Huis verkopen

weesje
Topic Starter

Huis verkopen

#1 , 28 jul 2011 11:15

Hoi,

Ik heb nog een paar vraagjes,...

Zoals ik reeds eerder schreef ben ik voor 1/2 volle eigenaar + 1/4 naakte eigenaar van een woning (niet de gezinswoning)
Mijn halfbroer is voor het 2de 1/4 naakte eigenaar van dezelfde woning.
Stiefouder heeft vruchtgebruik over 2 x 1/4 van de naakte eigendom.

-Wie heeft het recht te beslissen of er verkocht wordt of niet en welke makelaar er onder de arm genomen wordt?
-Hoeveel tijd is er (meestal) tussen het indienen van de aangifte van de nalatenschap en het uiteindelijk betalen van de SSR?

Alvast bedankt voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jul 2011 13:21

Indien de betreffende woning niet de gezinswoning was van de vruchtgebruiker en diens partner , heeft iedere betrokkene ( al dan niet ) blote eigenaar recht om de vereffening te vragen en uitbetaling van zijn deel. Indien de andere eigenaars dat niet kunnen of willen , is een verkoop aangewezen. Ik denk dat u best een notaris inschakelt. Die kan de afspraken met de anderen regelen of de zaak aanhangig maken bij de vrederechter.
De aangifte nalatenschap is in te dienen 5 maanden na het overlijden , de betaling van SSR is dan 2 maanden later.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weesje
Topic Starter

#3 , 28 jul 2011 15:49

Dat weet ik, maar heb ik toestemming nodig (als 1/2 volle + 1/4 naakte eigendom) van de vruchtgebruiker om het huis te koop te zetten? De vruchtgebruiker heeft enkel vruchtgebruik op de halve woning.

De aangifte werd iets meer dan 2mnd geleden ondertekend, dus er zou eigenlijk nog deze maand SSR betaald moeten worden?

Alles is bij de notaris (2) maar heel de boel blijft precies maar over en weer gaan + vakantie periodes van beide notarissen erbij.

Reclame

jojan

#4 , 28 jul 2011 19:52

Om een nalatenschap af te handelen, zeker waar er een aantal partijen niet overeenkomen mag je snel rekenen op minstens 1 jaar.

wanton

#5 , 28 jul 2011 22:43

De verkoop van het huis staat volledig los van de aangifte nalatenschap en betaling van de SSR. U heeft idd de toestemming nodig van de mede-eigenaars , de andere blote eigenaar en de vruchtgebruiker , om het huis te verkopen. Indien zij dit niet vrijwillig doen heb je een beslissing nodig van de vrederechter. Misschien toch even wachten tot de notaris terug is!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weesje
Topic Starter

#6 , 15 sep 2011 10:15

Ondertussen staan we eigenlijk nog geen meter verder. Nu ja, de stiefouder heeft (na 2mnd denken) toegestemd in de verkoop van het huis, en in het uitkopen van het 1/4 naakte eigendom dat ik "bezit" in de gezinswoning (voor een absurd laag bedrag).
Nu wil ze nog een keertje gaan nadenken over hoe ze het andere te koop wil stellen. Dit antwoord kreeg ik 6w geleden. Ik kreeg eindelijk ,via mijn notaris, van hun notaris te horen dat stiefouder en halfbroer 2w geleden een bespreking zouden hebben over deze beslissing en wij zouden er de dag nadien van op de hoogte worden gesteld. Ondertussen weer 2w verder, zonder antwoord. Mijn notaris belt en mailt hun notaris, zonder enig resultaat.
Mijn notaris heeft, na een uitspraak van mij in deze, ook laten verstaan dat er door de andere partij en hun notaris enorm "geslenterd" wordt in deze.
Wat kan ik het beste ondernemen in deze? Heeft iemand enige tips?

weesje
Topic Starter

#7 , 15 sep 2011 10:24

@ Wanton
Quote" Indien de betreffende woning niet de gezinswoning was van de vruchtgebruiker en diens partner , heeft iedere betrokkene ( al dan niet ) blote eigenaar recht om de vereffening te vragen en uitbetaling van zijn deel. Indien de andere eigenaars dat niet kunnen of willen , is een verkoop aangewezen. Ik denk dat u best een notaris inschakelt. Die kan de afspraken met de anderen regelen of de zaak aanhangig maken bij de vrederechter.
De aangifte nalatenschap is in te dienen 5 maanden na het overlijden , de betaling van SSR is dan 2 maanden later."

Als ik aan de notaris vraag om de zaak aanhangig te maken bij de vrederechter, kan er dan nog steeds gekozen worden om met een makelaar te verkopen, of wordt dit dan een openbare verkoop?
Wat de betaling van de SSR betreft, de stiefouder was een levensverzekering "vergeten" aan te geven, waardoor de aangifte herzien moest worden. Door deze was de aangifte te laat binnen omdat er tot het laatste moment was gewacht ze in te dienen. Resultaat, stiefouder een boete + erfgenamen ook een boete voor laattijdigheid.
Als de vraag aan hun notaris wordt gesteld of de SSR nu reeds betaald werden (moest voor eind augustus) krijgen we hier geen antwoord op. Geen antwoorden of halve antwoorden lijkt ons zo stilletjesaan de specialiteit van hun notaris te zijn

jojan

#8 , 15 sep 2011 11:37

Misschien wordt het tijd om een andere notaris aan te stellen om uw belangen te verdedigen. Wat de succesierechten betreft deze moeten niet gezamelijk worden ingediend. U had de boete al kunnen vermijden. Wat betreft het uitkopen van 1/4 naakte eigendom dit zal bijna in alle gevallen een laag bedrag zijn.

Creatief

#9 , 15 sep 2011 21:39

Dat weet ik, maar heb ik toestemming nodig (als 1/2 volle + 1/4 naakte eigendom) van de vruchtgebruiker om het huis te koop te zetten? De vruchtgebruiker heeft enkel vruchtgebruik op de halve woning.
Je mag het huis "te koop aanbieden", maar om het verkocht te krijgen moeten alle mede-eigenaars hun handteken plaatsen.

weesje
Topic Starter

#10 , 17 sep 2011 15:17

Misschien wordt het tijd om een andere notaris aan te stellen om uw belangen te verdedigen. Wat de succesierechten betreft deze moeten niet gezamelijk worden ingediend. U had de boete al kunnen vermijden. Wat betreft het uitkopen van 1/4 naakte eigendom dit zal bijna in alle gevallen een laag bedrag zijn.
Ik heb reeds mijn eigen notaris hierop gezet om mij in deze te vertegenwoordigen. De andere notaris blijft gewoon "traag" en "neemt nog wel eens contact op met zijn cliënte"

Dat die successierechten afzonderlijk ingediend konden worden, dat wist ik niet. Maar ik denk dat zelfs dit een vrij moeilijke zaak was geweest daar er door de andere notaris veel werd / wordt nagelaten mede te delen, of veel te laat wordt medegedeeld.
Er zijn ondertussen zaken die ik reeds in april gevraagd heb die ik nog steeds niet ontvangen heb. Als mijn notaris er dan naar vraagt, dan komt de reactie "ik zal het mijn cliënte vragen"

Het in het buitenland wonen maakt het er ook niet makkelijker door
Laatst gewijzigd door weesje op 17 sep 2011 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

weesje
Topic Starter

#11 , 17 sep 2011 15:21

Je mag het huis "te koop aanbieden", maar om het verkocht te krijgen moeten alle mede-eigenaars hun handteken plaatsen.

Op zich kan het dus al "te koop" gezet worden.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat het meteen verkocht is, mss heeft daartegen de stiefouder wel al een beslissing kunnen nemen, of gaat er gewoon in mee? Het enige vervelende is dan mss in deze dat de nog levende ouder van de stiefouder nog steeds in het te verkopen huis woont. Daar vrees ik dan weer een beetje tegenwerkingen mee.
Het is zeker geen eenvoudige zaak om vooruit te komen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”