Situatieschets: In 2010 heb ik gedurende een hele tijd in Denemarken gewerkt. Mijn loon werd uitbetaald door mijn Belgische werkgever, maar dit loon werd doorgefactureerd aan het Deense zusterbedrijf (andere legale entiteit). Pro rata het aantal dagen dat ik in DK heb gewerkt, werd mijn loon aangegeven in Denemarken en werd er reeds personenbelasting hierop betaald (door het DK zusterbedrijf). Het gedeelte dat belastbaar was in DK moet ik in BE op een bepaalde code onderbrengen op de belastingsaangifte teneinde niet dubbel belast te worden. Deze situatie was voor 2009 hetzelfde en werd aanvaard door de belastingcontrole, mits het verstrekken van een aantal bewijzen en antwoorden op de vragen van het controlekantoor.
Ondertussen heb ik de werkgever verlaten. Nu meldt de werkgever mij dat ik mag kiezen op welke manier ik mijn belastingsaangifte doe, maar dat ze me de bewijzen niet meer zullen verstrekken wanneer er vragen komen van het controlekantoor.
Mijn vraag is bijgevolg: is mijn -toenmalige- werkgever verplicht de bewijzen te leveren om te kunnen antwoorden op de vragen van het controlekantoor? Of kan mijn werkgever dit weigeren? (Het belangrijkste bewijs voor mij is de daadwerkelijke facturatie van mijn loon aan het zusterbedrijf).
Alvast bedankt voor jullie respons,
rca