achter mijn tuin wil de stad een nieuwe woonwijk plaatsen. Niet leuk maar verstaanbaar als het minder grootschalig zou zijn. Door daar te bouwen verdwijnt onze privacy volledig omdat er dan ook langs de achterzijde van de woning (en die van alle andere buren) veel inkijk zal zijn. Dit zal zeker een sterke waardevermindering betekenen voor mijn woning. Of dit recht geeft op schadevergoeding of niet is niet duidelijk.
Mijn vraag is echter volgende:
een deel van de grond waarop nieuwe woningen is op dit ogenblik een tuin van een eigenaar in een aanpalende straat. Die tuin grenst niet dadelijk aan zijn huis maar hij moet eerst twee andere tuinen door om daar te geraken. Voor zover ik weet is dat ook allemaal netjes geregeld. De huidige eigenaar van die grond ziet het ook niet zitten dat er daar woningen komen. Omwille van complexe eigendomstructuur zou hij ook geen groot financieel voordeel halen uit het bouwen op deze grond (ander gronden die samen moeten ontwikkeld worden zijn nu parking en dit verlies aan waarde moet gecompenseerd worden)
Ik zoek een constructie waarbij ik een veto recht koop tegen bouwen op dat perceel maar waarbij de huidige eigenaar van de grond eveneens zeker is dat er niet gebouwd mag worden en dat hij het perceel als tuin kan blijven gebruiken:
ik dacht aan
het kopen van het recht van opstal maar dan kan de huidige eigenaar niet zeker zijn dat ik er niet op bouw. (kan je het recht van opstal ook tussen twee personen laten: de huidige eigenaar en ik, die dan unaniem moeten beslissen?)
erfdienstbaarheid is een andere oplossing maar dan moet ik eerst het perceel kopen en dan erfdienstbaarheid aan huidige eigenaar geven.
Hoe zit het dan ook in het geval ik mijn eigen woning later wil verkopen?
iemand een ander idee?
alvast bedankt