Arresten Hof van Cassatie

Drular
Topic Starter

Arresten Hof van Cassatie

#1 , 05 sep 2011 20:41

Hoi!

Ik vraag mij af of iemand mij kan helpen met hoe ik een arrest van het hof van cassatie van voor 2002 (dus de oude stijl) moet lezen, want ik geraak er maar niet aan uit. Iemand die mij tips kan geven ofzo?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2011 22:19

Het arrest is als volgt opgebouwd:

doordat
terwijl
overwegende dat

doordat en terwijl horen thuis bij het middel, wat de eiser in cassatie aanvoert.

doordat = wat de feitenrechter, het aangevochten vonnis of arrest beslist heeft

terwijl = de kritiek hierop door de eiser in cassatie

Overwegende dat = de beslissing van het Hof van Cassatie. Wat in de moderne versie te lezen staat onder "beslissing van het hof".

In het Rechtskundig Weekblad verscheen een artikel van SOETAERT, R., Is een cassatiearrest leesbaar?
R.W. 1978-79, 2609-2624.

Probeer dit op de kop te tikken (bib), het was ooit verplichte literatuur voor iedereen die een cassatiearrest behoorlijk wilde lezen.

Drular
Topic Starter

#3 , 05 sep 2011 22:41

Ik neem aan dat je dit (http://www.law.kuleuven.be/igr/onderwij ... etaert.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) artikel bedoelt?

Dan ga ik dat zeker lezen! :) Bedankt voor de tip!

Nog twee kleine vraagjes.

Bij "Overwegende dat" staan dan de feiten? En waar kan ik motivatie van het antwoord op het arrest terug vinden?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2011 23:24

Onder "Overwegende dat" staat de motivering van het Hof van Cassatie met de, als besluit van de redenering van het Hof, de conclusie ("het middel is gegrond" of "het middel mist feitelijke grondslag" enz ... met daarna onder "Om die redenen" de beslissing in de zin van "vernietigt het arrest" of "verwerpt de voorziening".

De motivering van het Hof is meestal een logische conclusie die bestaat uit
a) de wet zegt
b) de bestreden beslissing zegt
c) dus de bestreden beslissing is fout of goed. ("het middel is gegrond" of "met middel kan niet worden aangenomen" enz ...)

De feiten staan meestal te lezen onder "doordat", waar (een deel van) de inhoud van de bestreden beslissing wordt weergegeven.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”