websites maken als bijverdienste, wetgeving?

samoht
Topic Starter

websites maken als bijverdienste, wetgeving?

#1 , 01 aug 2011 18:04

Hallo,

ik vroeg mij af, als ik voor verengingen, organisaties, cafees,.... websites ontwerp voor een bepaalde prijs, moet dit dan worden aangegeven? Ik vermoed van wel anders ben ik een zwartwerker? Maar is het de moeite om dit aan te geven?

wat is de wetgeving hieromtrent? staat daar een bepaald bedrag op?

ter info, ik heb een fulltime job die losstaat van websites ontwerpen, dat is meer een hobby waar ik iets mee wil gaan verdienen

grtz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 01 aug 2011 18:13

Zolang je jaarlijks onder de €5400 (ofziets), ben je niet BTW plichtig en ben je dacht ik vrijgesteld, hier op dit forum zijn zeer veel voorbeelden hiervan terug te vinden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

j.demoor

#3 , 03 aug 2011 10:37

“Art.3.§ 1. Dit besluit verstaat onder zelfstandige ieder natuurlijk persoon, die in België een beroepsbezigheid uitoefent uit hoofde waarvan hij niet door een arbeidsovereenkomst of door een statuut verbonden is. Wordt geacht, tot bewijs van het tegendeel, zich in de in het vorig lid bedoelde voorwaarden tot onderwerping te bevinden, ieder persoon die in België een beroepsbezigheid uitoefent, die inkomsten kan opleveren bedoeld in artikel 23, § 1, 1° of 2°...van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992...”(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).

“Art.23.§1.Beroepsinkomsten zijn inkomsten die rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomen uit werkzaamheden van alle aard,met name:1° winst;2° baten...Art.24.Winst bestaat uit inkomsten van alle nijverheids-,handels-...ondernemingen die voortkomen:...Art.27.Baten zijn alle inkomsten uit een vrij beroep...en alle niet als winst of als bezoldigingen aan te merken inkomsten uit een winstgevende bezigheid...”(10 april 1992 Wetboek van de inkomstenbelastingen).

‘als ik voor verengingen, organisaties, cafees,.... websites ontwerp voor een bepaalde prijs’

Dit houdt in dat u zelfstandige bent in de zin van voornoemde bepalingen,die u dus onverkort in acht dient te nemen.

“Art.56...§2.De kleine ondernemingen...waarvan de jaaromzet een door de *Koning vast te stellen bedrag niet overschrijdt , genieten belastingvrijstelling voor de leveringen van goederen en diensten die ze verrichten...“(3 juli 1969 Wetboek BTW).

*“Art.1.Als kleine ondernemingen voor de toepassing van artikel 56, § 2, van het Wetboek worden aangemerkt de belastingplichtigen van wie de jaaromzet gerealiseerd tijdens het voorgaand kalenderjaar niet meer bedraagt dan 5.580 EUR.”(K.B.19 in http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Redrum

#4 , 03 aug 2011 11:18

Zolang je jaarlijks onder de €5400 (ofziets), ben je niet BTW plichtig en ben je dacht ik vrijgesteld, hier op dit forum zijn zeer veel voorbeelden hiervan terug te vinden
Je moet dan geen BTW aanrekenen en doorstorten maar dat heeft geen invloed op je andere verplichtingen.

Hoe kan de BTW weten dat je onder die 5580 zit? Toch enkel doordat je je inkomsten moet aangeven.

Of het een hobby is doet niks terzake, je beconcurreert mensen die wel aan alle verplichtingen voldoen en dus niet zo goedkoop kunnen werken. En de ervaring leert ons dat die de oneerlijke concurrentie vroeg of laat in de smiezen krijgen en er bij lappen...

mrgoolie

#5 , 03 aug 2011 16:12

Misschien een domme vraag...
Maar is het dan niet mogelijk dat je bvb maar de helft van je inkomsten aangeeft?
Hoe weten zij bvb dat je 5000 euro omzet hebt en geen 10000 euro omzet als je die overige facturen niet laat zien?
Just a question :D

WP002

#6 , 03 aug 2011 16:14

Maar is het dan niet mogelijk dat je bvb maar de helft van je inkomsten aangeeft?
Hoe weten zij bvb dat je 5000 euro omzet hebt en geen 10000 euro omzet als je die overige facturen niet laat zien?
Awel, zoiets noemen ze in't zwart werken. :twisted:

Redrum

#7 , 03 aug 2011 16:24

Moet ik je een tekeningetje maken bij wat de fiscus gaat doen als ze bij jouw klanten jouw onaangegeven fakturen in de boekhouding gaan vinden?

mrgoolie

#8 , 03 aug 2011 16:50

Moet ik je een tekeningetje maken bij wat de fiscus gaat doen als ze bij jouw klanten jouw onaangegeven fakturen in de boekhouding gaan vinden?
Dus elke factuur die ze vinden bij iemand controleren ze ?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 aug 2011 19:25

Dus elke factuur die ze vinden bij iemand controleren ze ?

[/quote]
Ja dit zien ze onmiddelijk aan de jaarlijkse listing !

Als die niet klopt dan heb je een probleem !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Redrum

#10 , 04 aug 2011 09:57

Als die niet klopt dan heb je een probleem !
En dan zal hij hier opnieuw vragen komen stellen op het forum :twisted:

Yevgeniya

#12 , 05 aug 2011 09:49

En als hij onder zijn klanten een aantal prive-personen als 'toevallige' klanten heeft? Hij moet ze wss ook een factuur opsturen? Ze kunnen toch in zijn boekhouding (voorraden edm) controleren of er al dan niet nog in het zwart gewerkt wordt?
Collecting more taxes than is absolutely necessary is legalized robbery.
Calvin Coolidge

Vandebos

#13 , 05 aug 2011 10:22

Voorraden lettertjes die hij gebruikt bij het typen van zijn code?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”