Personeelsdag, wettelijke toegestane duur

Kerstman
Topic Starter

Personeelsdag, wettelijke toegestane duur

#1 , 28 jul 2011 15:34

Op het werk hebben we binnenkort een culturele uitstap.
Deze uitstap vertrekt 's morgens om 8u, we maken een busreis die ongeveer 2u duurt, eventueel langer indien er veel files zijn. Het vertrek in de namiddag wordt gepland omstreeks 16u15.
Dit wil zeggen dat we mogelijk rond 18u30 terug aanwezig zullen zijn op het werk.
De normale arbeidsduur op een dag bedraagt 7u12min.

Vraag
Is het toegestaan dat de werkgever zijn werknemer langer dan de normale arbeidsduur ter zijner beschikking stelt?
Wat als iemand op deze dag wil komen werken ? Is dit toegestaan aangezien een werkgever toch zijn werknemer niet kan verplichten een dag verlof te laten nemen wanneer dit niet in het arbeidsreglement staat ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 28 jul 2011 17:08

blijf dan thuis hé
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

bartvdv

#3 , 28 jul 2011 17:58

Kerstman heeft gelijk. Het is de taak van een werkgever werk te verschaffen; geen uitstapjes te organiseren. Hoe zit het dan eigenlijk met de arbeidsongevallenverzekering?

Reclame

JPV

#4 , 28 jul 2011 19:09

je bent perfect gedekt door de arbeidsongevallenverzekering, zelfs al zou de uitstap een 3-wekentrip zijn. 1 voorwaarde: werkgever betaalt en je staat onder toezicht van de werkgever :) (natuurlijk moeten aan de concrete voorwaarden voor een arbeidsongeval nog voldaan worden).

Die dag moet in principe een werkdag zijn, anders heb je geen verplichting om eraan deel te nemen.

jefke007

#5 , 29 jul 2011 14:34

Tegenwoordig noemen ze dergelijke uitstapjes : teambuiding. Eventueel moet de werkgever de uren boven 7 u 12 bijbetalen.
Verplicht ben je wel om mee te gaan. Boven de 9uur per dag moet men 150% betalen . Eventueel ook je extra-verplaatsing met de auto naar een andere dan de gebruikelijke werkplek aanrekenen tegen de gebruikelijke kilometer vergoeding van ongever 0,3 euro per kilometer en niet tegen de forfaitaire verplaatsingskosten.
Bij ons moeten ze ook 7 u 12 werken en doen ze tijdens een teambuildingsdag van die spelletjes die absoluut geen geld mogen kosten aan de werkgever omdat die moet besparen.
Voor die dag krijgen wij ook 1 maaltijdsex ook al geeft de werkgever dan nog gratis eten zelfs 2 maal ( zal wel niet volgens de spelregels zijn ).

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jul 2011 15:27

dag krijgen wij ook 1 maaltijdsex
Hoe gaat dat in zijn werk? :lol:

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jul 2011 15:31

En wat als die dag langer dan 1 dag duurt?
Mijn ex-werkgever organiseerde destijds teambuildigs die 3 dagen duurden, met overnachting op hotel.
We ontvingen hiervoor geen MC noch enige overuren of compensatie. We waren wel allemaal bediende en kaderlid. Wel overnachting in 4 * hotels met 4* maaltijden.

roharro

#8 , 29 jul 2011 17:53

En wat als die dag langer dan 1 dag duurt?
Mijn ex-werkgever organiseerde destijds teambuildigs die 3 dagen duurden, met overnachting op hotel.
We ontvingen hiervoor geen MC noch enige overuren of compensatie. We waren wel allemaal bediende en kaderlid. Wel overnachting in 4 * hotels met 4* maaltijden.
Ik heb die nonsens in de loop van de laatste jaren van mijn loopbaan ook moeten ondergaan. Waren ook soms enkele dagen op hotel. Het was verplicht maar buiten gratis eten kregen we niks als compensatie. Wel negatieve compensatie: na afloop de achterstand van het werk inlopen.

Ik vond die modernistische nonsens voor een deel ook een aanslag op mijn privacy (dubieuze spelletjes). Het had ook geen enkele toegevoegde waarde voor mijn werk. Allemaal afvlakking naar beneden toe vond ik, dit even terzijde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Archief”