Schulden op persoonlijke titel door failliet eigen zaak

Hope99
Topic Starter

Schulden op persoonlijke titel door failliet eigen zaak

#1 , 29 aug 2011 16:58

Weet niet waar te beginnen en weet niet waar ik het moet zetten.
Eerst en vooral, het gaat over mijn partner.

Hij had eigen bvba ( zakenman ) en door een project dat is misgelopen en veel investeerders hun geld kwijt zijn omdat project niet doorgaat zit mijn partner met veel schulden.
Hij heeft sommige investeerders laten investeren en zichzelf persoonlijk borg-aansprakelijk gesteld. Omdat hij 99;99% zeker was dat project doorging.
Nu dit is niet gelukt en hij heeft voorschot moeten laten vallen en extra bedrag moeten betalen. Dus al zijn spaargeld + geld van investeerders kwijt en geen project.

Hij huurde iets maar kon huur niet betalen, kon rekeningen niet betalen en kon op den duur ook geen eten betalen.
Heeft auto verkocht, er is beslag geweest en de helft ( bijna alles buiten kleren ) van zijn appartement is leeg gehaalt.

---------------

Omdat hij huur niet kon betalen is hij ook ambtelijk geschrapt, dus geen dommicilie meer.
Hij staat dus letterlijk op straat.. Omdat hij geen domicilie heeft ook geen recht op pro deo advo.
Hij heeft geen geld voor advo dus weet niet waar hij met zijn vragen naartoe moet.

Ik betaal alles, eten, huur, rekeningen enz maar kan dit niet blijven trekken.
Hij vind ook moeilijk werk zonder domicilie omdat veel werkgevers natuurlijk adres en rekening nummer vragen en dit heeft hij allemaal niet.
Ze vragen dan uitleg en als ze uitleg horen krijgt hij meestal zeer rare blikken en is al meer als een 18 maanden op zoek naar werk op deze manier.

Zijn adres kan ik niet bij mij zetten want dan komen ze hier alles opladen want niet op naam ( factuur ) staat.

Nu is mijn vraag, ik had ergens gelezen dat schulden na 10 jaar verjaren.
Klopt dit?

En moet je dan 10 jaar u domicilie hebben? Of als we het zo nog 6 jaar uitzingen zijn de schulden dan ook verjaard?

Het zijn schulden aan:

Base
Proximus
KBC en nog enkele banken
RSZ
Btw
Investeerders ( dit is de grootste som )
Leasing maatschappij
Water - gas - elektriciteit
Ex huisbaas
enz

Hij twijfeld ook voor schuldbemiddeling, maar wat is de maximum termijn dat je in schuldbemiddeling kan gaan?
En is dat voor de bedrijven & investeerders die gedagvaard hebben of ook alle andere?
Laatst gewijzigd door Hope99 op 29 aug 2011 20:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Hope99
Topic Starter

#2 , 29 aug 2011 17:33

We zijn verloofd en willen graag trouwen maar zijn bang voor de gevolgen, dus dit doen we dus maar beter niet.
We willen in de toekomst ook graag kinderen maar zijn ook bang voor de gevolgen, stel als we ( hij ) in schuldbemiddeling gaat zijn min of meer de kinderen er mee de dupe van.
Want zo gemakkelijk is het niet heb ik al horen zeggen.

We kunnen kinderen wel uitstellen maar kunnen ook geen 10 jaar meer wachten gezien we alle 2 geen 25 jaar meer zijn.

We wonen al jaren samen, ik eerst mee op zijn app maar had mijn domicilie daar niet. Stond nog bij mijn ouders omdat we van plan waren ergens anders iets te kopen.
Door de zaken dat slecht gingen ben ik maar iets gaan huren en hij woont hier nu ( maar geen domicilie ) Het is ook de bedoeling dat we blijven samenwonen.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2011 20:12

Dit vind ik erg en heb met je te doen.

Neem contact met http://www.tussenstap.be" onclick="window.open(this.href);return false; die zullen je toch iets kunnen helpen.

Waarom wil ieder zelfstandige een BVBA ?????

Als men toch persoonlijk borg moeten staan, dan ben je veel beter af als een gewoon zelfstandige, als je privé voor alles borg moet tekenen heeft een BVBA geen enkele zin, enkel voor de banken.

Een privé persoon kan ten minsten als er geen strafrechtelijke feiten zijn gebeurt verschoonbaar verklaart worden, met een BVBA kan dit niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus

#4 , 29 aug 2011 20:24

Naar het ocmw voor regeling adres .... referentieadres ....
Evenzo voor info rond schuldbemiddeling
http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en collectieve schuldregeling
http://economie.fgov.be/nl/modules/publ ... ebt_fr.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

scorpioen

#5 , 30 aug 2011 11:13

Burgerlijk Wetboek
Art. 1406. De schulden van de echtgenoten die dagtekenen van voor het huwelijk [...], blijven eigen schulden.
Art. 1409. Onverminderd de navolgende artikelen kan een eigen schuld van een der echtgenoten slechts verhaald worden op diens eigen vermogen en inkomsten.

Art. 1410. De schulden die krachtens artikel 1406 eigen zijn aan een der echtgenoten, kunnen worden verhaald op het gemeenschappelijk vermogen, in zoverre het verrijkt is door opneming van eigen goederen van de schuldenaar.
Het bewijs van de verrijking, dat rust op de schuldeiser, kan worden geleverd door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens.

U kan in het huwelijk treden. Aan de hand van de stukken i.v.m. beslag en verkoop van de goederen van uw verloofde is het geen probleem te bewijzen dat hij niets heeft voor het huwelijk. Uw goederen, en zelfs wat u samen met uw echtgenoot aankoopt na het huwelijk, kunnen door de schuldeisers niet in beslag genomen worden.

Hope99
Topic Starter

#6 , 30 aug 2011 12:42

Hij heeft zich wel failliet laten verklaren.
Maar iedereen zoekt hem natuurlijk nu. Hij kan bijna nergens meer komen.
En als hij de verkeerde tegenkomt van de investeerders dan komt hij naar huis met 2 blauw ogen.

Als de schulden verjaren dan hoeven we eventueel niet in schuldbemiddeling.
Dan proberen we het zo nog wat jaren uit te houden.

Maar die info gaan ze niet prijsgeven natuurlijk op de dienst van schuldbemiddeling.

Dat trouwen is bijkomstig, maar handig om weten. Dankjewel !
We hebben er nu toch geen geld of energie voor.

Als hij woning van OCMW toegewezen krijgt dan moet ik mee verhuizen?

scorpioen

#7 , 30 aug 2011 14:06

Het is niet mogelijk te zeggen wanneer de schulden zullen verjaard zijn.

Er kunnen, al naargelang de schuld, verschillende verjaringstermijnen van toepassing zijn.

De normale verjaringstermijn is tien jaar. Dit wil niet zeggen dat je er zeker van kan zijn dat na tien jaar de schuld zal verjaard zijn. Als de schuldeiser binnen de tien jaar een vordering instelt voor de rechtbank wordt de verjaring geschorst tot er een uitspraak is van de rechter. Nadat er een vonnis is loop een nieuwe verjaringstermijn van tien jaar. Maar deze verjaringstermijn kan gestuit worden, bijvoorbeeld door de betekening van een bevel tot betalen, een beslag enz ... En dan begint een nieuwe termijn van tien jaar te lopen die opnieuw kan worden gestuit, enz ... Of met andere woorden: als de schuldeiser tijdig het nodige doet verjaart de schuld nooit.

Terug naar “Archief”