Roken tijdens werk

xena

Re: Roken tijdens werk

#16 , 05 jul 2011 06:36

Extra info: de bedienden werken 8 u per dag, lunchen tijdens de werkuren en worden voor de 8 werkuren voluit betaald.
5x8=40uur terwijl er maar maximum 38uur gemiddeld mag gewerkt worden per week , eten tijdens de werkuren bedoel je hiermee niet gaan eten in en refter maar terwijl je werkt op je bureau ?

wet 11/2/1946
art 88 Indien er echter niet meer dan drie bedienden in eenzelfde bureau zijn tewerkgesteld, mogen deze bedienden er hun maaltijden gebruiken.

arbeidswet 16/3/1971
Art. 38quater. § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#17 , 05 jul 2011 07:21

Maar ik ben geen werkgever die maandelijks 5 volledige werkuren per extra kwartiertje dient te betalen.
Dit maakt wel soms het verschil, als jij het betaald of de werkgever!

Neem maar eens een schilder die bij je thuis komt schilderen per uur en hij rookt elk half uur een sigaret en na een week komt hij met de factuur, wel je zal wel even denken aan de uren die hij gerookt heeft, en dat u deze uren aan 50 € per uur moet betalen.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vandebos

#18 , 05 jul 2011 08:11

Dit is zo'n typisch conflict waarin er niemand echt gelijk heeft en waar als beide partijen de positie van de andere en de gemaakte afspraken zouden respecteren er in feite geen enkel probleem zou hoeven te zijn.

Reclame

xena

#19 , 05 jul 2011 16:47

is er u dan een wet bekend die het roken tijdens de werkuren WEL verbied ?
het is zelfs zo , als je rookt op het werk in het bijzijn van een niet roker wordt dit gelijkgesteld met pesten op het werk .

ik heb vorig jaar het rookverbod doen naleven in samenwerking met de mensen van dit forum en tww. in tally office op zeeschepen voor havenarbeiders . en dat is een lokaal dat onder de bevoegdheid valt van de kapitein en bevind zich in het buitenland volgens het internationaal zeevaartrecht .

misschien kan je een rokersstaking organiseren en ermee dreigen dat rokers geen enkele sigaret meer roken zolang het rookverbod van kracht blijft

ganapathi tantra

#20 , 05 jul 2011 20:49

comedia del arte
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Creatief
Topic Starter

#21 , 05 jul 2011 22:12

Extra info: de bedienden werken 8 u per dag, lunchen tijdens de werkuren en worden voor de 8 werkuren voluit betaald.
5x8=40uur terwijl er maar maximum 38uur gemiddeld mag gewerkt worden per week , eten tijdens de werkuren bedoel je hiermee niet gaan eten in en refter maar terwijl je werkt op je bureau ?

wet 11/2/1946
art 88 Indien er echter niet meer dan drie bedienden in eenzelfde bureau zijn tewerkgesteld, mogen deze bedienden er hun maaltijden gebruiken.

arbeidswet 16/3/1971
Art. 38quater. § 1. De werknemers mogen niet zonder onderbreking werken gedurende meer dan zes uren.
Alle bedienden eten tesamen met de gasten in het restaurant. Ondertussen wordt er contact gelegd met de gasten/bewoners. De bedienden werken (de ene al wat harder dan de andere :D ) inderdaad 40 uren per week. De overuren worden gecompenseerd. Rokers roken buiten. De niet-rokers staan soms langs de rokers. Elke minuut dat je op het werk bent wordt meegeteld. Enkel bij het intikken (wanneer je om 8 u moet beginnen), dan mag je 5 minuten eerder zijn, maar de tikklok zet je dan terug op 8 uur.

JPV

#22 , 27 jul 2011 08:54

Ik zie het probleem niet:

de overeenkomst dat je 20 minuten afgetrokken bent per dag is een compensatie voor het recht om te stoppen met werken en te roken buiten de werkvloer, niet onder het gezag van de werkgever.

Dit is een vrijwillige overeenkomst tussen werkgever en roker en verhindert niet dat je aan een tewerkstelling van minstens 3 uur komt, gezien nergens bepaald wordt wanneer die 20 minuten moeten plaatsvinden.

Gebruiker21

#23 , 27 jul 2011 11:43

Ik denk dat heel de discussie samengevat kan worden door wat Xena zei:
arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 17. De werknemer is verplicht :
1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;
Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen,
En dit geld voor rokers, surfers, koffie-drinkers, kletskousen, enz... Ik ken ook iemand die een zaak runt. Werknemers die roken mogen binnen de perken een rookpauze nemen. De niet-rokers mogen echter wel 20 minuten eerder naar huis (dit was de gemiddelde tijdsduur dat er per dag gerookt werd). Het was die regeling, of niet meer roken tijdens de werkuren. Er zijn werknemers gestopt met roken om van de voordelen van de niet-rokers te kunnen genieten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#24 , 27 jul 2011 11:50

Maandelijks .... 8 maal per dag ongeveer 12'
Indien men bij ons buiten het gebouw gaat is men niet meer op zijn werkplaats en dus niet meer beschikbaar om te werken.
Gezien de vakbondsafgevaardigden duchtig mee staan te roken met de directeur ........ :mrgreen:

xena

#25 , 27 jul 2011 17:59

Ik zie het probleem niet:

voor het recht om te stoppen met werken en te roken buiten de werkvloer,
doen we er toch gewoon een probleempje bij ,
wat als men werkt aan het nationale maandelijks minimumloon .

doen met zen tweeen gevaarlijk werk een roker en een niet roker

JPV

#26 , 27 jul 2011 18:30

- nationaal minimum maanloon is geen probleem: je kan nog altijd minder werken dan wat op je contract staan en dan ook die tijd niet betaald worden.
- als je gevaarlijk werk doet, mag je meestal gewoon al niet roken ;). En mag je het toch, dan kan je het, want dan is het meestal in open lucht. De persoon die niet rookt, maar wel wil werken, moet dan gewoon doorbetaald worden. Het is dan zijn schuld niet als er niet gewerkt kan worden, de werkgever moet altijd dan altijd een vervanger, zelfs voor die 20 minuten, voorzien of de niet-roker moet doorbetaald worden terwijl hij wacht op de roker.

xena

#27 , 28 jul 2011 13:37

- nationaal minimum maanloon is geen probleem: je kan nog altijd minder werken dan wat op je contract staan en dan ook die tijd niet betaald worden.
en is er dan nog een gelijke behandeling want om te roken ben je verplicht deeltijds te werken
hoe zit het met de uurroosters in het arbeidsreglement

JPV

#28 , 28 jul 2011 14:14

niemand verplicht je om deeltijds te werken, je hebt gewoon een onbetaalde pauze van 20 minuten. Ik zie het probleem niet met de uurroosters.

Iemand die een dag of een uur gewettigd afwezig is hoeft ook geen apart uurrooster hebben of beschouwd te worden als een deeltijdse werknemer.

xena

#29 , 28 jul 2011 14:35

niemand verplicht je om deeltijds te werken, je hebt gewoon een onbetaalde pauze van 20 minuten. Ik zie het probleem niet met de uurroosters.
arbeidseglementenwet 8/4/1965
Art. 6. (§ 1.) Het arbeidsreglement moet vermelden:
1° de aanvang en het einde van de gewone arbeidsdag, het tijdstip en de duur van de rusttijden, de dagen van regelmatige onderbreking van de arbeid.

JPV

#30 , 28 jul 2011 19:10

het tijdstip en de duur van de rusttijden staat erop, daar verandert er niks aan. Het is een gewettigde afwezigheid (dus geen officiele rusttijd).

Terug naar “Andere”