Woning - eigenaar voor huwelijk - wat met kosten?

Goody1
Topic Starter

Woning - eigenaar voor huwelijk - wat met kosten?

#1 , 30 jun 2011 11:28

Hallo
voor het huwelijk was ik al eigenaar van de woning en dat is nog steeds zo. In deze woning wonen we op dit moment en het komt ook niet in me op om deze te verkopen. (dat kan voorlopig toch niet omdat zij er dan ook haar goedkeuring voor moet geven)

Ik draag de volledige lasten van de hypotheek en draag evenveel bij voor het normale huishouden als mijn vrouw. Mijn vrouw draagt dus niet bij tot de afbetaling van de woning, woont dus eigenlijk "gratis" en heeft dus een luxeleven.
De situatie is de laatste tijd zodaning verslechterd dat het op een echtscheiding zou uitdraaien.

Bestaat de mogelijkheid dat mijn vrouw de woning opeist en ook effectief toegewezen krijgt?
Bestaat er een mogelijkheid dat ik van mijn vrouw voor het jarenlange "gratis wonen" een schadevergoeding kan eisen?

Wij zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel.

Graag advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 30 jun 2011 12:10

U betaald de kosten van hypotheek met:
- deel van uw loon
- deel van geld van voor het huwelijk?

*) Indien het met uw loon is, dan betaald (volgens wettelijk stelsel) u de hypotheek af met geld van de gemeenschap (maw van u & uw vrouw)

Maw u hebt uw eigen vermogen (afbetalen van uw huis) verrijkt ten kosten van het gemeenschappelijk vermogen...
Dit zal rechtgezet worden.

De woning blijft effectief van u. Daar kan ze niets aan veranderen.
(tenzij u de vergoeding niet terug aan de gemeenschap kan betalen, dan zal u met alternatieven moeten komen...)

Zelf spaar rekeningen die op uw naam staan worden bekeken dat de helft van uw vrouw is.
(enkel geld dat voor het huwelijk van u was blijft van u, de rest is de helft van uw vrouw)

Het omgekeerde is natuurlijk ook het geval op uw vrouw haar spaar rekeningen...

*) Indien het met geld van voor het huwelijk is, zal u dit moeten aantonen dmv rekeningoverzicht etc...

Voor het "gratis" wonen kan je denk ik niets doen. (niet 100% zeker)

Daar je in het huwelijk elk bijdraagt volgens de middelen dat jullie hebben...

In feite is alleen eigenaar zijn van een woning tijdens een huwelijk geen ideale situatie onder het wettelijk stelsel.
(zolang je afbetalingen moet doen!)
Gezien je de helft hiervan terug zal moeten betalen, terwijl de andere dan geen woon huur moet betalen...

Dat is ook de reden waarom wij de woning in de gemeenschap gebracht hebben,
(met inbreng van geld in de gemeenschap door andere partner, van zelfde waarde)
Voordeel hiervan is dat alles 50-50 is.

Nadeel is, dat men de titel van eigendom van de woning kan verliezen, maar dan wel de waarde ervan ontvangen in €.
(door ofwel openbare verkoop, of inkoop door andere partner)

cfr: gratis wonen zal iemand anders met meer ervaring het wel bevestigen of beter advies geven.

Veel succes/sterkte in deze periode.

Yvon

#3 , 30 jun 2011 12:14

de woning is van u en blijft van u
het voordeel dat u uw vrouw heeft gegeven tijdens het huwelijk wordt beschouwd als deel van de inbreng in het huwelijk en u kan dat niet recupereren
u doet er goed aan om als het echt niet meer gaat zelf eerst naar de vrederechter te gaan om voorlopige en dringende maatregelen te vragen om om woonst te kiezen in uw eigen woning, wat inhoudt dat zij een andere woonst zal moeten kiezen.
het zou best zijn dat je in der minne een overeenkomst uitwerkt waardoor jij niet verplicht bent om de helft van de aflossingen te betalen en zij geen "huur" moet betalen, anders wordt het zoals Joeri zegt...

Reclame

lucgescheiden

#4 , 30 jun 2011 15:40

Wel even opgelet, wanneer u naar de vrederechter gaat, zal u over de nodige argumentatie dienen te beschikken.
Zoniet, en indien uw vrouw niet over voldoende eigen inkomsten beschikt, zou het wel eens kunnen gebeuren dat:
u uit de woning wordt gezet voor bepaalde tijd.
Uw vrouw kan dan deze periode vervolgens jaren trekken, door de echtscheiding in te zetten op basis van dit feit.
Waar u het vervolgens zeer moeilijk zal krijgen om; enige bewoningsvergoeding te bekomen, net gezien de wederzijdse hulpverplichting tussen echtgenoten....
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Echtscheiding”