Wettelijke samenwoonst beëindigen: Wat met facturen e.d.

Elinetuuuh
Topic Starter

Wettelijke samenwoonst beëindigen: Wat met facturen e.d.

#1 , 17 jul 2011 21:26

Mijn vriend en ik woonden wettelijk samen sinds oktober 2008. Wij gaan nu uiteen, maar ons domicilie moet daar blijven staan tot in oktober (3 jaar huis gekocht).
Kunnen wij het wettelijk samenwonen beëindigen terwijl onze domicilie op het gemeenschappelijk adres blijft staan?

Mijn vriend blijft ook in het huis wonen, ikzelf ben terug bij mijn ouders ingetrokken. Volgens mijn vriend is het wettelijk zo dat ik verplicht ben om, tot aan de verkoop van het huis, de facturen samen met hem te betalen bv. elektriciteit, water e.d. Klopt dit? Of hangt dit van bepaalde factoren af?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 jul 2011 21:37

de afbetaling van het huis moet je strikt genomen samen verder betalen; maar naderzijds heb je het genot niet van de woning die je gekocht hebt. Dus eigenlijk zou hij je de woonstvergoeding moeten betalen: dat is de helft van de mogelijke huurwaarde van jullie woning: dus is dan ongeveer gelijk met wat je nog moet afbetalen. Als er niets meer af te betalen valt moet jij je zeker die woonstvergoeding. Andere kosten verbonden aan dit goed (kadastrale, fiscale en verzekeringstoestanden) daar deel je best ook nog in: het is nog altijd je huis.
Wat oude verbruiks- facturen betreft die dateren van de samenwoning: ja dat is redelijk dat je ze meebetaalt. Maar de nieuwe verbruiksfacturen betalen lijkt me sterk: je verbruikt daar geen electriciteit of energie meer... Hoe probeert hij dat te verdedigen?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 jul 2011 22:26

"ons domicilie moet daar blijven staan tot in oktober"

Ik vrees dat je tot in oktober niet veel te eisen hebt. U bent daar nog steeds officieel gedomicileerd omdat u aan een boete wilt ontsnappen. Daarom kunt u in rechte dan ook niet het tegengestelde beweren om niet meer in de kosten te moeten delen.
Het is dus het één of het andere.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Elinetuuuh
Topic Starter

#4 , 18 jul 2011 08:07

Volgens mijn vriend is het wettelijk zo bepaald dat ik verder blijf meebetalen in de facturen van elektriciteit e.d.
Ik ben hiervan niet op de hoogte en vond hieromtrent geen info terug, vandaar mijn vraag.

Ik zal inderdaad beter wachten om het wettelijk samenwonen stop te zetten, die stopzetting zal mij toch geen voordelen bieden.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”