schenking aan verre familieleden: hoe best regelen?

mapleleiah
Topic Starter

schenking aan verre familieleden: hoe best regelen?

#1 , 10 aug 2011 17:14

Hallo,

Ik informeer even voor een ouder familielid. Zij is al van leeftijd en heeft een spaarboekje, waarvan zij eventueel een deel zou willen schenken aan familieleden. Het gaat om vrij verre familie (de dichtste band is die van nichtje / tantezegger) aangezien zij zelf nooit kinderen heeft gehad en haar ouders en man al lang overleden zijn.

Ze wil niet alles direct weggeven want wil, begrijpelijk, nog een reserve hebben voor het geval ze ooit in een rusthuis belandt of andere, zware, plotse kosten heeft. Anderzijds zou niemand graag hebben dat bij haar overlijden meer dan de helft van het geld naar de staat gaat.

Stel dat zij af en toe een kleiner bedrag (bv. 50 of 100 euro) cadeau wil doen aan verschillende familieleden, hoe pakken we dit dan best aan?

Overschrijving? Dit is officieel en duidelijk maar we vrezen achteraf nog successierechten te moeten betalen.
Cash? Dit is wat onofficiëler maar misschien beter?

In elk geval wil ik mezelf wel indekken. Ik ben namelijk degene met de volmacht die alles gaat moeten regelen en storten / geld afhalen aangezien het familielid zelf slecht te been is en het huis amper kan verlaten. Hoe kan ik er dus voor zorgen dat de andere familieleden mij achteraf niet gaan beschuldigen van diefstal, hoewel ze het geld gekregen hebben? Ik wil voor iedereen goed doen en iedereen gelijk geven, maar ik wil geen zever achteraf.

Hebben we eventueel een notaris nodig?

Misschien relevant: het familielid is licht dementerend (beginfase) maar nog niet in die mate dat bewindvoering noodzakelijk is.

Groeten,

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 aug 2011 10:35

Schenking: “Art.131...Tabel IV Tarief tussen alle andere personen van 0,01 tot 12500 30 t.h. ; van 12500 tot 25000 35 t.h. ; van 25000 tot 75000 50 t.h. ; van 75000 tot 175000 65 t.h. ; boven 175000 80 t.h....”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten).

Erfenis: “Art.48...Tabel II Tarief tussen andere personen van 0,01 tot 75000 45% ; van 75000 tot 125000 55% ; boven 125000 65%...”(31 maart 1936 Wetboek Successierechten).

De mogelijkheid bestaat hierbij lasten(art.945 Burgerlijk Wetboek = B.W.),voorbehoud van vruchtgebruik(art.949 B.W.),recht van terugkeer(art.951 B.W.) te bedingen.

‘De handgift is een zakelijk contract. Het bestaat door het feit alleen van de overhandiging, d.w.z. door de afgifte van de geschonken zaken zó dat de begiftigde in het bezit zijn eigendomstitel vindt, overeenkomstig artikel 2279 van het Burgerlijk Wetboek (DE PAGE, TRAITE ELEMENTAIRE DE DROIT CIVIL BELGE, d. VIII nrs. 516 en 523).De begiftigde heeft in beginsel generlei schriftelijk bewijs te leveren. Daarentegen mogen de schenker of zijn erfgenamen de handgift normaal alleen bewijzen door een geschrift waarin de begiftigde erkent dat hij de geschonken zaken heeft ontvangen‘(Fisconet nr.R12/08-02).

Zie daartoe :
http://plusmagazine.rnews.be/nl/rechten ... dan-24-uur" onclick="window.open(this.href);return false;

De overschrijving van gelden op een bankrekening kan als een handgifte van de opdrachtgever aan de rekeninghouder worden beschouwd,Brussel 27 mei 1986,T.B.B.R. 1988,351,noot DELNOY,P.; X.,Geldigheid schenking via overschrijving door Minister erkend,Fiscoloog 2000-776,6,De Fiscale Koerier 2000/518.

“Art.7.De goederen waarover...de afgestorvene kosteloos beschikte gedurende de drie jaren vóór zijn overlijden,worden geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap,indien...”(31 maart 1936 Wetboek Successierechten).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mapleleiah
Topic Starter

#3 , 12 aug 2011 10:59

Bedankt voor de wetteksten en voor de link naar Plusmagazine. Dit beschrijft echter enkel een situatie waar in één keer een groot bedrag wordt gegeven.

Ik zoek dus nog altijd naar informatie / ervaringen i.v.m. met het regelmatig schenken van kleinere bedragen en dit aan verre familieleden. Als je iedere maand zo'n document zou moeten tekenen, wordt het wel heel ingewikkeld.

Lenny

Reclame

siesken

#4 , 12 aug 2011 12:49

Ik zie het probleem niet.
Ze geeft haar geld toch aan wie ze wil.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 aug 2011 19:22

50 à 100 EUR dat zijn toch geen schenkingen? Dat noem ik "kleine attenties".
Als ik zakgeld aan mijn kleinkinderen geef dan denk ik er in de verste verte niet aan dat het schenkingen zouden zijn.
Of een jaarlijkse gift voor de blinden, doofstommen, dierenwelzijn, enz....., dat zijn geen schenkingen (dat zijn giften die je zelfs van je belastingen kunt aftrekken).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#6 , 12 aug 2011 21:43

Gewoon cash weggeven, elke maand 100 op 150 € en tussendoor eens een klein extraatje.

mapleleiah
Topic Starter

#7 , 13 aug 2011 00:48

OK, maar als ik met mijn volmacht-bankkaart al die bedragen ga afhalen om te verdelen onder de familie ... hoe dek ik me dan in tegen latere beschuldigingen dat ik het allemaal voor mezelf zou gehouden hebben?

Lenny

Creatief

#8 , 13 aug 2011 15:04

Je kan jezelf hiervoor tegen beschermen door de ontvanger(s) een ontvangstbewijsje te laten te tekenen. Je kan Suikertanteke ook "zelf" cash geld laten afhalen op de bank.
Als je zelf volmachthouder bent, dan is het aanbevolen om ook al de aankooptickets + facturen bij te houden en tussendoor eens een digitale foto te maken van de spullen die je aankoopt. Bij overlijden weet je als volmachthebber nooit waar je eindigt en wat de andere erfgenamen van je zullen vragen! Wanneer het om geld gaat, kan de relatie met de overige familieleden zich totaal keren.

Persoonlijk zou ik die taak niet graag op me nemen.

mapleleiah
Topic Starter

#9 , 15 aug 2011 11:04

@Creatief ... In de bank zeiden ze me dat ik beter NIET de kaart van suikertante zelf gebruik, omdat familieleden dan kunnen zeggen dat ik haar kaart gestolen heb. Ze zeiden dat ik met een bankkaart gekoppeld aan de volmacht volledig beschermd ben tegen gezeur achteraf. Ik heb tot nu toe niet elk supermarktkasticket bijgehouden.

Ik heb het ook een beetje met tegenzin gedaan maar er is NIEMAND anders die voor haar kan/wil kijken ... en ik was het beu om voor elke waterfactuurke naar haar bank te moeten lopen ... en de enige manier om via PC banking te werken was, jawel, een volmacht nemen.

Bedankt voor de info! We bespreken het.

Lenny

Creatief

#10 , 15 aug 2011 11:12

Indien je een andere kaart gebruikt en indien later de erfgenamen alles willen napluizen, dan is ook de tweede kaart met volmacht volledig traceerbaar. Bankkaarten dragen een nummer en deze wordt weergegeven in de banklistings.

Ik begrijp je ongenoegen wel om voortdurend naar de bank te lopen, maar ik hoop dat je wel later voor de nodige bewijzen kan zorgen.
Laat zo veel mogelijk facturen domiciliëren, dan ben je al gedeeltelijk van een grote rompslomp af zoals water, telefoon, KI, ...

mapleleiah
Topic Starter

#11 , 17 aug 2011 01:00

De bank vertelde mij inderdaad dat de bankkaart te traceren is, maar zij verklaarden dat ik ik eigenlijk zogezegd ONSCHENDBAAR ben door de volmacht en dat men dus achteraf niet meer kan komen zeuren.

Ik misbruik alvast dit recht niet en gebruik de kaart enkel voor supermarktaankopen e.d. voor dit famielid ...

Ik heb echter niet al die facturen bewaard.

Ik zal hierover nog een advocaat aanspreken. Maar als het zo zit en ik krijg alleen maar gezeur achteraf, dan zou ik er beter mee stoppen ...

Lenny

Creatief

#12 , 17 aug 2011 12:37

Het wil niet persé zeggen dat je er gezeur mee krijgt. Alles hangt af hoe moeilijk de erfgenamen achteraf zijn.
Een advocaat hiervoor aanspreken vind ik nog te vroeg en kost geld. Houd gewoon voortaan de tickets en facturen bij. Tussendoor eens een fotootje maken doet ook geen kwaad én zeker niet als je Tanteke deftig en mooi in het nieuw zet, apparatuur laat herstellen, enz.

Is tante dement? Indien je in deze situatie een bewindvoerder laat aanstellen, dan vraagt deze slechts 3 % van het pensioen van Tanteke. Ik wil je niet overreden, maar indien ze dement zou zijn, dan zou ik zeker kiezen voor een extern bewindvoerder. Je kan je dan volledig onttrekken van je verantwoordelijkheid. Kleren en koekjes mag je verder aankopen van de bewindvoerder, een reisje met jou als oppas kan ook. Je moet aan hem enkel het ticket overhandigen en alles wordt terug op je rekening gestort. Je moet enkel het geld even van uit eigen zak op tafel leggen.

mapleleiah
Topic Starter

#13 , 17 aug 2011 23:57

@Creatief ... alvast bedankt voor het advies.

Het probleem is dat niemand anders in de familie de verantwoordelijkheid wil nemen. Ik zal dus ook niemand vinden die bewindvoerder wil zijn. En zelfs al zou ik het zelf willen doen, voor bewindvoering is het volgens de neuroloog nog te vroeg ... Bovendien krijgen we weinig medewerking van de huisarts. Zelf ontkent tante dat ze dement is/wordt.

Ik zal voortaan zoveel mogelijk facturen proberen te bewaren ...

De reactie van familie is moeilijk te voorspellen. Ze vinden het nu allemaal fijn (want ze moeten/willen niets doen) maar ik heb al teveel miserie met erfenissen gezien ... Mensen worden monsters als ze 1000 euro kunnen krijgen.

Lenny

Creatief

#14 , 18 aug 2011 10:17

Met je laatste zin sla je de nagel op de kop, mapleleiah!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”