terugvorderen gemaakte kosten advocaat

countryfan
Topic Starter

terugvorderen gemaakte kosten advocaat

#1 , 03 aug 2011 16:49

ik ben gescheiden en mijn ex heeft een rechtzaak tegen mij aangespannen omdat ik volgens hem zou samenwonen. Hij wilde mijn alimentatie terugvorderen en ook natuurlijk geen alimentatie meer betalen. De uitspraakvan de rechter was in mijn voordeel. Nu is mijn ex in hoger beroep gegaan en die uitspraak is nog niet gedaan. Hoe moet ik de kosten die ik gemaakt hebt voor een advocaat gaan terugvorderen als ook hier de uitspraak voor mij positief is????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 aug 2011 16:58

De in het ongelijk gestelde partij (kan) veroordeeld worden tot betaling van een rechtsplegingsvergoeding. Dit is een forfaitair bedrag als tussenkomst in de kosten van advocaat en moet gevorderd worden samen met de veroordeling tot betaling van de gerechtskosten. Wat zegt het eerste vonnis m.b.t. de rechtsplegingsvergoeding?

countryfan
Topic Starter

#3 , 04 aug 2011 16:19

Mijn advocaat heeft gezegd dat er sprake is van familierecht en dat ieder zijn eigen kosten moet betalen. Er werd dus ook geen vergoeding gevraagd. Ben ik dus verkeerd ingelicht door mijn advocaat en wat nu te doen????

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2011 17:40

Er bestaat geen (wettelijke) regel die zegt dat in "familiezaken" geen rechtsplegingsvergoeding verschuldigd is.

Wel geldt: Art. 1017, vierde lid, Gerechtelijk Wetboek
De kosten kunnen worden omgeslagen zoals de rechter het raadzaam oordeelt, hetzij wanneer de partijen onderscheidenlijk omtrent enig geschilpunt in het ongelijk zijn gesteld, hetzij over echtgenoten, bloedverwanten in de opgaande lijn, broeders en zusters of aanverwanten in dezelfde graad.

Let op de woorden: kunnen. Het kan maar moet niet. In de praktijk is het zo dat in familiezaken de rechters vaak de kosten "omslaan". Niemand moet een rechtsplegingsvergoeding betalen aan de andere.

Dit is echter niet altijd het geval. De rechter beslist geval per geval. Iemand die vermindering/afschaffing vraagt van onderhoudsgeld waartoe hij vroeger veroordeeld werd en ongelijk krijgt riskeert wel degelijk een rechtsplegingsvergoeding te moeten betalen. Zeker als hij dan nog eens in beroep gaat en ook daar ongelijk zou krijgen.

De rechter in beroep kan de tegenpartij veroordelen tot betaling van een rechtsplegingsvergoeding, en dit zowel voor de eerste aanleg als voor het hoger beroep. U moet het wel vragen ...

countryfan
Topic Starter

#5 , 04 aug 2011 19:32

bedankt voor deze informatie zal dit voorleggen aan mijn advocaat.

Terug naar “Archief”