Alimentatie kinderen verandert na samenwonen?

Morren
Topic Starter

Alimentatie kinderen verandert na samenwonen?

#1 , 31 aug 2011 15:17

Beste,
Wij betalen alimentatie voor 1 kind dat in co-ouderschap even veel bij ons vertoeft als bij de mama. Mijn man en deze vrouw waren nooit getrouwd. Wij betalen alimentatie omdat de mama alleenstaand was op het moment en mijn man en ik reeds samenwoonden wanneer het werd uitgesproken. Op dit moment woont ook de mama samen met een heer die een veel groter loon kent dan ons. Daarnaast hebben wij nog een tweede kindje bij. Kunnen wij dan opnieuw naar de rechtbank gaan om dit te laten herbekijken?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
workingmum

#2 , 31 aug 2011 16:28

Als ik me niet vergis maakt het niet uit of je alleenstaand bent of al samenwoont met iemand anders. Wat wel uit maakt is het inkomen van de ouders. Het feit dat je partner alimentatie moet betalen terwijl er co-ouderschap is met 50/50 bilocatie, doet me vermoeden dat zijn inkomen hoger ligt dan dat van zijn ex.

Alimentatie is trouwens een soort van 'inkomen' voor je kind, en niet voor je ex-partner, dus ga je zeker geen verhaal kunnen maken door te zeggen dat nu zij een nieuwe partner heeft met geld, dat daarom je man minder wil betalen. Ook het feit dat jullie nu een kindje hebben, maakt hierin geen verschil.

j.demoor

#3 , 02 sep 2011 10:28

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind. § 2. Met middelen wordt onder andere bedoeld alle beroepsinkomsten, roerende en onroerende inkomsten van de ouders, alsook alle voordelen en andere middelen die hun levensstandaard en deze van de kinderen waarborgen...Art.203bis.§ 1. Elke ouder draagt bij in de kosten die voortvloeien uit de bij artikel 203, § 1, bepaalde verplichting, in verhouding tot zijn respectieve aandeel in de samengevoegde middelen. § 2. Onverminderd de rechten van het kind, kan elk van de ouders van de andere ouder diens bijdrage vorderen in de kosten voortvloeiende uit artikel 203, § 1.§ 3. De kosten omvatten de gewone kosten en de buitengewone kosten. De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het dagelijkse onderhoud van het kind.Onder buitengewone kosten wordt verstaan de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Wij betalen alimentatie omdat de mama alleenstaand was op het moment en mijn man en ik reeds samenwoonden wanneer het werd uitgesproken. Op dit moment woont ook de mama samen met een heer die een veel groter loon kent dan ons. Daarnaast hebben wij nog een tweede kindje bij.’

Wat aanvankelijk naar evenredigheid van uw beider middelen werd toegekend is dit nu niet meer wegens minder kosten bij de moeder(kostendeling met man) en meer kosten bij de vader(kosten tweede kind)

U kan dus opnieuw naar de rechtbank gaan om dit te laten herbekijken.
“Art.1320.De vorderingen tot...verlaging...van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de (vrede)rechter moet aanbieden.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Morren
Topic Starter

#4 , 04 sep 2011 10:39

Bedankt voor de info. Nu zijn we alvast een grote stap verder!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”