Tijdstip halen/brengen omgansgregeling

duma
Topic Starter

Tijdstip halen/brengen omgansgregeling

#1 , 27 sep 2011 12:43

Stel:

Er staat in een vonnis dat je je kind om 15h mag gaan halen. Is er dan een soort gedoogperiode? Als je om 15.30 daar bent, onvoorziene omstandigheden of niet, krijg je je kind dan nog mee?

Kan iemand mij hieromtrent de wetgeving een keertje geven als die bestaat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Topic Starter

#2 , 27 sep 2011 12:43

en s en g omgekeerd in de titel. zucht :)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2011 19:04

in principe 15 uur is 15 uur .... een 15' worden aanvaard een half uur niet meer ...tenzij overmacht zou ik zeggen.

Reclame

duma
Topic Starter

#4 , 28 sep 2011 11:13

Ja, die redenering zou ik zelf ook maken. 't kan toch niet dat als je 5 minuutjes te laat bent, je je kind niet meer zou meekrijgen.

Maar een vrriendin vroeg zich dus af ofdat daar echt iets wettelijks rond is bepaald.

tianneke

#5 , 28 sep 2011 11:38

Denk daarbij ook aan het kind, minuten kunnen lang duren als het staat te wachten...op tijd komen geniet altijd de voorkeur, persoonlijk wacht ik liever zelf tien minuten (ben heel vaak te vroeg) dan dat ik anderen laat wachten.

duma
Topic Starter

#6 , 28 sep 2011 11:43

Ja, tianneke, het gaat hier dan ook meer om de omgekeerde vraag: Moet zij haar kind nog meegeven als de vader systematisch te laat komt. En dan gaat het over een uur, soms 2 uren. Dat wachten is ECHT niet goed voor een kind, maar waar ligt die grens ... 5 minuten, daar zijn we het allemaal over eens, maar een half uur? Drie kwartier? Moet je dan thuis blijven ztten? Wat doe je dan?

Ik heb haar aangeraden om zelf heel veel initiatief te nemen en hem op te bellen e.d. Ook elke keer nog eens achterna te mail om zo een soort van 'bewijs te creeëren' dat hij vaak verzuimt aan zijn plicht (en soms ook niet komt). En na een tijd misschien een AS te sturen met een opsommingen van die dagen en de vraag om zich in het belang van het kind aan de regeling te houden...

Maar ja, wat is er wettelijk juist en mogelijk?

tianneke

#7 , 28 sep 2011 11:52

Precies dat wachten is niet goed.
Ik zou een AS sturen, dan heeft ze meteen ook bewijs.

Het academisch kwartiertje, 15 minuten wachten en daarna niet meer. Systematisch te laat komen is geen overmacht, dit alles is wel jammer voor de kinderen natuurlijk want die zijn weer eens de dupe.

Franciscus

#8 , 01 okt 2011 12:16

Zoals duma aangeeft ......steeds positief denken en bewijzen verzamelen.
U hoeft na 2 uur de kinderen nier mee mee te geven aan andere partij. Natuurlijk als je overeenkomt maakt dat niets uit maar anders hoef je niet meer open te doen EN je doet aangifte bij politie dat hij kind niet (op tijd) is komen halen.
Dit is geen strafbaar feit maar politie dient het wel te registeren als melding.
(als andere partij zegt ik ben er bijna kan je wel wat soepel zijn en toch nog eventjes wachten maar de volgende maal zijn het nog maar 10' wachttijd en daarna nog maar 8 en 6 en 4 en...)
Bengt andere partij de kinderen ook op tijd terug of loopt dat ook mis.
Deze regeling steeds na praten met elkaar.

duma
Topic Starter

#9 , 03 okt 2011 09:21

Hij heeft ook de instelling van: 'Ik kom niet vroeger uit mijn bed om de kinderen op zondag morgen te komen halen, ik kom wel tegen de middag en je moet daarover niet zeuren'.

En dat maakt het lastiger, want hij heeft zelfs niet de intentie om op tijd te komen, dus waar praat je dan nog over?

Franciscus

#10 , 03 okt 2011 09:39

U moet niet thuisblijven tot hij wil komen. U gaat wel best een 20 tot 30 minuten later melding maken bij de politie.
U kan desnoods 15 ' na tijdstip ook eens met politie bellen en zeggen dat u op komst bent want dat hij er nog niet is.
Doel is waterdichte bewijzen te creëren.
PS na verloop ken je al het baliepersoneel wel dan gaat het iets makkelijker.

tianneke

#11 , 03 okt 2011 10:12

Hij heeft ook de instelling van: 'Ik kom niet vroeger uit mijn bed om de kinderen op zondag morgen te komen halen, ik kom wel tegen de middag en je moet daarover niet zeuren'.

Vreemd toch dat mensen zich vaak niet bewust zijn welk signaal ze op die manier naar de kinderen zenden...
Het allerbelangrijkste is het welzijn van de kinderen, echter vaak reageert een ouder vanuit onwetendheid, eigen pijn, egoïsme...en is men zich helemaal niet bewust dat de eerste in lijn die geraakt worden de kinderen zijn. (En dan later maar klagen dat, de kinderen zo weinig langskomen, ze zo weinig behulpzaam zijn...of in het ergste geval ze gewoon geen contact meer wensen)

Terug naar “Andere”