun clienten bij hen beleggen? Onder een matras stoppen????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Bank & Beurs”