Ben ik verplicht de begrafenis van mijn vader te betalen?

Xanigy
Topic Starter

#1 , 23 jun 2011 23:21

De volgende vraag houd me al een tijdje bezig:

Zelf ben ik opgevoed door mijn grootouders, sinds mijn 1 jaar, toen mijn moeder zwanger was van mijn broer. Mijn ouders wilden een zoon, ze hadden pech, ik was er eerst dus hebben ze me maar bij mijn grootouders gedumpt. Mijn grootouders hebben me dus opgevoed en heel goed voor me gezorgd, mijn ouders keken nauwelijks naar me om, Mijn ma is al een paar jaar geleden gestorven, nu heb ik gehoord dat mijn pa ook al een tijdje ziek zou zijn. Ik heb met die mensen al 8 jaar geen contact meer, ik heb er ook nooit een band mee gehad. Nu is mijn vraag als mijn pa sterft, ben ik dan verplicht om zijn begrafenis en alles wat er bij komt te betalen? Ik wil ook absoluut niets erven, ik wil er niets mee te maken te hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 jun 2011 23:36

Indien het vermogen van je vader onvoldoende is om de begrafenis te bekostigen kan men deze op jou komen verhalen. (Net als de laatste ziekenhuiskosten mocht in een ziekenhuis komen te overlijden.)

Indien je absoluut niets van de erfenis wenst zal je deze op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg dienen te gaan verwerpen.

Creatief

#3 , 24 jun 2011 14:34

Indien je de schulden van je pa niet kan inschatten en ook niet weet hoe groot de nalatenschap is, kan je beter de erfenis van ja pa (wanneer die openvalt) aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving.
Laat je hierbij helpen door een notaris.

Reclame

jojan

#4 , 24 jun 2011 15:00

Als TS niets wil erven - kan ze beter meteen zoals VDB aanraadt verwerpen op de griffie van de rechtbank van 1ste aanleg. De bevoegde rechtbank is diegene waar de nalatenschap openvalt (dus waar vader gestorven is). Dit kost iets meer dan 30 euro en kan je eenvoudig zelf doen - eventueel zelfs met een onderhands volmacht.

Vandebos

#5 , 24 jun 2011 16:46

De optie die Creatief biedt is de veilige als je schulden vreest en je je hiertegen wenst te wapenen, de mijne is diegene die je gebruikt als je wenst dat je vader nooit geboren werd ( ongeacht welke problemen dat met zich meebrengt voor je verwekking, Jezus was in dat geval de gelukkige...) Ik begrijp TS voor 10.000%.

Het enige waar ik op hoop is de assen in handen te krijgen, dan kan ik me van deze op dezelfde wijze ontdoen als waarop hij zich van de rest ontdaan heeft. (Er zal nog wel ergens een open beerput in Vlaanderen te vinden zijn, neen?) Dat zou me de kosten van de begrafenis waard zijn...

maeva

#6 , 24 jun 2011 23:36

Ik heb net hetzelfde aan de hand gehad. Het zit dus zo: Wie de offerte van de begrafenis tekent moet deze ook betalen! Bij mij was het dus mijn vader zelf die de zijne had geregeld. Van't moment dat je een weigering doet bioj het openvallen van de erfenis kunnen ze NIKS van kosten nog op jou verhalen!!!!! Zelfs geen ziekenhuiskosten.
Degene die weigert en toch iets betaald of aanvaard heeft wel het vlaggen en dan wordt de weigering teniet gedaan.

DUS dumpen die handel als je nt zeker bent!!!!

roharro

#7 , 25 jun 2011 00:22

Ik heb net hetzelfde aan de hand gehad. Het zit dus zo: Wie de offerte van de begrafenis tekent moet deze ook betalen! Bij mij was het dus mijn vader zelf die de zijne had geregeld. Van't moment dat je een weigering doet bioj het openvallen van de erfenis kunnen ze NIKS van kosten nog op jou verhalen!!!!! Zelfs geen ziekenhuiskosten.
Degene die weigert en toch iets betaald of aanvaard heeft wel het vlaggen en dan wordt de weigering teniet gedaan.

DUS dumpen die handel als je nt zeker bent!!!!
Klopt niet. Zelfs als men erfenis verwerpt kan men u toch nog verplichten de begrafeniskosten te betalen:

"“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

‘De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten.Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar‘(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351). "
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vaoke

#8 , 26 jun 2011 22:00

Zie het correcte antwoord van Roharro op één van de bovenstaande postings!
Desondanks kan het zijn dat deze of gene schuldeiser (lees: ziekenhuis of een andere verzorgingsinstelling) niet verder zal aandringen wanneer u de procedure voor de verwerping van de nalatenschap volgde zoals voorzien.. dat zou er alsdan op wijzen dat hun juridische dienst de desbetreffende jurisprudentie (in dit soort zaken) niet volgt.. laat staan er al iets van begrijpt.

Xanigy
Topic Starter

#9 , 04 jul 2011 10:52

Iedereen Alvast bedankt voor de reacties, ik weet nu al toch iets meer.

VictoriaB

#10 , 18 okt 2011 17:26

Ik heb een gelijkaardige vraag.

Mijn moeder en ik hebben een andere nationaliteit. Ik ben een Belgische en zij was een Poolse. Blijkbaar is mijn moeder gestorven ergens in september.
Wij hadden al bijna 19 jaar geen contact met elkaar. Ik weet dus enkel dat zij wegens een psychische aandoening verplicht was opgenomen in een gesloten instelling.
Kan ik alsnog verantwoordelijk gesteld worden voor de begrafeniskosten?

roharro

#11 , 18 okt 2011 17:44

Ja als ze in België woonde. Zoniet is andere wetgeving van toepassing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Artis

#12 , 18 okt 2011 19:48

Klopt niet. Zelfs als men erfenis verwerpt kan men u toch nog verplichten de begrafeniskosten te betalen:

"“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

‘De verwerpende erfgerechtigde kan toch gehouden zijn tot het betalen van de begrafeniskosten.Deze verplichting bestaat slechts voor zover de decujus behoeftig was en de begrafeniskosten in verhouding zijn tot het vermogen van de schuldenaar‘(Gent 4 juni 2002,R.W.2003-04,350-351). "
Wanneer zich niemand rechtstreeks aandient om de begrafenis te regelen (en uiteindelijk te betalen), wordt de gemeente ingeschakeld dit verder af te handelen. Die berichten op hun beurt het OCMW.
De begrafenisfactuur kan na sociaal onderzoek ten laste genomen worden. Er zal contact opgenomen worden met de onderhoudsplichten en partner. Dan zal bekeken worden of er sprake is van billijkheids- of financiële redenen. Een zeer slecht contact met de ouders (zonder contacten) bvb kan een valabel argument zijn om billijkheidsredenen in te roepen. Sommige OCMW's passen de onderhoudsplicht in deze categorie met een principesbeslissing niet langer toe.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”