Dag
Ik heb eens een vraagje.
Mijn schoonmoeder deelde mij een aantal dagen geleden mee dat mijn dochtertje een rekening heeft bij een bep. bank.
Ik vertelde haar dat dat niet zo is, zij beweerde dat ze die rekening een aantal maanden geleden heeft geopend.
Wij (ik en mijn vriend, mama en papa dus) krijgen daar nooit rekeninguittreksels van aan ofzo.
Ik vond het ook vreemd omdat zij ervan op de hoogte is dat onze dochter reeds een eigen spaarboekje heeft, dit wel bij een andere bank (hadden we vermeld op het geboortekaartje).
Ik nam telefonisch contact op met het bankkantoor en men wil mij geen informatie geven... dit omdat ik niet de wettelijke vertegenwoordiger ben van mijn dochter....
Mijn vriend (die wel klant is bij die bank) is dan naar de bank gegaan, ze vertelde hem dat onze dochter mede-eigenaar is van die rekening en dat deze rekening geblokkeerd staat tot haar 22 of 24 jaar.
Mijn schoonmoeder haalde in het verleden reeds spaargeld van haar kinderen hun rekeningen en ik vind het ergens raar dat ze zegt dat mijn dochter een eigen rekening heeft maar dat ze zelf daar geen eigenaar van is. Ook vind ik het raar dat men als ouder daar totaal geen informatie over krijgt. De bank geeft totaal geen informatie vrij (wat type rekening, …)
Hoeveel geld er op staat is niet echt van belang, dat hoef ik niet te weten.
Ouders kunnen geen geld van de spaarboekjes van de kinderen halen mits toestemming van vrederechter (is helemaal logisch) maar het is raar dat dit allemaal kan zonder de ouders hierover in te lichten?
Als op die rekening nu schulden gemaakt worden, in hoeverre kan me dan mijn dochter daarvoor aansprakelijk stellen?
Kinderen kunnen niet in het rood gaan, maar op haar 18de verjaardag kan die wel, zij heeft dan nog steeds een bankrekening waar ze niet aan kan, maar waarop schoonmoeder wel kan afhalen wat ze wil. (dat laatste bevestigde de bank ons wel; de schoonmoeder kan te allen tijde geld afhalen van die rekening).
Ergens wil ik dat de schoonmoeder, als ze toch een bedrag wil schenken, dit gewoon doet op mijn dochter haar eigen spaarboekje.
Iemand raad?