Korte situatieschets:
Mijn grootmoeder is een aantal jaar geleden overleden. Zij was eigenaar van enkele onroerende goederen (die ik in de volgende paragraaf ga beschrijven). Zij had 4 kinderen: mijn moeder en mijn 3 nonkels. De erfenis zat nog in overdeeldheid (voor 't gemak van het beheer van de eigendommen). Mijn moeder is dit jaar overleden. Het deel van mijn moeder komt toe aan mijn broer en ik, maar dit deel zit dus nog "in de pot" samen met de nonkels.
Huizen:
5 huizen op een rij. Naast het eerste huis is een oprit die toegang geeft tot de garageboxen achteraan (voor elk huis 1 garage en nog een drietal die verhuurd worden).
Mijn moeder woonde in dat eerste huis. Mijn broer, die nog thuis woont, wenst daar te blijven wonen (dat laatste is totnogtoe voor niemand een probleem).
Vraag:
De wens van mijn broer en mij is om uit onverdeeldheid te treden zodat wij met ons deel kunnen doen wat we willen en onderling kunnen regelen.
Een van de vragen is echter hoe de "verdeling" van de oprit best geregeld kan worden. Die zou dan, denk ik, voor een kwart aan mijn broer en mij toebehoren, maar mijn broer moet wel nog volledige toegang hebben om aan de garage te kunnen komen. Hoe wordt zoiets doorgaans geregeld?