Rekening minderjarig kind

sunny
Topic Starter

Rekening minderjarig kind

#1 , 01 aug 2011 13:47

Dag

Ik heb eens een vraagje.

Mijn schoonmoeder deelde mij een aantal dagen geleden mee dat mijn dochtertje een rekening heeft bij een bep. bank.
Ik vertelde haar dat dat niet zo is, zij beweerde dat ze die rekening een aantal maanden geleden heeft geopend.
Wij (ik en mijn vriend, mama en papa dus) krijgen daar nooit rekeninguittreksels van aan ofzo.

Ik vond het ook vreemd omdat zij ervan op de hoogte is dat onze dochter reeds een eigen spaarboekje heeft, dit wel bij een andere bank (hadden we vermeld op het geboortekaartje).

Ik nam telefonisch contact op met het bankkantoor en men wil mij geen informatie geven... dit omdat ik niet de wettelijke vertegenwoordiger ben van mijn dochter....
Mijn vriend (die wel klant is bij die bank) is dan naar de bank gegaan, ze vertelde hem dat onze dochter mede-eigenaar is van die rekening en dat deze rekening geblokkeerd staat tot haar 22 of 24 jaar.

Mijn schoonmoeder haalde in het verleden reeds spaargeld van haar kinderen hun rekeningen en ik vind het ergens raar dat ze zegt dat mijn dochter een eigen rekening heeft maar dat ze zelf daar geen eigenaar van is. Ook vind ik het raar dat men als ouder daar totaal geen informatie over krijgt. De bank geeft totaal geen informatie vrij (wat type rekening, …)
Hoeveel geld er op staat is niet echt van belang, dat hoef ik niet te weten.

Ouders kunnen geen geld van de spaarboekjes van de kinderen halen mits toestemming van vrederechter (is helemaal logisch) maar het is raar dat dit allemaal kan zonder de ouders hierover in te lichten?

Als op die rekening nu schulden gemaakt worden, in hoeverre kan me dan mijn dochter daarvoor aansprakelijk stellen?
Kinderen kunnen niet in het rood gaan, maar op haar 18de verjaardag kan die wel, zij heeft dan nog steeds een bankrekening waar ze niet aan kan, maar waarop schoonmoeder wel kan afhalen wat ze wil. (dat laatste bevestigde de bank ons wel; de schoonmoeder kan te allen tijde geld afhalen van die rekening).

Ergens wil ik dat de schoonmoeder, als ze toch een bedrag wil schenken, dit gewoon doet op mijn dochter haar eigen spaarboekje.

Iemand raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fendtje

#2 , 01 aug 2011 14:20

Dag

Ik heb eens een vraagje.

Mijn schoonmoeder deelde mij een aantal dagen geleden mee dat mijn dochtertje een rekening heeft bij een bep. bank.
Ik vertelde haar dat dat niet zo is, zij beweerde dat ze die rekening een aantal maanden geleden heeft geopend.
Wij (ik en mijn vriend, mama en papa dus) krijgen daar nooit rekeninguittreksels van aan ofzo.

Ik vond het ook vreemd omdat zij ervan op de hoogte is dat onze dochter reeds een eigen spaarboekje heeft, dit wel bij een andere bank (hadden we vermeld op het geboortekaartje).

Ik nam telefonisch contact op met het bankkantoor en men wil mij geen informatie geven... dit omdat ik niet de wettelijke vertegenwoordiger ben van mijn dochter....
Mijn vriend (die wel klant is bij die bank) is dan naar de bank gegaan, ze vertelde hem dat onze dochter mede-eigenaar is van die rekening en dat deze rekening geblokkeerd staat tot haar 22 of 24 jaar.

Mijn schoonmoeder haalde in het verleden reeds spaargeld van haar kinderen hun rekeningen en ik vind het ergens raar dat ze zegt dat mijn dochter een eigen rekening heeft maar dat ze zelf daar geen eigenaar van is. Ook vind ik het raar dat men als ouder daar totaal geen informatie over krijgt. De bank geeft totaal geen informatie vrij (wat type rekening, …)
Hoeveel geld er op staat is niet echt van belang, dat hoef ik niet te weten.

Ouders kunnen geen geld van de spaarboekjes van de kinderen halen mits toestemming van vrederechter (is helemaal logisch) maar het is raar dat dit allemaal kan zonder de ouders hierover in te lichten?

Als op die rekening nu schulden gemaakt worden, in hoeverre kan me dan mijn dochter daarvoor aansprakelijk stellen?
Kinderen kunnen niet in het rood gaan, maar op haar 18de verjaardag kan die wel, zij heeft dan nog steeds een bankrekening waar ze niet aan kan, maar waarop schoonmoeder wel kan afhalen wat ze wil. (dat laatste bevestigde de bank ons wel; de schoonmoeder kan te allen tijde geld afhalen van die rekening).

Ergens wil ik dat de schoonmoeder, als ze toch een bedrag wil schenken, dit gewoon doet op mijn dochter haar eigen spaarboekje.

Iemand raad?
wees blij dat iemand bezorgd is en voor een appeltje voor de dorst zorgt voor later voor uw kind.
is daar iets mis mee , denk het niet.
dat de betrokkene er niet aan kan voor een bepaalde leeftijd is ook niet zo slecht.
wie braaf is krijgt lekkers , wie stout is de roe.
of uw dochter ooit iets gaat zien van die rekening zal dus afhangen van relatie groot ouder - klein kind.
en dat ge niks moogt weten is een goede zaak.
zal wel zijn redenen hebben dat grootouders zo reageren.
centjes zijn voor uw kind en niemand anders.
en aanvaard het gewoon.

en die rekening is iets tussen groot ouder en klein kind.

jullie luxe daar zullen jullie zelf moeten voor sparen.

sunny
Topic Starter

#3 , 01 aug 2011 14:50

Fendtje

Ik vind het goed hoor, dat ze een bedrag schenkt aan haar kleindochter. :D
Dat ze er pas vanaf een bepaalde leeftijd aan kan is niet slecht, zo regelden we het ook voor haar (heeft een spaarboekje van ons op haar eigen naam gekregen)
Maar het vertrouwen in haar is in het verleden zoek geraakt daar ze van mijn vriend zijn rekening, alsook van de rekeningen van haar andere kinderen, meermaals serieuze bedragen haalde en dit dan gebruikte voor luxe reisjes ed.

Begrijp me niet verkeerd, geld op spaarrekening van mijn dochter wil ik zelf nooit gebruiken! Het is goed dat de wet daarover strenger is geworden.

Ik vind het gewoon raar dat dit kan, een rekening openen zonder dat ouders hier enige info over kunnen verkrijgen (en dan bedoel ik niet het saldo van de rekening).
Als het nu een rekening was alleen op naam van mijn dochter... dat is iets anders. Dan spaar je ervoor.
Ergens wil ik mijn dochter beschermen voor hetzelfde wat ze zelf mijn vriend (haar zoon dus) aandeed vroeger: een rekening openen, zelf wat geld opstorten en vragen aan familie dit ook te doen (ipv verjaardagscadeau's, communiecadeau's, ...) en dan eventjes voor hij 18 wordt het grootste deel er weer terug afhalen...

Reclame

xena

#4 , 01 aug 2011 17:57

gaat het niet om een rekening op naam van de grootmoeder ten voordele van het kleinkind ?
enig nadeel is dan dat er nog erfenisrechten moet worden betaald als ze komt te overlijden en dat ze eventueel haar reservatoire gedeelte te boven gaat als ze nog andere kinderen heeft

Fore

#5 , 01 aug 2011 18:14

Mijn grootvader heeft dat ook gedaan voor mij. En op mijn 21ste heb ik die rekening gekregen.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Archief”