Toen ik een grote fout maakte heeft mijn vriendin een punt achter onze relatie gezet. Ik heb hier maanden van af gezien maar ben voor haar blijven vechten en nu zijn we terug op de goede weg. Onze dochter woont bij haar en als het goed blijft lopen zou ik haar ten huwelijk willen vragen. Hierover heb ik enkele vragen.
1. Wij wonen nog niet samen, moet men al voor het huwelijk samenwonen, zoja hoelang ? Zonee, vanaf wanneer wel ?
2. Indien één van ons een andere europese nationaliteit heeft, wordt die dan automatisch belgisch na het aangaan van het huwelijk of mag de nationaliteit behouden blijven ?
3. Aangezien ik geen eigendommen heb, is alles van haar. Hoe zetten wij dit best op papier ? Want tijdens het huwelijk zullen wij gezamelijke en aparte kosten maken. Stel, dat we ooit scheiden, wie krijgt dan wat ?
4. Kan het juridisch gezien, dat een omgangsregeling voor het kind al wordt vastgelegd in een huwelijkscontract ? Iets in de aard van : "de ouders zullen bij echtscheiding een verblijfsregeling voor het kind/de kinderen overeen komen. Bij geen overeenkomst zal het kind/zullen de kinderen bij de vader verblijven op volgende manier : ..." ? Of moeten wij dit sowieso daarna maar uitvechten ? Niet dat ik ooit wil scheiden natuurlijk maar men weet nooit en als zij het ooit wil kan ik haar niet tegenhouden jammergenoeg. En wij kennen teveel mensen die letterlijk vechten en dan is het in mijn ogen beter dat er al een basis op papier staat.
5. Ik heb schulden. Als wij trouwen, kan ze dan aansprakelijk gesteld worden of kan dit worden voorkomen ?
6. Wat zijn de voor- en nadelen ivm belastingen ?
7. Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie die van belang zouden kunnen zijn ?
en tot slot : Welke procedure is er eigenlijk vereist om te trouwen ?