dwang tot faling

brammeke
Topic Starter

dwang tot faling

#1 , 09 aug 2011 23:02

Hallo,

Kan er mij iemand een beetje ervaring toelichtenb aub.

Ik heb een bvba waar ik 100% aandelen van heb nadat mn ex haar 50% na de breuk mij geschonken heeft... ik ben 2 jaar geleden in een lastige periode terecht gekomen door hoge personeels kosten en minder werk dus ook minder inkomsten, daardoor een achterstand opgelopen bij rsz en belastingen... als ik niet tegen 5 september betaal dan kom ik op 5 september voor de rechter in dwang tot faling... ik kan ze niet betalen... wat staat er mij te wachten??? de schuld aan belastingen en rsz zijn ongeveer 15000€ en dan nog een 15000€ aan leveranciers. ik ben een jaar geleden een eenmanszaak gestart en ben aandeelhouder in een vof... op de bvba zit er geen inkomsten meer... wat zal er gebeuren en kan ik mijn ez en vof verder zetten? kunnen ze aan deze inkomsten?

op 5 sept is dus die zitting, hoe snel verloopt alles?

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 11 aug 2011 07:34

Als u als aandeelhouder hebt voldaan aan uw volstrortingsplicht en uw vennootschap bestaat al een paar jaar dan kan u niet veel overkomen.
U kan ook maar verantwoordelijk worden geacht voor het al of niet volstrorte kapitaal en ook geen cent meer.
Het is niet de bedoeling dat een natuurlijk persoon binnen correct toegepaste regels alle schulden van een vennootschap over zich krijgt.
Zijn de regels gevolgt dan kan ook geen aanspraak maken op uw andere inkomsten. BVBA is nog altijd afkorting van Beperkte Verantwoordelijkheid
Waarom zou u zich dus hoofdelijk aansprakelijk moeten voelen als alles correct is ?
Eigenlijk dient u dit ook te bekijken met de boekhouder van dienst.
En als alles positief is dan zijn er 2 zaken. U laat de vennootschap failliet gaan en gaat alleen als natuurlijk persoon verder of u maakt een
balans op over het al of niet voortbestaan van de vennootschap maar in princiepe als nog niet alle mogelijkheden zijn uitgeput zal de rechter
u een afbetalingsplan toestaan als u dit goed voorbereid. U kan de vennootschap ook onder WCO plaatsen. Wet op de Continuiteit van de Onderneming
dan krijgt u min 6 mnd of max 1 jaar om uw vennootschap te herstructureren. Gedurende die periode(s) kunnen schuldeisers u niet raken als uw plan
wordt goedgekeurd door de rechtbank.
Dus ? Naar advocaat en boekhouder stappen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Archief”