problemen naakte eigendom - vruchtgebruik

Jante
Topic Starter

problemen naakte eigendom - vruchtgebruik

#1 , 18 sep 2011 19:37

Mijn vader is reeds lange tijd overleden. Mijn moeder leeft nog en woont nog in het ouderlijk huis. Ik ben enig kind.
Bij wat opzoekingswerk is gebleken dat ik van de helft van het huis eigenaar ben (het deel van mijn vader) en voor 1/3 eigenaar van het huis van het stuk van mijn moeder.
Mijn moeder heeft wel het vruchtgebruik over het huis.

Daarenboven blijkt nog eens dat ik alleen eigenaar ben van de waarde van 1,25 hectare middelmatige landbouwgrond.

Kan ik nu onmiddelijk mijn deel van de erfenis opvragen aan mijn moeder ? En moet zij mij dit nu onmiddellijk uitbetalen ?

Groeten,
Jante

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 sep 2011 19:44

Neen , dat kan je niet zo maar. Voor de gezinswoning is het vruchtgebruik voor de langstlevende ouder heilig. Daar kan je op geen enkele manier iets aan doen. Daar moet je voor wachten tot ook moeder is overleden. Voor die landbouwgrond - ik veronderstel evenwel dat moeder het vruchtgebruik heeft- mag je de uitbetaling vragen , maar moeder moet akkoord zijn ,. Dit kan desnoods na rechterlijke beslissing. Waarschijnlijk dient dat land dan verkocht te worden. Moeder dient wel voor haar vuchtgebruik vergoed te wworden. Zo iets is meestal nadelig voor de blote eigenaar , hier ben jij dat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jante
Topic Starter

#3 , 19 sep 2011 11:31

Neen , dat kan je niet zo maar. Voor de gezinswoning is het vruchtgebruik voor de langstlevende ouder heilig. Daar kan je op geen enkele manier iets aan doen. Daar moet je voor wachten tot ook moeder is overleden. Voor die landbouwgrond - ik veronderstel evenwel dat moeder het vruchtgebruik heeft- mag je de uitbetaling vragen , maar moeder moet akkoord zijn ,. Dit kan desnoods na rechterlijke beslissing. Waarschijnlijk dient dat land dan verkocht te worden. Moeder dient wel voor haar vuchtgebruik vergoed te wworden. Zo iets is meestal nadelig voor de blote eigenaar , hier ben jij dat.
Neen, je begrijpt het verkeerd. Het gaat om de WAARDE van 1,25 ha middelmatige landbouwgrond die enkel en alleen mijn eigendom is.

Groeten,
Jante

Reclame

roharro

#4 , 19 sep 2011 11:39

Wat bedoel je daarmee? Dat je eigenaar bent van die lanbouwgrond? Wat bedoel je met eigenaar van de "waarde"?
En wat wil je weten?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jante
Topic Starter

#5 , 19 sep 2011 11:52

Toen mijn vader gestorven is, werd de waarde van 1,25 ha middelmatige landbouwgrond ingebracht door mijn moeder, ter aflossing van de bouwgrond die mijn vader ingebracht had op het moment van het huwelijk.
Kan ik dit opvragen ?
Er moet toch een manier bestaan om mijn volledige erfenis op te vragen ? Ik heb daar toch recht op ?

roharro

#6 , 19 sep 2011 12:07

Toen mijn vader gestorven is, werd de waarde van 1,25 ha middelmatige landbouwgrond ingebracht door mijn moeder, ter aflossing van de bouwgrond die mijn vader ingebracht had op het moment van het huwelijk.
Kan ik dit opvragen ?
Er moet toch een manier bestaan om mijn volledige erfenis op te vragen ? Ik heb daar toch recht op ?
Eigenlijk begrijp ik uw vraag niet en bovenstaande uitleg nog minder.
Echter:
Ofwel is de landbouwgrond grond van u, ofwel niet, ofwel enkel in blote eigendom. Een andere mogelijkheid is er niet. Ga dus naar het lokale hypotheekkantoor en vraag daar naar de officiële eigendomssituatie met betrekking tot die landbouwgrond. Dat is de enige manier om met zekerheid te weten waar u nu reeds recht op zou kunnen hebben.

Jante
Topic Starter

#7 , 19 sep 2011 13:14

Jullie begrijpen het verkeerd. Die landbouwgrond bestaat niet. Er is enkel de waarde ervan ingebracht, het kon evengoed de waarde van 1 kg goud zijn of nog iets anders.
Dit is enkel en alleen mijn eigendom. Mijn moeder heeft hier zeker niets mee te maken.

Maar er moet toch ook een manier bestaan om mijn volledige erfenis op te vragen ?

Groeten,
Jante

roharro

#8 , 19 sep 2011 13:24

Hoe kan men nu iets inbrengen dat niet bestaat?

Ik begrijp hier niets van.

Op grond van welk document acht u zich 'eigenaar" van de "waarde" van een landbouwgrond?

Wat is er met die landbouwgrond gebeurd als hij niet meer "bestaat"?

"Toen mijn vader gestorven is, werd de waarde van 1,25 ha middelmatige landbouwgrond ingebracht door mijn moeder, ter aflossing van de bouwgrond die mijn vader ingebracht had op het moment van het huwelijk.":
na overlijden van een echtgenoot kan er niets meer worden ingebracht in de huwelijksgemeensschap! Op grond van de gegeven uitleg kan ik hier niet correct op antwoorden. Een en ander "klopt" gewoonweg niet.....

Nog een poging: wat stond er in de aangifte van nalatenschap destijds? Daar moeten BEDRAGEN instaan, niet zoiets als "waarde van landbouwgrond die er niet is...".

En een gok:
Ik vermoed dat u gewoon een som geld hebt geërfd, opbrengst van een landbouwgrond die ooit eens verkocht is geweest? Indien die som geld van uw vader alleen was hebt u die volledig geërfd. Anders slechts de helft. Hetzij als blote eigendom ofwel, bij testament, in volle eigendom.
In geval één kan u van uw moeder de waarde van de blote eigendom opeisen, in het tweede geval de volledige som geld. Maar één en ander moet je wel kunnen aantonen

Sint-Joris

#9 , 19 sep 2011 14:16

Heb je cadasternummers over die landbouwgrond?
Wie was er eigenaar van de bouwgrond?
Wie was er eigenaar van de landbouwgrond voor en tijdens het huwelijk?

Ik denk aan volgende situaties:
Vader bezit een bouwgrond, moeder bezit 1,25 ha aan landbouwgrond. De vader besluit om zijn bouwgrond bij het huwelijk in het gemeenschappelijk deel te brengen. De moeder verkoopt haar bouwgrond en de opbrengst, de waarde van de 1,25 ha landbouwgrond, wordt ook in het gemeenschappelijk deel gestopt. Met het geld werd vermoedelijk de woning gebouwd.
Of:
De vader bezit een perceel grond met woning. Hij wil zijn eigendom in het gemeenschappelijke deel brengen, maar is natuurlijk ook niet achterlijk. Als het later fout loopt, zou zij zo een mooi cadeau krijgen, dus vraagt om eenzelfde bedrag in gemeenschap te brengen. De moeder is onvermogend dit te doen. Ze heeft wel 1,25 ha landbouwgrond die ca. de helft waard is van de grond met woning van de vader.
De vader brengt zijn eigendom in gemeenschap en de opbrengst, de waarde van de 1,25 ha landbouwgrond, komt via schenking bij het persoonlijk deel van de vader.

Jante
Topic Starter

#10 , 19 sep 2011 15:10

Dit is me zo gezegd na een bezoek aan de notaris van mijn ouders verleden week.

Maar kan ik nu mijn deel van de erfenis nu direkt opvragen ?

Groeten,

Jante

wanton

#11 , 19 sep 2011 18:28

Lees toch mijn bericht hierboven eens opnieuw. Ik begin zo te denken dat u niet heeft begrepen wat die notaris wilde zeggen. Uw moeder heeft mi. vruchtgebruik op alle aanwezige goederen , ook op die tegenwaarde. Jij kan uw deel van de blote eigendom opeisen , van alles behalve de gezinswoning van de ouders. U zult wel uw moeder moeten vergoeden voor haar vruchtgebruik. Hoeveel ,dat is afhankelijk van haar leeftijd. Maar ik blijf vermoeden dat u daar geen goede zaak aan doet. Trouwens , hoe oud is uw moeder?
Toet-anch-Amon

Jante
Topic Starter

#12 , 19 sep 2011 19:29

De notaris heeft me klaar en duidelijk gezegd dat ik de eigenaar was van 50 % van de woning (deel van mijn vader), en ook van 1/3 van het deel van mijn moeder maar dat mijn moeder het vruchtgebruikheeft daarover.
Ik kon dat opeisen zei hij maar dat zou een lange lijdensweg met advocaten zijn.
Daarnaast werd er ook nog de 'waarde' van 1,25 kg hectare landbouwgrond ingebracht, waarvan ik enige eigenaar ben en mijn moeder geen vruchtgebruik heeft.Het gaat hier dus niet om landbouwgrond die ingebracht werd maar om de waarde er van. Het kon evengoed de waarde van 1 kg goud geweest zijn. Enkel ik en niet mijn moeder heb daar recht op. Hij zei erbij dat dit wel doenbaar was om dat op te eisen.
Hij verstond zelf niet goed hoe dat in mekaar zat, want mijn vader is al meer dan 50 jaar overleden, en alles was nog geschreven in oud nederlands, moeilijk te lezen dus.

roharro

#13 , 19 sep 2011 19:38

Is dat nog steeds die notaris van 50 jaar geleden? Waarschijnlijk dement geworden.

"Hij verstond zelf niet goed hoe dat in mekaar zat, want mijn vader is al meer dan 50 jaar overleden, en alles was nog geschreven in oud nederlands, moeilijk te lezen dus."
Ernstig blijven aub: Vijftig jaar geleden zat ik in het secundair onderwijs en ik kan u verzekeren dat er toen reeds in hedendaags Nederlands werd geschreven. Ook lei en griffel waren toen al vervangen door pen en papier.

Ik moet wel opmerken dat de wetgeving ivm erfenissen 50 jaar geleden niet gelijk was aan de huidige.
Onder meer de rechten op vruchtgebruik voor de langstlevende waren anders.

Maar ik zei het al: zoek de aangifte van de nalatenschap van destijds op (blijkbaar gedaan door die stokoude notaris), daar zal u kunnen zien wat u geërfd hebt. Als tweede stap kan u dan nagaan of u nog iets kunt opvragen/opeisen van het roerend gedeelte. Het is best mogelijk dat uw moeder dat geld in de loop van die 50 jaar heeft uitgegeven, misschien wel voor de kosten van uw opvoeding.
Laatst gewijzigd door roharro op 19 sep 2011 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#14 , 19 sep 2011 20:03

Als die notaris tegen u zegt dat u uw deel uit de gezinswoning kan opeisen , verschiet ik er al niet meer van dat hij van de rest ook niet veel begrijpt. Uw moeder heeft het vruchtgebruik daarvan , daar kan je niets aan veranderen. Uw moeder heeft een inbreng gedaan in de gemeenschap , dat wil al direct zeggen dat minstens de helft daarvan van haar is en blijft. Als dat allemaal al meer dan 50 jaar aansleept , waarom dan nu ineens die haast. Heeft die notaris bij de Registratie één en ander nagevraagd? Dat kan idd al veel oplossen.
Toet-anch-Amon

Jante
Topic Starter

#15 , 20 sep 2011 09:10

Dit heeft hij inderdaad gedaan.

Binnen 2 weken weten we meer

Groeten,

Jante

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”