Maar het verschil met oorspronkelijke vraag is zeer essentieel, men mag geen appels met peren vergelijken:Hier wil ik toch even op reageren. Een vriend van mij heeft 2 jaar geleden ook zoiets voorgehad. Hij ging samenwonen met een vrouw , betaalde oa alle meubels , wasmachine enz... met eigen gelden. Ook kocht hij een wagen zonder rijbewijs met eigen gelden (doch deze werd gefactureerd op naam van de vrouw). Voor de inwonende dochter bekostigde hij ook nog een 2dehandswagen van 7000 euro. Resultaat 6 maanden later stond hij op straat.
Hij heeft toen advocaat genomen en via bankcheques en rekeningen aangetoond dat hij deze bedragen betaald had. Zowel tegen de moeder als tegen de dochter werd een rechtzaak ingespannen ondanks het feit dat zij aanhaalden dat dat dit schenkingen betrof.
Resultaat mijn vriend won beide rechtzaken.
Dochter werd veroordeeld om dit bedrag te vereffenen met maandelijkse betalingen van 250 euro , met voorwaarde dat bij 1 niet betaling het volledige bedrag meteen opeisbaar werd. Omdat ze dit vonnis niet naleefde heeft ze uiteindelijk na 3 maanden via deurwaarder bijna 9000 euro mogen betalen.
De moeder heeft alle goederen inclusief de op haar naam gefactureerde auto moeten teruggeven aan mijn vriend. Omdat zij ook schade had veroorzaakt aan auto mocht ze nog een bijkomende schadevergoeding van 1000 euro betalen voor herstelling.
Dus @Franciscus die zei A: hij moet de bewijzen leveren dat het een lening was. Blijkbaar volstaat het voor de rechtbank dat men het bewijs levert dat men deze bedragen daadwerkelijk betaald heeft en is het bewijs van lening of schenking bijkomstig. (Beide zaken werden behandeld door de rechtbank te turnhout
Hij kan enkel het geld terugvragen wanneer hij een bewijsstuk kan voorleggen waaruit blijkt dat het geld niet geschonken werd, maar ontleent. Dat bewijsstuk moet voorzien zijn van uw handtekening.Langer dan een jaar geleden ging ik over tot de aankoop van een nieuwe wagen, mijn bedoeling was een kleine betaalbare stadswagen aan te kopen. Mijn (ondertussen ex)vriend zag het echter groots en wou een luxe wagen. Aangezien ik hier geen extra geld wou aan besteden stelde hij voor om het verschil in aankoopprijs zelf te betalen. Na heel wat heen en weer gepraat over zijn bijdrage en zijn uitdrukkelijke wens dit uit eigen zak te betalen werd de wagen werd aangekocht. De factuur, verzekering en inschrijvingsdocumenten staan allemaal op mijn naam, aangezien het wel degelijk om een wagen voor mijn eigen persoonlijk gebruik gaat.
Mijn ex-vriend betaalde de opleg met een bankcheque.
Ondertussen is mijn ex verhuist, hij was nooit officieel ingeschreven bij mij, maar woonde hier wel gedurende onze relatie en heeft nooit één cent "woongeld" moeten bijdragen, enkel de maandelijkse kosten voor levensonderhoud werden gedeeld.
Nu beweert hij dat het slechts om een lening zou gaan, alhoewel hier niets van op papier staat en dit ook niet de afspraak was en dreigt hij ermee me voor de vrederechter te laten dagen om zijn bijdrage aan de wagen terug te eisen.Kan dit zomaar?
In dit soort zaken is het belangrijk het vonnis van de rechtbank aandachtig te lezen en te zien op basis van welke rechtsgrond de rechtbank een vordering gegrond verklaart. Daarbij komt dat advocaten niet altijd de juiste argumenten gebruiken, met alle gevolgen van dien.Zowel tegen de moeder als tegen de dochter werd een rechtzaak ingespannen ondanks het feit dat zij aanhaalden dat dat dit schenkingen betrof.