éénmanszaak - in welk land registreren?

Emark
Topic Starter

éénmanszaak - in welk land registreren?

#1 , 20 sep 2011 21:34

ik wil in de toekomst een internetbedrijf starten dat zijn inkomsten zal halen uit advertenties op eigen websites, en het verkopen van online subscription programma`s, e-videos en andere online educatieve programma`s.

Mijn geografische doelgroep is uiteenlopend. Niet enkel richt ik mij in het Nederlands op Vlaanderen en Nederland, maar ook in het Duits op Duitsland, in het Spaans op Spanje en alle andere spaans sprekende landen.

Ieder project zal zo zijn eigen geografische doelgroep hebben.

Inkomsten kunnen betaald worden op bankrekeningen in verschillende landen. Zo zal er voor iedere geografische doelgroep een bankrekening geopend worden in het desbetreffende land, in de mate van het mogelijke. Uit buiten de EU.

Als ikzelf als persoon gedomicilieerd ben in Belgie, moet mijn toekomstig bedrijf (éénmanszaak) dan ook in Belgie gevestigd zijn?

Indien niet, en ik vestig het in een ander land, wat met de inkomsten die op mijn Belgische bankrekening binnenkomen? Waar moeten die aangegeven worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker

#2 , 21 sep 2011 10:28

Als uw hoofdactiviteit in België is en U actief werkzaam bent -hier- zal U hier het best een ondernemingsnummer nemen. Zelfs als U bankrekeningen heeft in het buitenland. Als U verschillende landen "bestrijkt" en lokaal kantoortjes zou openen "met actieve mensen ter plaatse" dan worden dat eventueel bijhuizen of individuele firma's in de verschillende landen maar ik vermoed dat dat voorlopig enkel toekomstmuziek is of het uw plan helemaal niet is). U bespreekt dat ook best met een "goede" boekhouder.

Justiceseeker

Emark
Topic Starter

#3 , 21 sep 2011 11:00

bedankt justiceseeker voor de reaktie.
Kantoren openen in buitenland zal ik NIET doen.

Even heel duidelijk mijn opzet:
- éénmaanszaak
- ikzelf verblijf gedurende het jaar in verschillende landen (ik maak als het ware het hele jaar door een wereldreis, bvb. 4 maanden Peru, 4 maanden Australie, 4 maanden Belgie).
- mijn persoonlijk domicilie staat in Belgie, maar ik zou dat kunnen veranderen als dat om welke reden dan ook beter of nodig zou zijn
- mijn hoofdactiviteit speelt zich NIET in Belgie af, want ik heb geen hoofdactiviteit. Daarmee bedoel ik dat al mijn projecten (websites) evenwaardig zijn, en elk van hen richt zich op een specifieke taalgroep, waaronder ook Nederlands, maar niet uitsluitend. Ik kan ook op voorhand niet schatten welk project (dus welke doelgroep) het best zal draaien of het meeste inkomsten zal genereren, dus weet ik ook nog niet wat mijn hoofdactiviteit is.
STEL NU dat mijn Nederlandstalig project het meeste inkomsten genereert, dan zou je ervan uitgaan dat ik mijn bedrijf in Belgie moet registreren. Juist? Wat doe je dan met Nederland? De kans is immers groot dat ik meer Nederlanders op mijn website zal krijgen dan Vlamingen. Voel je het probleem?

Reclame

jojan

#4 , 21 sep 2011 11:34

Ik voel het probleem niet. Uw zaak vestigen heeft immers niets te maken met waar uw klanten zich bevinden. Enkel met waar uw zaak zich bevindt. Ik kan perfect in het Verenigd Koninkrijk of de Filipijnen een zaak oprichten die in België broodjeszaken uitbaat.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2011 11:49

Voor een éénmans zaak blijf je best in Belgie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Emark
Topic Starter

#6 , 21 sep 2011 14:45

@Jojan:
Uw zaak vestigen heeft immers niets te maken met waar uw klanten zich bevinden
Precies. Dat is net mijn punt.
Enkel met waar uw zaak zich bevindt
Juist, en hier zit het probleem. Bij niet fysieke dienstverlening zoals bvb websites, online advertentie, online dienstverlening bestaat een geen geografische plaats. Mijn internetzaak bevindt zich dus nergens. Enkel ik als persoon kan me ergens bevinden
Ik kan perfect in het Verenigd Koninkrijk of de Filipijnen een zaak oprichten die in België broodjeszaken uitbaat.
Hier ga je volgens mij de mist in. Broodjeszaken zijn uiteraard FYSIEKE zaken met een locatie, dus een broodjeszaak in Belgie zal in Belgie moeten geregistreerd zijn.

Waar baseer jij je op Jojan?
Graag feiten/artikels/wetten.

Emark
Topic Starter

#7 , 21 sep 2011 14:47

@den lowie:
Voor een éénmans zaak blijf je best in Belgie.
Sorry, maar waar slaat dat op?
Is het omdat ik Belg ben dat ik dan best in Belgie blijf? En wat als ik in Lubumbashi woon?

Graag gefundeerde reacties, geen giswerk aub.

jojan

#8 , 21 sep 2011 15:27

Een broodjeszaak in Belgie kan gerust door een buitenlandse onderneming (maatschappelijke zetel) uitgebaat worden in België. Uiteraard MOET deze vestiging wel in België wel geregistreerd worden (in de Kruispuntbank voor ondernemingen).

Ik basseer me op de praktijk. Beroepshalve kijk ik zowat dagelijks in de Kruispuntbank voor ondernemingen. Ik merk vaak "buitenlandse ondernemingen" met vestigingen in België. En ook zijn er heel wat "Belgische" ondernemingen waarvan de zaakvoerders in het buitenland wonen. (zelfs "ambtshalve afgevoerde" zaakvoerders kom ik soms tegen). De twee voorbeelden die ik eerder gaf (Verenigd Koninkrijk & Filipijnen) zijn toevallig echte voorbeelden. Beide broodjeszaken in een grote stad in België en voor de ene was de maatschappelijke zetel op de Filipijnen en voor de andere het Verenigd Koninkrijk. Ik heb ook weet van een webdesigner (eenmanszaak) met maatschappelijke zetel in Rusland en met een filiaal in België. (Deze webdesigner heeft de Belgische nationaliteit maar woont officieel wel in Rusland).

Emark
Topic Starter

#9 , 22 sep 2011 11:06

@Jojan: kan je mij een boekhouder/jurist of andere ervaringsdeskundige aanbevelen met wie ik een consultatie hierover kan plannen?

jojan

#10 , 22 sep 2011 13:49

Met namen kan ik u niet helpen. U kan zich om te orienteren uiteraard wenden tot een ondernemersloket. Let wel op als u gewoon zelfstandig wil worden - zonder een venootschapsvorm dus, wordt uw maatschappelijke zetel wel u domicilieadres. (die lopen in principe gelijk voor zelfstandigen).

Terug naar “Archief”