verk.overeenkomst ouderl. woning zonder toestem. erfgenamen

trilobietje
Topic Starter

verk.overeenkomst ouderl. woning zonder toestem. erfgenamen

#1 , 07 jul 2011 16:11

Korte situatieschets :
Mijn vader en zijn broer zijn de enige kinderen nog in leven.
Broer woonde nog in ouderlijke woning. Broer wordt door OCMW in home geplaatst. Ouderlijke woning moet verkocht worden en OCMW start de procedure. Advocaat wordt aangesteld.
Woning wordt geschat in bijzijn van mijn vader die hen rondleidt. Ze zouden mijn vader op de hoogte houden.
Een half jaar later nog niets gehoord.
Ik informeer bij advocaat en die beweert dat er al een compromis is ondertekend en dat het dossier nu bij een notaris ligt.
Ik informeer bij deze notaris. Hij heeft het dossier nog maar net dus moet alles nog uitzoeken. Wat hij wel weet te vertellen is dat er 1 verkoper is (mijn vader's broer die in het rusthuis zit) en dat er 5 kopers hebben ondertekend (naam onbekend !)
Er is 5000 euro meer geboden dan er geschat geweest is.

Nu mijn bedenkingen.

Er zijn minstens 2 verkopers (ook mijn vader). Wie heeft beslist om enkel mijn oom (die in het rusthuis zit en van niets weet) als verkoper aan te stellen ?
Er is nooit meegedeeld aan mijn vader hoeveel het goed geschat is geweest, dat het te koop stond en dat er al een bod is gedaan. Het huis heeft nooit officieel te koop gestaan. Mag dit ?
Omdat het het huis betreft van mijn grootmoeder, heeft het voor mij en zeker voor mijn vader een grote emotionele waarde.
Als ik zou geweten hebben dat het al verkocht mocht worden, had ik het misschien zelf willen kopen.
Dat heb ik ook aan die notaris gezegd. Hij vond het een eigenaardig dossier en verzekerde me wel dat alle erfgenamen (voorlopig 18) akkoord moesten zijn alvorens de verkoop definitief door zou kunnen gaan.

Het betreft een huis voor afbraak doch een grote grondoppervlakte in een wijk waar de grondprijs vrij hoog is. Ik vermoed dus dat er een onderlinge regeling is getroffen om dit stuk te kopen en er later dan veel winst uit te kunnen halen.

Ik verneem ook dat mijn vaders broer geen zakgeld krijgt van het OCMW. Kan dit ??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jul 2011 16:44

Het huis kan onmogelijk verkocht worden zonder toestemming te vragen an uw vader.
Broer vader heeft recht op een minimum aan zakgeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jojan

#3 , 08 jul 2011 08:51

Het huis kan onmogelijk verkocht worden zonder de toestemming van ALLE houders van zakelijk recht. Als er 18 eigenaars zijn moeten alle 18 een akkoord bereiken. Wat wel kan is dat iemand zijn deel verkoopt (bv in geval iedereen 1/18e bezit zou uw oom zijn 1/18e aan uw vader kunnen verkopen zodat uw 1/9e zou bezitten). De berekening zal wel ingewikkelder liggen - uw vader - omdat u schrijft dat uw vader en oom nog de enige kinderen van uw grootmoeder in leven zijn, ga ik er vanuit dat uw grootouders nog kinderen hadden, maar dat deze overleden zijn en dat dus nu hun kinderen bij plaatsvervulling erven (zodat er nu 18 erfgenamen zijn).

Reclame

trilobietje
Topic Starter

#4 , 08 jul 2011 10:50

Inderdaad, er zijn reeds enkele kinderen overleden dus de overige erfgenamen zijn kleinkinderen of daar nog kinderen van.
Ik vraag me wel af of deze compromis wel wettelijk is. Er is blijkbaar een onderhandse overeenkomst gesloten tussen toezichthouder en kopers zonder goedkeuring van de wettelijke erfgenamen.
Mijn vader heeft een minimumverkoopprijs in gedachten die hoger ligt dan het reeds geboden bedrag. Kunnen de erfgenamen zelf kopers zoeken voor het goed ?

j.demoor

#5 , 09 jul 2011 09:53

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘dat alle erfgenamen (voorlopig 18) akkoord moesten zijn alvorens de verkoop definitief door zou kunnen gaan’

Dit is correct en houdt in dat zulk akkoord vrijwel uitgesloten is,zodat iemand best toepassing maakt van art.815 B.W.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”