Erven van je hertrouwde vader

weesje
Topic Starter

Re: Erven van je hertrouwde vader

#16 , 10 jun 2011 08:31

Ik strijd niet af dat ze nooit komen kijken. Maar in alle gevallen waar ik bij betrokken of van op de hoogte was stuurden ze hun kat.
Mijn bank zei me dat ze enkel in hoogst speciale gevallen, waar er al zware geruchten van fraude waren, soms komen kijken.
Toen ik nog niet zo lang geleden bij de Registratie moest zijn voor inlichtingen ivm successieaangifte van een familielid vroeg ik de ambtenaar waarom ze niet naar de opening van de bankkluis waren gekomen. Hij antwoordde mij laconiek: "Wij hebben wel wat beters te doen dan naar lege kluizen te gaan kijken".

Onder de gegeven omstandigheden zou ik vragenstelster minstens aanraden een eigen notaris aan te stellen als controle. En als zou blijken dat er belangrijke geldsommen of waardevolle voorwerpen zijn verdwenen ook een advocaat. Zonder kennis van de huwelijkse voorwaarden, testamenten, enz. is het moeilijk een concreet antwoord of begin van antwoord te geven..

Er was een huwelijks contract "scheiding der goederen". Volgens het "ontwerp aangifte" erven de kinderen elk de helft van de naakte RG en OG en heeft de weduwe vruchtgebruik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#17 , 10 jun 2011 08:35

Weesje, je hebt het recht zelf een aangifte van SSR te doen. Je hooeft daarom niet samen te tekenen.
Zij kunnen dat uitstellen tot de laatste dag van de zesde maand. Zo gebeurde dat thuis én toen werd de kluis nog opengeboord in het bijzijn van de Registratie.
Zodra ik iets meer tijd heb, stuur ik je een pb.

Groet
Laatst gewijzigd door Creatief op 10 jun 2011 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.

weesje
Topic Starter

#18 , 10 jun 2011 09:03

Bedankt Creatief, dit is voor ons volledig onbekend terrein en we raken eigenlijk een beetje in paniek, zeker omdat er overal termijnen op staan. Wat het uiteraard allemaal niet makkelijker maakt is dat wij in het buitenland wonen en niet zomaar die kant op kunnen.

Reclame

wanton

#19 , 10 jun 2011 17:17

Sorry , maar men is reeds te laat met de aangifte. Die moet ingediend zijn 5 maanden na het overlijden. Er is enkel een langere termijn indien het overlijden is gebeurd buiten België. Een erfgenaam in het buitenland is geen reden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weesje
Topic Starter

#20 , 10 jun 2011 17:50

Dan is de notaris hier in de fout gegaan? (alles te lang laten aanslepen)

Creatief

#21 , 10 jun 2011 19:01

Oei, wanton, ik heb weesje onopzettelijk de mist ingestuurd.

@ weesje

Binnen welke termijn moet de aangifte van nalatenschap worden ingediend?
De termijn voor het indienen van de aangifte van nalatenschap wordt bepaald door de plaats van het overlijden.
De berekening van de termijn gebeurt van datum tot datum te rekenen vanaf de dag van het overlijden.
• De termijn bedraagt 5 maand als het overlijden plaatsheeft in België.
• De termijn bedraagt 6 maand als het overlijden plaatsheeft in een ander Europees land.
• De termijn bedraagt 7 maand als het overlijden plaatsheeft buiten Europa.
Wanneer de laatste dag van de termijn samenvalt met een sluitingsdag van het registratiekantoor wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende openingsdag van het kantoor.

Kan de indieningstermijn voor de aangifte van nalatenschap worden verlengd?
De erfgenamen kunnen, in geval van ernstige moeilijkheden, een aanvraag tot verlenging doen bij het registratiekantoor waar de aangifte moet worden ingediend.
Een dergelijke aanvraag is niet meer mogelijk wanneer de indieningstermijn voor de aangifte van nalatenschap al verstreken is.
De verlenging van de indieningstermijn brengt in geen geval een uitstel van de betalingstermijn of van de intresten met zich mee.

Wat gebeurt er wanneer de aangifte van nalatenschap laattijdig wordt ingediend?
Wanneer de aangifte niet tijdig wordt ingediend, loopt iedere erfgenaam een boete op van 25 euro per maand vertraging.

Dus weesje, elke erfgenaam heeft al minimaal 25 € boete aan zijn been indien de notaris geen uitstel heeft gevraagd.

weesje
Topic Starter

#22 , 10 jun 2011 22:18

Dat hadden we dus al door. Vermits de notaris maar halve antwoorden geeft, weten we dus niet of er uitstel werd gevraagd.
Eind april had ik nog gemaild dat ik weet had van die 5mnd regel, maar het enige antwoord, enkele weken later, was dat men een volmacht nodig had voor de kluis. Helemaal niks dus over uitstel of iets dergelijks. Het is dus gissen op dit ogenblik hoever ze daar staan.
Volgende week heeft mijn neef, die ik een volmacht heb gegeven, een afspraak bij een andere notaris. Eens kijken hoe snel die iets weet te zeggen.

Ik hou jullie nog op de hoogte van verder verloop.

Nogmaals dank Creatief

weesje
Topic Starter

#23 , 14 jun 2011 11:32

Vandaag te weten gekomen dat de uiteindelijke aangifte op 24/05 werd ondertekend. Er werd ons verzekerd door de notaris dat ze eerst ter goedkeuring aan ons gemaild zou worden. Dit werd dus niet gedaan en zonder voorafgaande goedkeuring afgehandeld.
Vandaag heb ik uiteindelijk een kopij van de getekende aangifte per mail ontvangen. Na deze te bekijken merk ik dat er zaken werden veranderd (bedragen werden verminderd en auto was ineens €1000 minder waard)
Ik heb nog steeds niet de gevraagde kopij´s ontvangen van facturen, inventaris kluis (die op de aangifte als leeg staat vermeld), huurcontract, etc.
Vandaag zal er dus nog maar eens gemaild worden, met weerom de vraag naar die kopij´s

Creatief

#24 , 14 jun 2011 13:16

Weesje, er is een verschil tussen een burgerlijke aangifte en verdeling. Ze zullen bepaalde bedragen hebben gewijzigd om de SSR te drukken.
Je moet wel een beetje meer vertrouwen hebben in de notaris. Ofwel had je best zelf je eigen notaris aangesteld.
Heb jij bij volmacht ondertekend? Indien niet, wat nu? Moet je dan zelf nog een aangifte indienen?!?
Ben je nog helemaal niet in België geweest om rond de tafel te zitten met de notaris?

weesje
Topic Starter

#25 , 14 jun 2011 13:39

Dat klopt, maar waarom wordt dan niet eerst de aangifte ter goedkeuring (zoals door de notaris aangegeven) aan mij voorgelegd?
Ik heb op dit ogenblik niet de mogelijkheid om naar België te reizen (vanwege werk). Mijn neef heeft reeds om een afspraak gevraagd bij de notaris in kwestie, maar zonder resultaat. Vanmiddag heeft mijn neef wel een afspraak kunnen regelen bij een andere notaris. Hier gaan ook deze zaken worden voorgelegd. Het is voor ons ook allemaal nieuw, gelukkig maar, want is het is tenslotte geen leuk onderwerp
Ik ben nu in afwachting van de mail die ik deze ochtend naar aanleiding van aan betreffende notaris stuurde.
Ik hou je op de hoogte van de zaak.

Creatief

#26 , 14 jun 2011 13:43

Je had eigenlijk al vanaf de eerste dag moeten aangeven dat je niet akkoord ging met de aanstelling van één notaris voor alle partijen. Vanaf het begin had je al een eigen notaris moeten aanstellen, desnoods met een volmacht aan je neef. En dan nog ... de neef zal ook niet op de hoogte zijn van "alles'.

weesje
Topic Starter

#27 , 14 jun 2011 21:22

Nee, da klopt, maar ja, maar weet ge, dit kantoor heeft 30j geleden met het overlijden van mijn moeder alles geregeld, heeft het huwelijkscontract van mijn vader en stiefmoeder opgemaakt, heeft ook voor mijn neef en zijn ouders veel geregeld en goed geregeld, staat ook heel goed aangeschreven volgens een oom van mijn echtgenote. Dan denk je toch dat je goed zit, nu ja wij toch in het begin.
Maar zoals je zegt, inderdaad nergens van uitgaan en gewoon zelf je eigen notaris aanstellen, zeker in zo een situatie als waar wij in zitten. Dit gaat dus morgen ochtend via mail gebeuren. Mijn neef had vanmiddag met een nieuwe notaris een afspraak, en deze man gaf al meteen enkele zaken door waar de andere notaris nooit iets over had gezegd, deze zaken zijn in mijn voordeel. Lijkt ons dus niet meer dan normaal dat we deze man de kans gaan geven dit uit te spitten.
Van de notaris die nu nog de zaak in handen heeft, heb ik op de mail die ik deze morgen stuurde geen enkele reactie gekregen. Helemaal niks.

weesje
Topic Starter

#28 , 15 jun 2011 12:20

Onze eigen notaris werd ondertussen aangesteld.
Net een mail van de andere notaris ontvangen, naar aanleiding van de door mij gestuurde (boze) mail van gisteren. Ineens heb ik de gevraagde kopij´s. Waaronder zich ook een huurcontract bevind (3-6-9) van het huis (opp 135 m2) uit mijn vaders eerste huwelijk. Het contract werd 27j geleden opgemaakt voor de huurprijs van 1500BFR. Eén van de huurders is 14j geleden overleden zonder dat er in tussentijd veranderingen werd aangebracht in het contract (geen idee of dit nodig was). Er staat ook nergens vermeld dat er huuraanpassingen (indexatie) zouden worden toegepast. Ik heb ergens gevonden dat er een opzeg van 3mnd geldt en als je te laat bent, een nieuwe 3j ingaat of je moet een vergoeding betalen. Volgens de data is binnenkort de 3e keer 9j voorbij, maar vermits ik het contract net kreeg ben ik nu al een maand te laat om de huur nog tijdig op te zeggen. We hebben aan de notaris vanaf het begin (3mnd geleden) alle documenten opgevraagd (ook dit huurcontract) welke steeds beloofd werden te mailen.
Eens benieuwd hoe dit weer gaat aflopen, want het huis in kwestie zal zsm verkocht gaan worden.
Grrr, zoals gezegd, beter vanaf dag 1 eigen notaris aangesteld,...

weesje
Topic Starter

#29 , 11 jul 2011 18:24

Ondertussen weet ik dat ik aan dat huurcontract niets meer kan veranderen, te laat, dus geen mogelijkheid de huurgelden te verhogen.
Sowieso wordt het huis (uit het huwelijk van mijn vader en moeder) verkocht, we wachten nu tot de 1e notaris hiervoor een akkoord laat weten. Ik heb een voorstel van makelaar en vraagprijs medegedeeld. De nieuwe eigenaar zou dan een opzeg van 3mnd aan de huurder kunnen geven.
De beslissing is ondertussen ook genomen om daar waar mogelijk uit onverdeeldheid te treden. Ik wil, indien mogelijk, van heel die historie verlost zijn.

Tot op vandaag heb ik nog geen vraag voor betaling SSR ontvangen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”