Verschil tussen bankrekening op beider naam of volmacht

Pieterke
Topic Starter

Verschil tussen bankrekening op beider naam of volmacht

#1 , 03 aug 2011 15:18

Kan iemand mij zeggen wat het verschil maakt tussen een bakrekening op beide namen in geval van een gehuwd koppel of een rekening op eigen naam met volmacht, dit voor zowel zicht- als spaarrekening. Ik ben gehuwd maar we hebben beiden kinderen uit een vorig huwelijk en we hebben schrik in geval van overlijden dat ze direkt alles opeisen zowel langs de éne als langs de andere kant. Het kan toch niet dat we het geld waar we beiden hard voor gewerkt en gespaard hebben zomaar moeten afgeven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2011 15:33

Een volmacht kan te allen tijde ingetrokken worden, en een rekening op beide naam niet.

Bij een rekening met volmacht, mocht er een ongeval gebeuren kan de volmachtdrager niet meer aan de centen en als hij het wel doet, dan kan het terug geëist worden door de erfgenamen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wanton

#3 , 03 aug 2011 15:58

Pieterke , ik denk dat het in jullie situatie best is dat de eigen gelden , vb. die van voor dit huwelijk , op naam van de partner alleen staan - zelfs zonder volmacht. Hetgeen u nu aan loon , of andere vergoeding bekomt kan op een rekening op beider naam , want dat is toch van ieder voor de helft. Het zijn telkens de eigen kinderen die van hun ouder erven. De kinderen van de partner doen dat niet. Om die verdeling simpel te houden mogen de twee vermogens , van u en van uw partner , best niet vermengd worden. Alles wat op beide namen staat wordt verondersteld van beiden te zijn. Ik garandeer dat er problemen komen als dat zo zou zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mapleleiah

#4 , 04 aug 2011 11:45

Zelfs hetgeen nu nog verdiend wordt kan op gescheiden rekeningen ... met gewoon één gemeenschappelijke rekening met beperkte stortingen voor allerlei betalingen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 aug 2011 15:48

Zelfs hetgeen nu nog verdiend wordt kan op gescheiden rekeningen ... met gewoon één gemeenschappelijke rekening met beperkte stortingen voor allerlei betalingen.

Lenny
Als er geen huwelijkskontrakt is van volledige scheiding van goederen maakt het geen verschil uit of de gelden die tijdens huwelijk zijn verdiend op persoonlijke of gemeenschappelijke rekening worden geplaatst. In beide gevallen zijn ze toch gemeenschappelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Bank & Beurs”