Erfrecht

Zidane01
Topic Starter

Erfrecht

#1 , 13 sep 2011 09:30

Moeder is weduwe, was gehuwd in gemeenschap van goederen. Er is een eigen huis en wat spaargeld. Er zijn twee kinderen en één kleinkind. Moeder wil weten of ze kleinkind later ook een deel van de erfenis kan toebedelen. Ik DACHT dat 2/3 voor de twee kinderen is, en 1/3 vrij beschikbaar, (van huis + spaargeld of HELFT huis + spaargeld) maar hoor van diverse mensen dat het niet zo is. Iemand enig idee hoe het precies zit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 sep 2011 11:59

Wanneer er twee kinderen zijn , mag de erflater idd 1/3 vrij toekennen. Dus de verdeling 2/3 voor de kinderen , 1/3 voor het kleinkind kan gedaan worden mits testament. Vooreerst moet natuurlijk nagezien worden wat in haar nalatenschap zit. Ik veronderstel, dat dit slechts een half huis is , vermits bij overlijden van vader diens helft naar de twee kinderen - in blote eigendom - is gegaan. Indien dit alles zo wordt uitgevoerd , hebben de kindern elk 5/12 , het kleinkind 2/12 van het huis , na overlijden van moeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Zidane01
Topic Starter

#3 , 13 sep 2011 12:03

Ik dacht inderdaad dat het zo was. Maar had net naar de dienst Erfrecht van TA gebeld, en daar zei men mij dat de twee kinderen elk 1/2 als reservatair deel hadden... Wou toch even zeker zijn, voor ik moeder aanraad om testament te maken.
Bedankt in elk geval!

Reclame

wanton

#4 , 13 sep 2011 17:52

TA : kun je dus ook al niet meer geloven!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Archief”