zelfde werk, ander contract/ lager loon + eisen gelijk loon

winner
Topic Starter

zelfde werk, ander contract/ lager loon + eisen gelijk loon

#1 , 13 aug 2011 14:00

Ik zit in de volgende situatie:

Sinds 2008 ben ik in vaste dienst bij m'n werkgever.
Ik kreeg m'n vast contract, maar in onze afdeling heeft niet iedereen hetzelfde contract voor dezelfde functie.
Op m'n contract staat gewoon arbeider productie, ipv drukker.
Hierdoor mis ik redelijk veel loon door, soms 20% minder.
De firma werkt met interne barema's, en aangezien ik niet als drukker werk kan ik geen aanspraak maken op de barema's.

Ik kan in feite wel bewijzen dat ik als drukker werk omdat ik reeds 2 aangetekende zendingen en 3 internet nota's heb.
Verder heb ik voor emigratiedoeleinden ook nog een werkgeversreferentie van de CEO. Waarin duidelijk staat dat ik als drukker werk.

Kan ik al deze documenten gebruiken om m'n te weinig betaalde loon terug te vorderen via de rechtbank? En wat zijn m'n kansen in het slagen hiervan?

Op de vakbond moet ik ook al niet rekenen, want deze staan de praktijken oogluikend toe.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 aug 2011 22:14

wat doe je exact van werk?

En wat staat er in die aangetekende zendingen? Zijn dat opmerkingen op je werk of iets anders?

Hoeveel werknemers telt je bedrijf?

xena

#3 , 14 aug 2011 01:51

je kan een ondezoek vragen aan de inspectie van de sociale wetten

als vakbondsafgevaardigden vermoedelijk hun werk niet doen moet je zich wenden tot de secretaris

ik heb mijn twijfels of je gelijk hebt/(kan krijgen)

Reclame

winner
Topic Starter

#4 , 14 aug 2011 14:28

wat doe je exact van werk?

En wat staat er in die aangetekende zendingen? Zijn dat opmerkingen op je werk of iets anders?

Hoeveel werknemers telt je bedrijf?

Ik werk als drukker in de textielsector. Toen ik onder een interimcontract begonnen was stond er op "breedbaan rotatiedrukken" op het contract. Nu staat er gewoon op "arbeider productielijn".
Bij de oudere collega's staat wel degelijk op hun contract dat ze als drukker werkten.

Het bedrijf is een multinational met 180 werknemers in België, en ongeveer 300 werknemers wereldwijd.

In m'n aangetekende zendingen staan opmerkingen over fouten die ik heb gemaakt, evenals in de interne nota's. Nu zijn deze meer "afrekeningen" omdat ik in het verleden reeds meermaals geklaagd heb over m'n contract. M'n idee is dat ik die nota's als bewijs kan gebruiken dat ik effectief als drukker werk en ook recht heb op een correct contract.

Indien de werkgever niet akkoord gaat kan vind ik dat de collega's aan de productielijn die met hetzelfde contract als ik werken, recht hebben op mijn loon. Mijn loon ligt een stuk hoger dan dat van hen, maar nog steeds onder het barema van de drukkers.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2011 16:10

Textiel ?

Je kan de arbeidsinspectie raadplegen.

U werkgever is ook niet verplicht je in dienst te houden, wat is een barema nog waard in een sector die op hemelvaren ligt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#6 , 16 aug 2011 09:45

Mij lijkt het ook dat je beter een andere job zoekt voor je hiermee doorgaat. Veel kans dat je werkgever je buiten zet na zo'n actie. Niets belet hem om uw contract stop te zetten (mits de correcte opzegtermijn te respecteren...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

winner
Topic Starter

#7 , 19 aug 2011 10:36

Mij lijkt het ook dat je beter een andere job zoekt voor je hiermee doorgaat. Veel kans dat je werkgever je buiten zet na zo'n actie. Niets belet hem om uw contract stop te zetten (mits de correcte opzegtermijn te respecteren...)
Binnenkort verhuis ik toch naar de andere kant van de wereld, dus veel rekening met ontslag moet ik niet houden,, het zou me zelfs goed uitkomen :)

Gebruiker21

#8 , 19 aug 2011 10:54

Binnenkort verhuis ik toch naar de andere kant van de wereld, dus veel rekening met ontslag moet ik niet houden,, het zou me zelfs goed uitkomen :)
In dat geval begrijp ik dat u alles wenst waar u recht op hebt. U hebt dan ook inderdaad geen enkele reden meer om niet te proberen het onderste uit de kan te halen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”