voor een mooilijke beslising met veel exstra vragen!

panda
Topic Starter

voor een mooilijke beslising met veel exstra vragen!

#1 , 06 aug 2011 18:01

Ik zal meschien voor dat ik de vragen kan stellen in kort mogelijk samenvatten waar het over gaat!

Namelijk heeft er in de loop van de voorbije week een oude groei vriendin voor mijn deur gestaan, dat in de tijd altijd voor mij heeft klaar gestaan! De reden waarom ik haar al een tijdje niet meer gehoord heb is namelijk omdat ze getrouwd is en ondertussen een dochtje heeft van nog geen jaar oud, en haar man haar steeds op elke stap controleerd, elk sms eerst moet lezen, elke telefoon eerst moet opnemen,... hij heeft er ook voor gezorgd dat ze geen enkele vriend meer overhoud van vroeger tenzij hij ze zelf 100% vertrouwd of als hij ze nog zouw kunne gebruiken. het probleem is hij werkt niet en haar maandloon dan eindelijk op de rekening staat hij is de eerste dat dit gaat opdoen aan drank, sigareten, spelletjes,... hierdoor hebben ze ondertussen al een schulde gemaakt van 8000€ ( maar hij is degelijk zo slim geweest om alles op haar naam te laten plaatsen ).
dit is zo het verhaal in het kort vertreld en stond mijn vriendin namelijk aan mijn deur met de vraag dat ze eventuweel bij mij kost intrekken, om te kunnen schijden en de schulden zouw kunnen afbetalen.

eerst en vooral is er een mogelijkheid dat als ik haar binnen neem dat op 1 of andere mannier mee voor deze schulden zal moeten opdraaien en worden deze gesplitst of niet ( ik weet juist niet met wel huwlijkscontract ze zijn getrouwd vermoedelijk gewoon standaard )

hoefd haar adres bij mij te staan of is het mogelijk om in deze situwatie een postbus te nemen ( zonder dat zij haar dochtertje dan ook zal verliezen) ?

wat als haar man of op die moment exman voor mijn deur staat, mij bedrijgt, of met opzet zaken van mij komt beschadigen waaronder ik dan voornamelijk den aan mijn auto aangezien da deze dag en nacht buiten staat. ( en niet alleen ik maar er nog personen hem daar voor in staat zien)

hij heeft geen werk ook geen werkloosheids uitkering. zouw hij een grote kans maken voor co ouderschap of dergelijke in deze situwatie.
( zij heeft wel degelijk al enkele mails dat hij verstuurd heeft naar vriendinnen met texsten als ik wil met jouw een kindje maken, alsook van tussen mij en mijn vrouw is het toch over ik zie jouw wel zitten,... heeft dit enige betekenis in een schijding of niet?)

alvast bedankt groetjes panda

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 aug 2011 09:01

“Art.1514. Hij die beweert...eigenaar te zijn van in beslag genomen voorwerpen,kan tegen de verkoop verzet doen...met vermelding van de bewijzen van eigendom..."(Gerechtelijk Wetboek)

‘Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen‘(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).

'In geval van revindicatie biedt een geregistreerde eigendomsverklaring geen waarborg t.a.v. derden,zodat het eigendomsbewijs van de erin vermelde goederen niet noodzakelijk vaststaat. Ook een factuur mist t.a.v. derden bewijswaarde wanneer niet is aangetoond dat de erop vermelde goederen met eigen gelden werden aangekocht.'(Antwerpen 22 oktober 1990,Bull.Bel. 1992,2728).

'De hoven en rechtbanken beschikken bij revindicatie van in beslag genomen meubelen over een zo ruim mogelijke beoordelingsbevoegdheid ter waardering van de bewijskracht van de documenten die hen worden voorgelegd.Het is aan de eiser om te bewijzen dat hij het huisraad van de gemeenschappelijke woning met eigen geld heeft betaald,zonder deelneming van de beslagene.Doet hij dit niet dan zijn de in beslag genomen voorwerpen onverdeelde goederen,die in beslag kunnen worden genomen,maar waarvan een gedwongen tegeldemaking slechts mogelijk is na de verdeling waartoe de meest gerede partij moet doen overgaan.'(Luik 10 november 1994,J.L.M.B. 1995,577).

‘stond mijn vriendin namelijk aan mijn deur met de vraag dat ze eventuweel bij mij kost intrekken, om te kunnen schijden en de schulden zouw kunnen afbetalen.’

In geval van uitvoerend beslag op de goederen van uw vriendin is het vrijwel zeker dat ook uw goederen in beslag genomen worden en dat u er niet zal in slagen te bewijzen dat die goederen van u zijn.

“Art.490bis.§1...wordt gestraft hij die bedrieglijk zijn onvermogen heeft bewerkt en aan de op hem rustende verplichtingen niet heeft voldaan..."(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘De opsomming in art.490bis,§1,al.2 is niet limitatief. Als dusdanig kan ook in aanmerking worden genomen de inschrijving op een brievenbusadres‘[Cass. AR940136N,23 mei 1995(Bertinchamps t. Gemeentekrediet),TRD&I 1995,704,827].

“Art.1675/2.Elke natuurlijke persoon...kan, indien hij niet in staat is om, op duurzame wijze, zijn opeisbare of nog te vervallen schulden te betalen en voor zover hij niet kennelijk zijn onvermogen heeft bewerkstelligd, bij de rechter een verzoek tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.223.Indien een der echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt,beveelt de vrederechter, op verzoek van de andere echtgenoot, dringende voorlopige maatregelen betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten en de kinderen. Hetzelfde geschiedt op verzoek van een der echtgenoten, indien de verstandhouding tussen hen ernstig verstoord is.”(Burgerlijk Wetboek).

De vrederechter kan onder meer de samenwoningsplicht opschorten en een gebruiksregeling treffen inzake het huis en inboedel. Hij kan tevens een verblijfs- en omgangsregeling treffen inzake de kinderen met onderhoudsuitkering.

Zie verder art.1253ter Gerechtelijk Wetboek;Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.

OCMW en/of CAW kunnen uw vriendin hierin wellicht bijstaan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”