Pensioen van echtgenoot indien gehuwd met contract?

Zondebok
Topic Starter

Pensioen van echtgenoot indien gehuwd met contract?

#1 , 16 jul 2011 07:42

Hallo,
indien wij huwen met een contract scheiding der goederen, trek ik dan nog het pensioen van mijn echtgenoot indien hij als eerste overlijdt?
Indien niet, kan dat in het contract verwerkt worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 jul 2011 12:10

Om een overlevingspensioen te trekken zijn er twee basisvoorwaarden : op het ogenblik van het overlijden moet men minstens 1 jaar gehuwd zijn en zelf 45 jaar oud zijn. Wanneer er een kind is uit dat huwelijk vervallen die voorwaarden. Er is geen verschil naargelang het huwelijksstelsel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 17 jul 2011 09:30

“Art.17.Het overlevingspensioen wordt slechts toegekend indien, op de datum van het overlijden, de langstlevende echtgenoot ten minste één jaar met de overleden werknemer gehuwd was.Art.20.Het overlevingspensioen kan niet worden samengevoegd met een rustpensioen of met enig ander als rustpensioen geldend voordeel, tenzij ten belope van het door de Koning bepaald bedrag...”(24 OKTOBER 1967. - Koninklijk besluit nr 50 betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Ik ga ervan uit dat uw echtgenoot werknemer was.

‘met de overleden werknemer gehuwd was’ omvat ook de huwelijken met scheiding van goederen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”