Belast op onroerende inkomsten?

BE87
Topic Starter

Belast op onroerende inkomsten?

#1 , 04 jul 2011 09:37

Beste,

Stel ik koop een studentenhuisvesting en ga hiervoor een Lening aan ( als natuurlijk persoon?). Ik zal zelf niet gedomicilieerd zijn op het adres van deze studentenhuisvesting.
Zal ik dan belast worden op mijn onroerende inkomsten hiervan? Want ik neem aan dat ik hiervoor geen hypothecaire lening kan nemen, of ben ik mis?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jul 2011 11:03

Natuurlijk zal je belast worden, echter niet op de inkomsten, maar je zal OV betalen, en het goed ook moeten aangeven in uw belastingsaangifte.

BE87
Topic Starter

#3 , 04 jul 2011 11:26

Staat de OV niet los van het belastbaar bedrag? Dit is toch iets wat berekend wordt op basis van het geïndexeerd KI wat betrekking heeft op het goed zelf?

Ik vraag mij af hoe het belastbaar bedrag van de inkomsten van een studentenhuisvesting bepaald wordt, is dit het geïndexeerd KI * 1.40?

Groeten

Reclame

vtec

#4 , 04 jul 2011 11:33

(geplukt vanop http://www.belgium.be/nl/belastingen" onclick="window.open(this.href);return false;)
Huurinkomsten zijn onderworpen aan belasting, maar het fiscale stelsel verschilt volgens het gebruik van het goed: huisvesting, beroepsactiviteit of gemengd gebruik (deels privé, deels beroepshalve).

Onroerend goed bestemd als huisvesting
Als de huurder het goed voor zijn huisvesting bestemt, zal het kadastraal inkomen in aanmerking worden genomen. Het zal worden geïndexeerd, verhoogd met 40 % en bij de andere inkomsten worden geteld.

Als het goed gemeubeld is, moeten ook roerende inkomsten worden aangegeven. In dit geval zijn er twee mogelijkheden:

•De onroerende en roerende huur werden gepreciseerd in het geregistreerde huurcontract. In dit geval moet het gedeelte 'meubels' worden aangegeven.
•Als de huur van 'meubels' niet wordt gedefinieerd in het huurcontract, zal de belastingadministratie deze gelijkstellen met 40 % van de totale huur. Dit is het bedrag dat moet worden aangegeven.
In de twee gevallen zal het inkomen met betrekking tot het gedeelte 'meubels' als een roerend inkomen worden beschouwd en onderworpen zijn aan een afzonderlijke belasting van 25 % of 15 %.

BE87
Topic Starter

#5 , 04 jul 2011 11:40

Dat klopt inderdaad. Maar valt studentenhuisvesting ook onder huisvesting? Ik neem aan van wel dan?

wanton

#6 , 04 jul 2011 13:46

De verhuring van studentenkamers wordt beschouwd als 'winstgevende bezigheid' en moet als dusdanig worden aangegeven , zeker als een all-in formule wordt toegepast. Dit betekent dat in de huurprijs de kosten van electriciteit , CV, bad,keuken, is inbegrepen. Vak XVIII , deel 2 van de aangifte , codes 1650 en vv = bruto huur , onkosten (ook O.V.) U kan een hypothecaire lening nemen , waarvan u aftrek van de aflossingen kan doen ( niet woonbonus). De intresten kunnen het KI neutraliseren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

BE87
Topic Starter

#7 , 04 jul 2011 14:49

Bedankt,

Intussen heb ik ook volgende drie artikels gevonden die onderling wat strijdig zijn:

http://www.studentkotweb.be/main.aspx?c ... IG&n=66499" onclick="window.open(this.href);return false;
http://trends.rnews.be/nl/economie/nieu ... 867701.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU080405" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ken mijn belastingsbrief niet vanbuiten, ik heb ook geen fiscale achtergrond, maar als ik het goed begrijp heeft code 1650 betrekking op een beroeps(max.50%) of divers(33% verhoogd met gemeentebelasting) inkomen?
Na het lezen van die artikels komt het precies een beetje over dat de fiscus op basis van de achtergrond/bedoelingen van de verhuurder kan kiezen waar hij de huurinkomsten onder categoriseert? Er is namelijk wel degelijk sprake van een belastbaar bedrag op basis van het geïndexeerd KI*1.40 indien men hier niet in 'overdrijft'?
En een laatste vraagje: is het wel mogelijk een hypothecaire lening aan te wenden als deze gebruikt wordt voor de koop van een woning waar studentenkamers worden verhuurd en waar ikzelf niet zal intrekken?

Groeten

wanton

#8 , 04 jul 2011 18:28

Men kan een hypothecaire lening aangaan voor elke aankoop van een onroerend goed. Een ander punt is de fiscale aftrekbaarheid. Voor 'studentenkamers' kan u zeker al niet gebruik maken van de woonbonus. Wel , onder code 1358 , aftrekken als 'langetermijnsparen' voor lening ander dan eigen woning.
Vak XVIII , op deel 2 van de aangifte , heeft als omschrijving : ' Baten van vrije beroepen , ambten , posten of ander winstgevende bezigheden'. Verhuur ( of uitbating ) van studentenkamers wordt aanzien als een winstgevende bezigheid.
Ik zou zeggen , ga vooraleer ge ergens mee start , eens info vragen bij uw belastingcontroleur.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”