Vochtprobleem plat dak

Boheme
Topic Starter

Vochtprobleem plat dak

#1 , 26 mar 2007 20:38

Mijn onderbuurvrouw tevens huisbazin heeft sinds kort een vochtplek op het plafond van haar washok. Volgens haar lag dit aan een lek van ons bad, maar alle leidingen zijn kurkdroog. Haar washok grenst ook aan een buitenmuur en is ook ietwat onder ons terras gelegen. In het verleden zijn er reeds problemen geweest met insijpelend vocht en werd de vochtwerende folie vervangen. Ik vermoed dat het nu om hetzelfde probleem gaat. Nu moet het toch wel lukken dat wij eind deze maand verhuizen en de huisbazin de reputatie heeft om zoveel mogelijk geld van huurders afhandig te maken. Onze plaatsbeschrijving hebben we daarom zeer uitvoerig opgemaakt en het contract vermeldt dat wij enkel de klassieke kleine herstellingen en onderhoud moeten uitvoeren. Nu zie ik de bui al hangen dat ze eventuele kosten van herstellingen aan HAAR dak zal proberen te verhalen. Misschien maak ik me zorgen om niets, maar kan zij zulke kosten verhalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 27 mar 2007 15:07

Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade...maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door...zaken die men onder zijn bewaring heeft...(Burgerlijk Wetboek).

Wie een studio huurt voor ??n jaar,wordt niet de bewaarder van die studio.De feitenrechter stelt soeverein vast welk aandeel de aansprakelijken hebben in een veroorzaakte schade.(Cass. 29 oktober 1987,R.G.A.R. 1989,nr.11.542).

De bewaarder is aansprakelijk wanneer het bewijs geleverd is van zijn hoedanigheid van bewaarder,van het bestaan van het GEBREK van de zaak en van het oorzakelijk verband tussen het gebrek en de schade.(Cass. 10 september 1981,Arr.Cass. 1981-82,50;Pas. 1982,I,45)

Boheme
Topic Starter

#3 , 27 mar 2007 17:21

Dank voor respons.

Dus als ik het goed begrijp zou de huisbaas moeten aantonen dat wij 1)aansprakelijk zouden zijn, 2) zo ja in welke mate, en 3) in door ons gebrek in goede bewaargeving de schade veroorzaakt zou zijn (oorzakelijk verband aantonen). Dat lijkt me in de praktijk niet evident. Temeer omdat het dak vooraleer wij er woonden ook al tekenen van vochtinfiltratie vertoonden en ondanks de herstellingen die destijds werden uitgevoerd, het probleem volhardt. Denk dat de aannemer die het gebouw een aantal jaar geleden heeft neergezet meer aansprakelijkheid treft.

Reclame

j.demoor

#4 , 28 mar 2007 11:27

?Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men onder zijn bewaring heeft...?(Burgerlijk Wetboek).

Uit ?Haar washok grenst ook aan een buitenmuur en is ook ietwat onder ons terras gelegen. In het verleden zijn er reeds problemen geweest met insijpelend vocht...? volgt dat die schade veroorzaakt wordt door ?zaken die de verhuurster onder haar bewaring heeft?

Uw verzekering huurdersaansprakelijkheid en/of uw ?familiale? dekken in principe deze schade,indien u ze zou veroorzaakt hebben en uw eventuele rechtsbijstandverzekeraars dienen u bij te staan indien u schade leed.Doe hen daartoe aangifte.

Terug naar “Huren”