erfenis - beschermen eigendom

VDB9
Topic Starter

erfenis - beschermen eigendom

#1 , 25 jul 2011 19:50

ik ben enige dochter en mijn ouders hebben een huwelijkscontract waarbij ook een beding zit waardoor vbv gezinswoning + inboedel naar de langstlevende ouder gaat.
Ik woon in bij mijn ouders.

Hoe kan ik mijn, zeer beperkte, eigendom die zich in huis bevindt, beschermen en verzekeren dat die niet door een gevolmachtigde (in geval van overlijden van één ouder en dementie van de andere) verhandeld wordt.

Zal in geval van overlijden van één ouder en dementie van de andere de vredesrechter automatisch de dochter aanwijzen als gevolmachtigde ?

Volstaat het feit dat ik woon in de gezinswoning en er dus mijn domicilie heb, om er verzekerd van te zijn dat bij overlijden van één ouder ik door de andere ouder niet gedwongen wordt te verhuizen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2011 19:53

Neen, u woont er alleen er is geen juridische (contractuele) verbintenis.
Wat u hebt is een ' bezetting ten bede' en die kan via vrederechtbank worden beëindigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 jul 2011 19:55

Teneinde dergelijke problemen te vermijden houdt u facturen en betalingsbewijzen bij van de zaken die uw eigendom zijn.

Aangezien u enig kind bent zie ik echter niet veel gevaren opduiken en in het geheel niet indien uw ouders geen schulden hebben.

U kan door uw ouders wel gedwongen worden te verhuizen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”