Hoe best huis van de hand doen?

evgoeth
Topic Starter

Hoe best huis van de hand doen?

#1 , 29 aug 2011 10:10

Schoonvader is overleden en schoonmoeder heeft vruchtgebruik van het huis, is nu eigendom van de kinderen.

Schoonmoeder is daar niet gelukkig meer en wil daar weg, maar het is nog geen jaar geleden sinds het overlijden en ik weet dat je dan nog eens erfenisrechten moet betalen.

Kan iemand me zeggen of dat een percentage is op de waarde of wordt dat anders geregeld?

Is er een manier om daaraan onderuit te komen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 aug 2011 12:08

Het kan gerust dat het huis nu verkocht wordt , indien alle betrokkenen akkoord zijn - de blote eigenaars , volle eigenaars en vruchtgebruikers. Ieder krijgt zijn deel van de verkoopprijs naar gelang zijn aandeel in de eigendom. Er moeten alleen nog successierechten betaald worden indien de verkoopprijs hoger zou liggen dan de waarde die is vermeld in de aangifte nalatenschap. En dan enkel op die meerwaarde. Natuurlijk moet de koper de registratierechten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 30 aug 2011 12:13

‘Schoonmoeder is daar niet gelukkig meer en wil daar weg‘ waaruit ik afleid dat zij het huis wil verkopen,mits akkoord van ALLE blote eigenaars. Als vruchtgebruikster kan ze het huis ook verhuren.

Op die koop dient de KOPER 10 t.h. registratierechten te betalen(tenzij bescheiden woning volgens art.53 Wetboek Registratierechten)

Zie daartoe volledigheidshalve http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

evgoeth
Topic Starter

#4 , 30 aug 2011 16:11

Daar komt het op neer ja.
Ze denkt dat we heel veel zullen moeten betalen, maar ik vind persoonlijk dat op gemoedsrust geen prijs staat.

Bedankt voor de info. Nu weten we waar we aan toe zijn.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”