herziening lening, belang referte index

Argon
Topic Starter

herziening lening, belang referte index

#1 , 22 aug 2011 16:02

Beste,

Ik ben met mijn vriendin aan het kijken om een lening af te sluiten. Wij hebben al enkele banken gedaan en daar wees 1 van de bankiers er mij op dat de aanvangsreferte index belangrijk is. Doordat deze formule ( aanvangsintrest + nieuwe referte-index – de aanvangsreferte-index ) gebruikt wordt om de nieuwe intrestvoet te berekenen is deze referte index dus belangrijk.

Echter als ik kijk op internet zie ik dat deze referte index door de Staat opgelegd is? Iedere bank moet dus toch diezelfde index overnemen of kan men hier zelf nog iets aan wijzigen? Zoals ik het nu verstond geeft de Staat die referte index iedere maand vrij. Stel dat we vandaag onze lening tekenen dan is de referte index van juli van toepassing op ons. Klopt mijn redenering?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 23 aug 2011 00:26

De aanvangsreferte kan van belang zijn als er recent grote renteverschillen waren. De aanvangsreferentie is meestal diegene van de maand voorafgaand aan het aanbod. vb u doet in juni 2011 een aanvraag en ook een goedkeuring. Op dat ogenblik zal de bank het geld "kopen" op de interbankenmarkt. Referentie op 10 jaar is dan 4,231 (vb) en bank rekent u bvb 4,6 % aan.
Bij een andere bank neemt u later informatie en krijgt u 4,55 % maar aan de referte van juli die 4,091 bedraagt.
Bij een herziening zal elke bank de nieuwe referte uit het staatsblad halen. Alleen zal bank 1 bovenop de nieuwe rentevoet een marge van 4,6 - 4,231 = 0,369 % bijtellen en bank 2 een marge van 0,459 %. Na een eerste herziening kan de bank die initieel goedkoper was, nadien steeds duurder uitdraaien.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”