Hoe lang kan de notaris dit laten aanslepen

Jinx*
Topic Starter

Hoe lang kan de notaris dit laten aanslepen

#1 , 11 aug 2011 08:39

Mijn vader is begin February 2011 overleden en had een testament waarin hij de nalatenschap 50/50 heeft verdeeld tussen zijn nieuwe partner en mezelf. Alle papieren werden door mijn vader zijn partner en mezelf ondetekend en terug naar de belastingen verstuurd in April 2011 (volgens de notaris). Wij hebben nu al maanden van deze notaris niets meer gehoord. Wij weten niet waarom dit zo lang duurt en krijgen geen antwoord van de notaris.

Kan ik iets doen om dit een beetje sneller vooruit te laten gaan , i/e zelf de belasting bellen. als die notaris ons zou laten weten waarom dit zo lang duurt dan kunnen wij daar iets aan doen maar die man geeft ons geen informatie en zegt alleen dat we moeten wachten.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
siesken

#2 , 11 aug 2011 10:23

Hem niet gerust laten.
Ik spreek van ondervinding

Vaoke

#3 , 11 aug 2011 18:01

Gelieve de Provinciale Kamer der Notarissen te informeren omtrent uw ervaring(en) met deze Notaris.. die blijkt geeft van ergerlijke traagheid; 't zal alsdan snel in orde komen!!!

Reclame

Jinx*
Topic Starter

#4 , 12 aug 2011 15:14

Bedankt, ga dat dan maar eens proberen.

Creatief

#5 , 12 aug 2011 21:41

Neem a.u.b. eerst eenvoudig telefonisch contact op met je notaris en vraag "vriendelijk" om een nieuwe afspraak te maken i.p.v. onmiddellijk klacht neer te leggen bij de Provinciale Kamer der Notarissen! Je notaris is eigenlijk je beste raadsman of de man die een een bemiddelende functie heeft. Hem tegen zijn kar rijden door klacht neer te leggen bij de Provinciale kamer is het allerlaatste wat je moet doen. Trouwens, zo dramatisch is het nog lang niet.

Heb je wel de successierechten al betaald? Indien de successierechten nog niet betaald zijn, dan wordt er nog niet onderhandeld.

lucgescheiden

#6 , 13 aug 2011 20:44

"Je notaris is eigenlijk je beste raadsman of de man die een een bemiddelende functie heeft."
In welk wetsartikel staat dat?

In onze vereffening en verdeling ging ik niet akkoord met de notarisstaat.
Tegenpartij is vervolgens met dit document terug naar de rechtbank getrokken.

Rechter heeft tot op heden de notarisstaat reeds gecorrigeerd tot minder dan de helft van de vorderingen van tegenpartij. En dit louter op basis van dezelfde stavingstukken die ook de notaris kreeg voorgelegd.

Mijn inziens had deze notaris beter het bemiddelen achterwege gelaten, en zich gehouden aan de wet.
Maar de uitzonderingen zullen de regel wel bevestigen zeker? :-(
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 13 aug 2011 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 aug 2011 20:59

"Je notaris is eigenlijk je beste raadsman of de man die een een bemiddelende functie heeft."
In de Codex van de notarissengilde!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucgescheiden

#8 , 13 aug 2011 21:05

Sorry Roharro, ik had nog iets toe te voegen :-)

Jinx*
Topic Starter

#9 , 13 aug 2011 21:32

Successierechten betalen? Mijn vader is begin Feb. 2011 overleden. Alles is 50/50 verdeeld tussen mijn vader zijn nieuwe partner en mezelf. Mijn ouders zijn jaren geleden gescheiden. Er zijn dus geen onderhandelingen nodig aangezien er niemand het niet eens is met het testament. Ik begrijp niet waarom dit zo lang duurt. Ivm successierechten, wij weten niet hoeveel er betaald moet worden aangezien wij van de Notaris niets horen! Elke keer wij hem bellen zegt hij dat hij het dossier gaat nazien en terugbellen maar wij horen daar niets van. Een afspraak maken is niet zo gemakkelijk aangezien ik niet meer in Belgie woon. Ik zou dit nu graag afsluiten voor ik last krijg met de belastingen in Belgie. Ik weet niet of de successierechten binnen een bepaalde tijd betaald moeten worden, maar ik kan niet betalen als ik niet weet hoeveel en aan welk belastings kantoor!

Creatief

#10 , 13 aug 2011 21:55

In onze vereffening en verdeling ging ik niet akkoord met de notarisstaat.
Tegenpartij is vervolgens met dit document terug naar de rechtbank getrokken.

Rechter heeft tot op heden de notarisstaat reeds gecorrigeerd tot minder dan de helft van de vorderingen van tegenpartij. En dit louter op basis van dezelfde stavingstukken die ook de notaris kreeg voorgelegd.

Mijn inziens had deze notaris beter het bemiddelen achterwege gelaten, en zich gehouden aan de wet.
Maar de uitzonderingen zullen de regel wel bevestigen zeker? :-(
@ Lucgescheiden
Hier praat je langs de kwestie! De situatie draait gewoon om het talmende gedrag van de notaris.

@ Jinx
De successierechten moeten binnen de 7 maanden na overlijden betaald worden. Waarschijnlijk heeft dit de notaris voor jullie gedaan. Jullie hebben hem vermoedelijk opdracht gegeven deze te betalen uit het actief van de nalatenschap.

7 Maanden wachten is niet extreem lang. Wees gewoon "kordaat en beleefd" en plan in overleg met de notaris of zijn klerk een nieuwe afspraak.

lucgescheiden

#11 , 14 aug 2011 01:45

"@ Lucgescheiden, Hier praat je langs de kwestie! De situatie draait gewoon om het talmende gedrag van de notaris."

Wanneer je een echtscheidingsvonnis hebt van maart 2009,
en de notaris is pas in 2011 bij machte om de rechtbank zijn notarisstaat toe te sturen.
Waarin er nog steeds beleggingen worden vermeld waarvan hij niet eens de waarde van kent; omdat hij meende geen mandaat te bezitten om deze op te eisen (wat hij voor de bankrekeningen wel deed, en hij volmachten bekwam van beide partijen),
Waarna een rechter de helft van zijn notarisstaat dient te corrigeren....
dan heet dat, volgens mij niet alleen talmen, maar eveneens onkunde.

Beide partijen zijn vijf maal mogen langskomen om zijn dactylo-les bij te wonen, het welke zijn secretares later nog diende te fatsoeneren.
Waarbij zijn 'raad' uiteindelijk niet meer inhield dan een paar schampere opmerkingen, en
een voorstel om een openbare verkoop te organiseren, dit terwijl er preferentiële toewijzing werd gevorderd. ...(een klein deel van mijn intrieste ervaringen met 'mijn beste raadgever')

Waarbij ik nadrukkelijk wens te vermelden; alle respect te hebben voor mensen die hun vak beheersen, en zich correct gedragen tegenover hun 'klanten'.
Maar als je in heel je leven slechts met met een drietal notarissen, noodzakelijkerwijs, in contact komt, en
je bij twee notarissen nare ervaringen hebt, dan tekent dat je beeld uiteraard.

Jinx*
Topic Starter

#12 , 14 aug 2011 12:01

@ Jinx
De successierechten moeten binnen de 7 maanden na overlijden betaald worden. Waarschijnlijk heeft dit de notaris voor jullie gedaan. Jullie hebben hem vermoedelijk opdracht gegeven deze te betalen uit het actief van de nalatenschap.

7 Maanden wachten is niet extreem lang. Wees gewoon "kordaat en beleefd" en plan in overleg met de notaris of zijn klerk een nieuwe afspraak.[/quote]

///

7 Maanden, dat is dus 7 September 2011. Ik heb niemand geen opdracht gegeven om de successierechten uit her actief te betalen, voor ik aan de belasting iets betaal zou ik graag weten hoe de berekeningen er uitzien en even nagaan of deze kloppen. Het is over het algemeen niet zo gemakkelijk geld terug te krijgen van vadertje staat. Als ik voor 7 September die rekening moet betalen gaat hij zo stillaan toch wel in gang moeten schieten. Ik ben er zeker van dat het systeem zo in mekaar zit dat als de successie te laat betaald wordt omdat wij van de notaris niets horen dat de boete dan wel naar ons zal komen samen met zijn rekening.

Creatief

#13 , 14 aug 2011 23:07

Wie heeft de aangifte ingediend? de aangifte van de successierechten moeten ingediend zijn binnen een termijn van 5 maanden, te rekenen vanaf de dag van het overlijden.
De erfenisrechten moeten betaald worden binnen de 2 maanden na ontvangst van de rekening van de Registratie.
De erfenisrechten worden zeer nauwkeurig berekend door de Registratie, zelfs per erfgenaam! Indien je de notaris opdracht gaf om de SSR te betalen uit het actief van de nalatenschap, dan kan je aan hem een kopie vragen van de berekening van de SSR.

Ik geef je een voorbeeld: bij ons werd op de laatste dag (precies na 5 maanden na het overlijden) de aangifte van de SSR ingediend en ondertekend. Op die dag moest zelfs nog een kluis worden opengeboord in aanwezigheid van de Registratie. De SSR werden pas door de notaris betaald 2 dagen voor dat de termijn verstreek. Notarissen hebben meerdere cliënten, en niet jij of ik alleen.

Jinx*
Topic Starter

#14 , 14 aug 2011 23:52

Het enige dat wij weten is that alle papieren naar de registratie gezonden zijn in April 2011. Verder weten wij helemaal niets. Maar als het inderdaad klopt dat de belastingen hun rekening betaald moet zijn binnen de 7 maanden na het overlijden dan is er niet veel tijd meer. Ok, wij zijn niet zijn enige klanten maar waarom zouden wij moeten betalen als de betaling aan de belastingen te laat is. Antwoorden op iemand zijn telefoon berichten en e-mails heeft meer met manieren te maken dan met te veel klanten te hebben. Is het dan echt normaal dat wij geen informatie krijgen?

Valium

#15 , 13 sep 2011 22:13

Een goede raad - ik heb het ook gedaan
Ga gewoon naar een andere notaris en vraag deze of hij de zaak wil overnemen
Je zal dan wel eerst via je 2* Notaris onkosten van de 1* moeten betalen.

Ik heb dit reeds gedaan na 4 weken omdat ik er niets meer van hoorde en steeds aan telefoon werd afgeschept
Nu is alles op korte tijd uit de voeten

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”