graag uw raad aub ?

miss tinguette
Topic Starter

graag uw raad aub ?

#1 , 30 jun 2011 11:04

Mijn situatie

Ik huwde in 2009 met J. (Voor mij mijn tweede huwelijk, voor J. zijn derde huwelijk)
Ikzelf heb 1 zoon uit mijn eerste huwelijk.
J. heeft eveneens een zoon uit zijn eerste huwelijk.
Samen met zijn 2e vrouw had J geen kinderen, de 2e vrouw echter had 4 kinderen uit hààr 1e huwelijk.

Met zijn 2e echtgenote was er een jarenlange vechtscheiding. Er was een gezamelijk enige woning (villa). Zij verliet de woonst, kreeg alimentatie (1250 €/maand) en bleef voor 50% eigenaar van het onroerend goed.
In 2009 was een officiele echtscheiding een feit; de vereffening/verdeling echter was nog niet rond.

Eind 2009 huwen J en ik dus op een moment dat hij samen met zijn 2e exvrouw nog samen een huis bezit, en ik op mijn beurt ook een appartement bezit. Er wordt geopteerd voor stelsel 'scheiding van goederen met vennootschap van aanwinsten". Dit is volgens de notaris de meeste geschikte formule voor onze situatie.

Nog vóór de vereffing/verdeling plaatsvindt, overlijdt de 2e (ondertussen ex)vrouw van J. Haar 4 kinderen uit haar eerste huwelijk zijn dus haar erfgenamen.
Mijn man verkiest het pand (welke hij tot op die datum altijd alleen heeft blijven bewonen/onderhouden) in te kopen à 1% registratiekosten. Het pand is immers reeds afbetaald en voor 50% reeds in zijn handen.

Om het pand te kunnen inkopen van de 4 erven van de overleden exvrouw dient echter een hypotheek afgesloten te worden. Vermits ik wettige echtgenote ben, kan ik niet anders dan mijn handtekening plaatsen onder een hypotheek.
Mijn man belooft dat na inkoop van de woonst alles notarieel geregeld wordt zodat mijn toekomst beveiligd wordt

De dag van de vereffing/verdeling :
De inkoop/verkoop van het pand geschiedt tussen mijn man en de 4 erven van de exvrouw. (ik moet geen enkele handtekening plaatsen vermits ik niet diegene ben die inkoop en verkoop)
Ik handteken wel de hypotheekakte.

Na afloop hebben we een kort informatief gesprek met de notaris ivm wijzigingen aan de oorspronkelijke huwelijksakte 'scheiding van goederen met vennootschap van aanwinsten" zodat ik volledig veilig ben als mijn man zou overlijden.
Wij leren uit dit gesprek dat wijziging naar het stelsel "gemeenschap van goederen" zeer moeilijk is omdat het pand dan terug moet worden geschat, een volledige inventaris moet worden opgemaakt en de oorspronkelijke huwelijksakte moet worden vernietigd. Deze optie wordt ons ontraden.
Men stelt voor : "scheiding van goederen met beperkte gemeenschap van aanwinsten" (???) waarbij ik bij overlijden man recht kan laten gelden op 50% van het pand en een levenslang vruchtgebruik van datzelfde pand. (mijn man heeft immers een zoon die nogal greedy is)
Deze wijziging (what's the difference?) kost 750€

Ik voel mij niet goed bij het feit dat mijn naam niet werd/wordt vermeld in een aankoopakte en ik vrees (misschien onterecht hoor) dat dit op termijn problemen zal opleveren.
Bovendien zit ik nu persoonlijke spaarcenten uit mijn verleden te pompen in een pand (verfraaiingswerken) dat 'op papier' mij niet toebehoort.
Facturen bijhouden om later te bewijzen gaat niet : ik schilder, behang, betegel en verfraai met mijn eigen 2 blote handen.

Op de een of andere manier voel ik mij precies beetgenomen. Het vreet wat aan me. Ik zwoeg mij te pletter in dat huis (financieel, emotioneel, lichamelijk) en tegelijkertijd voel ik me alsof ik dat aan het doen ben voor een 'ander'.

Ik vraag mijzelf af wat de meest waterdichte oplossing voor onze situatie. Als ik die vraag stel aan de notaris word ik murw geslagen met een hoop moeilijke terminologieën die ik als leek niet begrijp.
Het is in ieder geval mijn echtgenoot zijn bedoeling om mij zoveel mogelijk te beveiligen voor de toekomst. (hij is 22j ouder) Zijn zoon onterven wil en kan hij niet echt (ook al hebben ze geen contact meer) , maar hij wenst wel dat ik in genedele benadeeld word. Hij wenst eveneens dat de gemeenschappelijks spaargelden mij volledig toekomen. (deze gemeenschappelijke spaargelden staan op een gemeenschappelijke rekening sinds het huwelijk, maar behoren voor 50% toe aan MIJN persoonlijk verleden. Deze gelden uiteindelijk moeten delen mijn ZIJN zoon zou er een beetje over zijn)

Mag ik uw goeie raad aub want voor mij is het nu even teveel wirwar.

bedankt alvast voor de aandacht...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fiekes

#2 , 30 jun 2011 12:46

de woning is de gezinswoning ?

miss tinguette
Topic Starter

#3 , 30 jun 2011 13:55

de woning is de gezinswoning ?

Inderdaad.
Ik verkocht mijn app vorig jaar en de huidige woning is voor beiden nu de énige woning.

Reclame

jojan

#4 , 07 jul 2011 10:41

scheiding van goederen met een beperkte gemeenschap is niet slecht hoor qua huwelijkscontract. in feite profiteert u van 2 werelden een beetje. U houdt alles gescheiden behalve datgene (in dit geval de gezinswoning, bepaalde spaargelden) die in beperkte gemeenschap wordt gebracht. Als het huwelijkscontract gewijzigd zodat het pand in gemeenschap valt bezit u het pand wel deels.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”