Art. 2.1. Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de volgende handelingen:
11° van het hoofdgebouw vrijstaande niet voor verblijf bestemde bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. De vrijstaande bijgebouwen kunnen in de achtertuin ook op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden als ze tegen een bestaande scheidingsmuur opgericht worden en als de bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per goed, met inbegrip van alle bestaande vrijstaande bijgebouwen. De hoogte is beperkt tot 3 meter;
MAAR
Art. 1.4. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing, voor zover deze handelingen niet strijdig zijn met de voorschriften van gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, algemene plannen van aanleg, bijzondere plannen van aanleg of verkavelingsvergunningen die niet opgenomen zijn in de gemeentelijke lijst, opgemaakt in toepassing van artikel 4.4.1, §3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
TENZIJ
Art. 4.4.1. §1:
De gemeenteraad kan in een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening de lijst vaststellen van de bijzondere plannen van aanleg, gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingsvergunningen, of delen ervan, waarbinnen de volgende zaken niet worden beschouwd als strijdig met de voorschriften:
1° onderhoudswerken aan een hoofdzakelijk vergunde constructie;
2° handelingen die vrijgesteld zijn van de vergunningsplicht, op voorwaarde dat de op het perceel aanwezige gebouwen of constructies hoofdzakelijk vergund zijn.]
Wat betreft de aanvraag tot wijzigen van de verkavelingsvoorschriften:
1. Samenstellen van het aanvraagdossier
Alvorens zijn aanvraag in te dienen, verstuurt de eigenaar per beveiligde zending een afschrift van de aanvraag aan alle eigenaars van een kavel die de aanvraag niet medeondertekend hebben. De bewijzen van deze beveiligde zendingen worden op straffe van onontvankelijkheid bij het aanvraagdossier gevoegd.
3. Behandeling van de aanvraag in eerste aanleg
3.b. openbaar onderzoek
De aanvraag moet nimmer aan een openbaar onderzoek worden onderworpen. Wel worden de andere eigenaars in de verkaveling geraadpleegd (zie punt 1).
4. Beroep bij de deputatie
4.b. door derden
Er kan beroep worden ingediend door elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die rechtstreekse of onrechtstreekse hinder of nadelen kan ondervinden ingevolge de bestreden beslissing. En ook door procesbekwame verenigingen die optreden namens een groep wiens collectieve belangen door de bestreden beslissing zijn bedreigd of geschaad, voor zover zij beschikken over een duurzame en effectieve werking overeenkomstig de statuten.
De regeling van het beroep staat in artikel 4.7.21. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Bron:
http://www.ruimtelijkeordening.be
Ik vermoed dat uw buur effectief geen tuinhuis zonder vergunning mag zeggen, vanwege de ingediende herstelvordering (mijn eerste punt). Indien u niet voorafgaand op de hoogte werd gebracht van de intentie van uw buur om een wijziging van de verkavelingsvoorschriften aan te vragen (die overigens enkel wijzigen voor diegenen die de aanvraag ondertekenen), lijkt deze aanvraag me onontvankelijk te zijn en heeft u minstens de mogelijkheid om in beroep te gaan (mijn tweede punt). Neem hieroversowieso al eens contact op met de dienst stedenbouw van uw gemeente.
Verder lijkt het me niet abnormaal dat een gemeente uw buren langs de ene kant wou met de vinger wijzen door het dossier door te sturen naar het parket, maar langs de andere kant open te staan voor het vergunnen van het tuinhuis mits de correcte juridische weg gevolgd wordt (ev. door "vriendjespolitiek'). Ik heb zo al verschillende dossier gehad waarbij de gemeente een dossier doorstuurt naar de controlediensten (bv. bouw- en milieuinspectie) als stok achter de deur zodat de betrokken personen er alle belang bij hebben om zo snel mogelijk de wettelijk voorziene weg te volgen om een scheve situatie recht te trekken.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.