Erfenis met vrederechter

Valium
Topic Starter

Erfenis met vrederechter

#1 , 10 sep 2011 02:16

Moeilijke situatie
Vader plots overleden - moeder zwaar ziek en heeft vruchtgebruik van eigendom
Ik ben enige begunstigde van erfenis.
Ik ben door vrederechter aangesteld als voorlopig bewindvoerder van moeder om alles te regelen.( haar pensioen enz...)
Moeder leeft nog steeds,maar huis mocht van vrederechter verkocht worden.
Alles is in orde bij notaris en koper heeft de gelden gestort op rekening notaris
Notaris heeft verdeling van gelden opgemaakt (moeder heeft ondanks alleen langst leven vruchtgebruik) in deze situatie steeds recht op een som geld (afkoop van langst leven enz...)
Alles ging volgens de wet bij notaris en vrederechter
Nu zegt vrederechter dat er voor het tekenen van de akte een tijdelijke advokaat moet aangesteld worden doordat ik niet voor mijzelf en voor vader kan tekenen. ( zij aanzien dit als tegenstrijdige belangen)
Hoelang kan die advokaat ad hock dat trekken vooraleer hij aan de dossier begint ?
Deze situatie vanaf overlijden vader tot nu toe is reeds meer dan 1.5 jaar bezig
Dit grapje heeft mij reeds bijna 30.000€ gekost zonder dat ikzelf geen € heb gezien (successierechten enz...)
Mijn vrouw is overleden en heb 3 volwassen kinderen.
Zijn er nog die deze situatie hebben meegemaakt ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 10 sep 2011 14:30

Hoe kom je aan een kostprijs van 30.000 €? Dan heb je ook veel geërfd! Successierechten staan in verhouding met de erfenis. Je hebt dan nog de notariskosten. Afkoop met akte ... Waarsschijnlijk heb je ook de aangifte van de SSR laten opstellen door de notaris. Deze aangifte wordt ook verrekend in verhouding met de nalatenschap. De notaris vraagt hier zijn "procent" op. Hoe groter de nalatenschap was, des te groter het ereloon voor de notaris.
Je bent toch bewindvoerder en "enige begunstigde"! Maar was je ook "enige "reservataire erfgenaam?" Had je broers en zussen?
Indien er nog andere reservataire erfgenamen waren zoals broers of zussen, dan kan ik me goed voorstellen dat je een advocaat onder de arm moet nemen.
Ik vermoed dat je enkele feiten verzwijgt.

Vaoke

#3 , 10 sep 2011 17:56

Een voorlopig bewindvoerder hoort vééééél mééééér te doen dan alleen maar het pensioen te regelen; zie art. 488 bis a) tot en met art. 488 bis k) van het Burgerlijk Wetboek... de Vrederechter heeft zulks allemaal en zonder twijfel omschreven in z'n "beschikking" houdende uw aanstelling als voorlopig bewindvoerder!
Bij de verkoop van onroerende - en roerende (d'n inboedel) goederen is is er altijd wel ergens sprake van een "belangenconflict"... je mag dan al de enige erfgenaam zijn... juridisch is en blijft er dan altijd wel ergens dat "belangenconflict".
Als amateur-jurist probeer ik mij een idee te vormen van de beweegredenen van de Vrederechter en ik denk alsdan aan het "vruchtgebruik", haar recht om normalerwijze vrij te beschikken over het beschikbare gedeelte, etcetera... zaken die zij op dit moment (gezien haar situatie) niet vrij kan uitoefenen; is dat de reden.. ik weet het niet zeker.. maar het zou kunnen.. wat ook de reden mag wezen.. VRAAG het dan toch eens aan de Vrederechter?!
Voor alle duidelijkheid, de aanstelling van een "voorlopig bewindvoerder ad-hoc" dat is zeker niet een langdurige of een eeuwigdurende aanstelling; de kosten daarvan vallen best wel mee hoor en gezien de successierechten, etcetera, die U tot op heden mocht en kon betalen... dan moet U daar zeker niet van wakker liggen hé?!
Ik had zulks met graagte betaald.. dan had ik immers ook zeer veel ontvangen hé?!

Reclame

Valium
Topic Starter

#4 , 10 sep 2011 23:23

Vaoke begrijpt volledig de situatie en weet mee te spreken over de materie.
Spijtig voor de vorige antwoorder, maar begrijpt de vraag niet volledig (toch mijn dank voor je antwoord)
Die 30.000€ zijn niet enkel de succrssierechten

- Begrafenis vader 7000€
- successierechten 16000 €
- Notaris kosten (alles in) 6000 €
Nu zitten we al op 29.000€

Als ik het nu zo uitreken kom ik gemakkelijk aan 33-34.000€ reeds uitgegeven ( 2500 borg rusthuis enz ....)

Vaoke
Die aangestelde advokaat, daar gaat het hem over, die moet tekenen in naam van vader en dan kan notaris maar eerst de gelden vrijgeven.
Deze brengt verslag uit aan vrederechter - vrederechter komt er nu even niet aan te pas.
De grote vraag is ? Hoelang kan die advokaat ad hoc dit trekken om alles te tekenen ?
Ik heb hierover diverse antwoorden gehad
- Notaris spreekt over 3 maanden
- Griffier spreekt over 5 minuten
- Anderen zeggen dat deze advocaat kan weigeren en dan moet er weer een andere aangesteld worden.
Er is dus niemand die mij iets concreet had kunnen zeggen
Misschien dacht ik dat er hier nog waren met zulk een geval.
Het enige wat ik nu wil, is dat ik terug over mijn eigen uitgegeven gelden kan beschikken
bEDANKT

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”