Hallo,
Een tante van mij heeft een offerte ondertekend op 8/4/11 voor het plaatsen van ramen en deuren waarin vermeld staat:
Betalingsvoorwaarden: Bij akkoord 50%, bij levering 40% van de totale som en het resterend saldo bij einde werken.
Op de offerte zijn geen algemene verkoopsvoorwaarden vermeld.
Nu is de situatie als volgt:
De mondelinge overeenkomst was dat de bestelling van de ramen bij de leverancier pas geplaatst werd bij het betalen
van het voorschot bij akkoord van 50%. Daar dit gefinancierd werd met een 'groene lening' heeft de bank pas het voorschot
gestort begin juni 2011. Zij huurt op dit moment een huis en deze huurovereenkomst loopt af op 31 augustus 2011. De voorziene
datum was dat zij begin september in haar nieuwe huis kon intreden.
De bestelling door de schrijnwerker werd dus pas geplaatst bij de fabrikant begin juni na het ontvangen van het voorschot.
De leveringstermijn van de ramen bedraagt zes weken, dus zal dit met het bouwverlof gerekend pas half augustus geleverd worden,
die dan op zijn beurt nog moeten geplaatst worden door de schrijnwerker.
De schrijnwerker beweert dat hij de ramen pas plaatsen in de eerste helft van september, omdat hij in de 2de helft van augustus
andere plaatsingen bij klanten nog moet doen.
Mijn vraag: Heeft de schrijnwerker het recht om de bestelling te plaatsen pas na het ontvangen van het voorschot van 50% bij akkoord
zoals vermeld op de offerte of kan mijn tante de schrijnwerker ingebreke stellen om alsnog de werken te laten uitvoeren in de 2de helft van augustus zodanig dat zij begin september haar nieuwe huis kan betreden?
Alvast bedankt voor de reactie.