Beste iedereen,
Ik hoop dat er hier iemand is die me, in gewoon Nederlands, kan helpen met het volgende.
Wij zijn zeer recent gestart met een VZW. Wij geven o.a. educatieve demonstraties met roofvogels met een doel die uitgebreid beschreven staat in onze statuten.
Vanaf het begin zijn wij ervan uitgegaan dat wij als VZW niet btw-plichtig waren. M.a.w. wij weten dat we jaarlijks een belastingbrief zullen moeten invullen maar dat dit een 0-rekening wordt omdat onze ontvangsten gelijk zullen gebruikt worden voor aankopen van materialen e.d. voor onze VZW.
Van de week kregen wij dus een aanvraag voor een demonstratie. De Klant in kwestie wilt graag dat we een factuur opmaken inzake deze demo. De klant heeft wel een btw nummer en is zelf wel onderhevig aan de btw plicht. Na veel zoeken op het net heb ik niet echt gevonden wat ik zocht.
Op het factuur dat we aan de klant willen geven heb ik onderaan het volgende gemeld:
"VZW onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk". We hebben dit gedaan nadat we op het net een soortgelijke zin vonden maar dan voor kleine ondernemingen.
Mijn vraag is nu of dit belastingtechnisch gezien correct is, of dat wij dit anders moeten formuleren omdat VZW's niet hetzelfde zijn als kleine ondernemingen?
Ik hoop dat iemand ons kan helpen, want we zouden a.s. zaterdag het factuur moeten overhandigen.
Alvast bedankt!