vechtscheiding...eigendom

tradifolie
Topic Starter

vechtscheiding...eigendom

#1 , 01 jul 2011 07:43

hallo.. graag een vraagje.. Ik heb samen met mijn vriend een woning aangekocht...wij zijn gewoon samenwonend zonder eender welk kontrakt. Nu hebben wij besloten om te stoppen met onze relatie...en dit is min of meer op een vechtscheiding uitgedraaid. Wij wonen nog altijd samen, maar gaan binnenkort verhuizen...ik zou hier graag blijven wonen en onze woning en tuin onderhouden,mits het huis tekoop staat en het er toch netjes moet blijven uitzien voor kopers. Hij zegt dat ik hem dan moet huurpacht betalen ...ik heb 1/3 en hij 2/3...wat ik financieel niet kan,want het is een grote woning. Wij wonen elk apart in een deel van het huis , en nu heb ik gezien dat hij alles heeft weggenomen...ook zijn bed en tv en allerhande, alles is leeg... Hij is al een paar dagen niet thuis komen overnachten, en heeft mij ook van niets op de hoogte gesteld. Hoe moet dit nu verder? heeft hij zijn domicille veranderd? is hij gewoon op reis?...moet ik huurpacht betalen? moet ik ook verhuizen? is hij niet verplicht om mij iets te laten weten als medeeigenaar? ...hoe moet het met de facturen van water,electr., telenet enz..dit stond op zijn naam?...hoe kan ik weten als alles is afgesloten?.....hoe moet het verder met het onderhoud van het huis en tuin? hij is toch medeeigenaar...wij hebben nog een aparte studio aan het huis, en die heeft hij op slot gedaan..wat kan ik daarmee doen? Ik kan hem gewoon niet bereiken, ik weet niet waar hij zit, en neemt zijn telefoon niet op. Een "detail"...wij willen de woning zo vlug mogelijk verkopen, maar komen niet overeen van prijs...schatters laten komen, immokantoren enz..maar hij wil onder de prijs verkopen en ik niet...ik wil niet openbaar verkopen, dus wat zijn mijn opties.... Dank je voor jullie hulp...alle tips zijn welkom.. Groetjes Stefanie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 01 jul 2011 20:07

tradifolie, neem best een advocaat want dit wordt een hele klus:
vermits jullie feitelijk samenwonend zijn, ben je niet beschermd.
- Kijk bij de gemeente na of hij zijn domicilie veranderd heeft (ik denk niet dat hij dat zal doen, want dat zou in zijn nadeel zijn)
-Als hij dat wél gedaan heeft, kan je de sloten veranderen: want hij is enkel eigenaar, maar géén bewoner: en dan mag hij niet zomaar binnenvallen.
- Indien hij zijn domicilie niet veranderd heeft, mag je alle kamers die hij heeft afgesloten weer open maken, want jij bent daar gedomilieerd, maar mag je hem niet buitensluiten.
- Als hij er uit trekt, dan zal je inderdaad maandelijks de helft van de huurwaarde van de woning aan hem moeten vergoeden.
In het geval je de woning wil behouden: bekijk of je alvast een huurder voor de studio kan vinden én een medebewoner indien het huis toch te groot is voor jou allkeen en wie weet kan je je toch inkopen met die inkomsten.
Als hij dan toch onder de prijs wil verkopen: kan dan net zo goed aan jou.
sterkte, dit is een naar verhaal...

tradifolie
Topic Starter

#3 , 01 jul 2011 21:32

dank je wel, eylis....
tis inderdaad een naar verhaal...vroeger grote liefde, samen huis aangekocht, maar hij wil terug naar zijn vroegere roots met name Latem...ook met de kids is het niet gelukt..zoals ik al vertelde in mijn vorige vraag...dan stapelen de problemen zich op...je tip voor een huurder voor de studio is super,maar mag ik verhuren als hij daar niet mee akkoord is? of is dit dan onderverhuring? hij wil inderdaad onder de geschatte prijs verkopen omdat hij met een overbruggingskrediet zit voor zijn nieuwe woning..de akte ging normaal doorgaan in juli, dus ik weet niet of hij daar al zit. Ik ben inderdaad al naar de gemeente geweest, maar hij is hier nog altijd gedomicileerd , samen met zijn zoon van 23...beiden wonen hier dus niet meer..ik zal dus de deur van de studio laten openmaken...we zien wel..alvast bedankt voor de goeie tips..is zeer welkom..dank je

Reclame

tradifolie
Topic Starter

#4 , 01 jul 2011 21:33

nog een vraagje...moet ik naar de politie gaan om te laten bevestigen dat hij hier niet maar woont? wat houd dit juist in? thanx

eylis

#5 , 02 jul 2011 18:06

pv laten opmaken bij de politie dat je vriend en zijn zoon niet meer op dat adres wonen. De kwartieragent zal komen vaststellen of er nog sporen van bewoning van hen zijn.
Dat zal wel duidelijk zijn (geen kleren en spullen meer) Probeer te weten te komen waar je vriend nu woont, dan kan de kwartieragnent op dat adres vaststellen dat hij daar woont.
De gemeente kan dan de ambtelijke uitschrijvingspocedure opstarten.
Strikt genomen moet je met twee een nieuwe huurder aannemen, maar je kan hem niet berieken héé :-)

eylis

#6 , 02 jul 2011 18:06

ik bedoelde natuurlijk bereiken...:-) ;-)
4

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jul 2011 18:25

Politie moet PV opstellen voor inbreuk adreswijziging (binnen de 15 dagen) na verhuis en een administratieve akte om feit te melden aan de gemeente die dan binnen zes maanden betrokkene zal schrappen (AACB).
Door opstellen PV worden betrokkenen gesignaleerd (is wanbedrijf).
Ook hun (officiële) post kan worden teruggestuurd.
Hun SIS kaart vervalt na 6 maanden
Ze kunnen geen onmiddellijke inning meer krijgen maar worden beschouwd als buitenlanders ( gezien niet ingeschreven) dat wil zeggen contante betaling bij overtreding.
Uiteraard kan en mag tegenpartij NIET meer binnen in de woning - gebruik van zijn (nu valse) sleutel is een verzwarende omstandigheid bij huisvredebreuk.
U zal idd bezettingsvergoeding moeten betalen maar tegenpartij zal moeten betalen voor het onderhoud.
PS zijn al de nutsvoorzieningen op uw naam gezet, dat kan moeilijkheden geven als de rekeningen naar vb zijn nieuw adres worden gestuurd ....

Terug naar “Administratief recht”