Verkoop huis eisen

ypsilon1972
Topic Starter

Verkoop huis eisen

#1 , 11 sep 2011 12:57

Vader is overleden, moeder leeft nog maar is dement en staat onder bewindvoering van een advocaat.
Er zijn 2 kinderen: mijn broer en mijzelf. Na het overlijden van vader heb ik ontdekt dat er grote sommen geld verdwenen zijn van de rekening. Gelden werden overgeschreven op de rekening van mijn broer. Ik kan dit aantonen aan de hand van rekeninguittreksels. Vraag is natuurlijk of hij deze schenkingen kan verantwoorden. Momenteel is er niet voldoende geld meer om het rusthuis te betalen. Er is echter nog een huis. Maar mijn broer antwoord op geen enkel schrijven. Hoe zouden jullie die situatie aanpakken?
Hoe kan ik het huis openbaar laten verkopen want de situatie zit muurvast. Ik wil ook een verantwoording voor de verdwenen gelden.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 sep 2011 17:58

Gelden overgeschreven naar uw broer : dubbele fraude. Eerst to. de Registratie wegens achterhouden van tegoeden uit de nalatenschap. Twee to. u : u heeft evenveel recht op dat geld van vader als uzelf. Bij de uiteindelijke verdeling moet jij evenveel krijgen als uw broer.
Zolang moeder leeft , kan je het huis niet verkopen. Gezien haar toestand moet je een bewindvoerder aanstellen. Daarna kan die de verkoop organiseren mits akkoord van de vrederechter. Zit niet teveel in met de kosten van het rusthuis. Het OCMW kan voorschotten toekennen mits hypotheek op het huis. Indien die weet hebben van die gelden naar uw broer , kunnen ze alles terugeisen van hem.
Ik denk dat het best is dat u een notaris en/of advocaat raadpleegt om , aan de hand van die rekeninguittreksels , uw deel van uw broer vast te krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Valium

#3 , 11 sep 2011 23:39

Toch even iets belangrijks toevoegen aan de uitleg van Wanton
Zelf een brief schrijven naar de vrederechter van je kanton en alles vermelden.
Deze komt zelfs ter plaatse en zal alles onder een tijdeliujke bewindvoerder plaatsen die alles moet oplossen (= meestal een advocaat maar van het serieuze type)
Indien het geld aan je broer is overgemaakt voor het overlijden , denk ik dat hij steeds kan inroepen dat moeder/vader er mee akkoord gingen.
Doch indien dit gebeurde na het overlijden zal broertje nog hard zweten bij de vrederechter.
VRAAG ZELF EEN VREDERECHTER AAN ( 25€ voor alles)

Reclame

wanton

#4 , 12 sep 2011 10:05

Dat akkoord gaan van vader/moeder , daar geloof ik niet in. Vader is overleden , moeder is dement. Die heeft op geen enkele manier bewust , wetens en willens te kennen gegeven om een schenking te doen. De ' animus donandi' ontbreekt hier ten volle. Dit is een zuiver voorbeeld van eigenbelang , zichzelf verrijken. Dat kan niet!
Toet-anch-Amon

Valium

#5 , 13 sep 2011 02:01

@ Wanton
Ik zal je eens iets vertellen over kenissen
Vader dement en moeder gaat dood
Wat blijkt ? Moeder had jarenlang gelden overgemaakt aan kleindochter en bij overlijden wist dochter (dus moeder van kleindochter) maar eerst dat de ganse spaarboekjes leeg waren.
Hier was door dochter tegen kleindochter niets aan te doen (Moeder/Grootmoeder had dit allemaal gedaan tijdens haar leven en zij doet met haar geld wat ze wil)
Dochter kan dit ook niet terugeisen van kleindochter omdat er een wet bestaat dat kinderen nooit kunnen beticht worden van diefstal t.o.v. hun ouders. Andersom wel

j.demoor

#6 , 13 sep 2011 10:17

“Art.745ter Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, EISEN dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(Burgerlijk Wetboek).

Belast hiermee zo nodig een eigen notaris.

Indien uw moeder een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden ontvangt of kan ontvangen,hou dan rekening met:
“Art.9.Voor de berekening van het inkomen wordt van het globaal kadastraal inkomen van de bebouwde onroerende goederen, die de persoon met een handicap of (de persoon met wie hij een huishouden vormt), in volle eigendom of in vruchtgebruik bezitten, een bedrag van 1 500,00 EUR afgetrokken. Art.11.Bij de berekening van het inkomen, wordt rekening gehouden met :1° wat betreft de bebouwde onroerende goederen : het bedrag van het niet vrijgesteld kadastraal inkomen vermenigvuldigd met 3; 2° wat betreft de onbebouwde onroerende goederen : het bedrag van het niet vrijgesteld kadastraal inkomen vermenigvuldigd met 9.”(5 MAART 1990. - Koninklijk besluit betreffende de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden).
en
“Art.16. Voor de al dan niet belegde roerende kapitalen wordt rekening gehouden met een som gelijk aan 6 % van de kapitalen.”.(5 MAART 1990. - Koninklijk besluit betreffende de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden).

Het verschil is aanzienlijk,zodat in dat geval uw moeder beter kan verhuren dan verkopen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#7 , 13 sep 2011 12:07

Valium , dat van dochter en kleindochter gaat slechts op indien er slechts één dochter en één kleindochter is. In andere gevallen zal een inkorting kunnen toegepast worden. Maar in dit geval blijft alles binnen dezelfde 'staak'.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”