stelsel "scheiding van goederen" - beperkte inbreng

danny67890
Topic Starter

stelsel "scheiding van goederen" - beperkte inbreng

#1 , 12 aug 2011 17:17

Ik ga trouwen met scheiding van goederen. Mijn vriendin heeft 3 jaar geleden een huis gekocht, dat zij momenteel alleen afbetaald.
Natuurlijk betaal ik haar momenteel een soort huur die zij aanwendt om het huis af te betalen. Noch zij noch ik vinden die situatie
ideaal omdat enerzijds ik geen mede-eigenaar ben en anderzijds zij alle kosten van onderhoud en verbouwingen draagt. De notaris raadde
ons aan om een huwelijkscontract op stellen waarbij het huis ingebracht wordt in de gemeenschap, evenals de hypothecaire lening. Op die
manier worden we allebei eigenaar en betalen we samen de lening (verder) af. De notaris vertelde evenwel dat de wet voorschrijft dat -
indien de relatie binnen x jaren stuk lopen zou - mijn vrouw het recht heeft om het huis "terug te nemen". Dat vind ik natuurlijk niet
fijn, want het houdt in dat als ik bvb. gedurende 20 jaar een huis mee afbetaal, ik aan het eind van de rit met lege handen sta.
Hoe kan ik dat vermijden ? Dank je, groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 aug 2011 17:49

Dat is nochtans de gang van zaken , beste danny. Maar normaal zal die notaris in die overeenkomst noteren tegen welke voorwaarden zij dat huis kan 'terugnemen'. In concreto betekent dit dat u op één of andere manier vergoed gaat worden voor uw inbreng gedurende die tijd dat u mee afbetaalde. Een ideale formule voor de berekening kan ik nu echter niet geven. Vraag daarover info aan de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

FastFreddy

#3 , 13 aug 2011 19:42

Het gaat hier niet om een "scheiding van goederen" zoals u in de titel vermeld. Wanneer de notaris u gesproken heeft over inbreng van het huis dan is dit normaal gezien in het wettelijk stelsel.
In dergelijke omstandigheden wordt meestal vermeld dat het huis effectief teruggaat naar de partner die de oorspronkelijke investering gedaan heeft en wordt de lening in de gemeenschap gebracht waardoor u allebei de lening afbetaald.
Wanneer het echter na bijvoorbeeld 10 jaar tot een scheiding zou komen dan dient diegene die het huis terugkrijgt het door de andere partner betaalde bedrag van de lening terug te betalen. Let wel op, dit is enkel het kapitaalgedeelte. Het interestgedeelte wordt aanzien als bijdrage in de dagdagelijkse kosten en kan niet worden teruggevorderd.
Afhankelijk van het bedrag van de lening wordt dit wel al dan niet gedeeltelijk gecompenseerd doordat je met 2 personen kan genieten van de belastingsaftrek voor de lening.

Reclame

wanton

#4 , 14 aug 2011 00:22

Freddy ,
dit stelsel bestaat wel degelijk. Scheiding van goederen met beperkte gemeenschap ( voor het huis) kan best.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

danny67890
Topic Starter

#5 , 16 aug 2011 13:32

Dank je. Het eerlijkste lijkt me dat ik op het moment dat mijn vrouw het huis inbrengt, ik haar een vergoeding betaal, bvb de helft van de kosten die zij maakte ter aanschaf van het huis plus de helft van het gedeelte van de lening dat door haar reeds afbetaald werd. En dat zij dan in ruil afziet van haar terugname recht. Dat vermijdt ingewikkeld gecijfer aan het einde van de rit. Nadeel is dat ik in dit scenario altijd een vergoeding betaal terwijl ik - als we samenblijven - helemaal geen vergoeding betaal ..

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”