Opzeggen huurcontract dat niet begint op 1e van de maand

huurduur
Topic Starter

Opzeggen huurcontract dat niet begint op 1e van de maand

#1 , 04 apr 2007 19:50

Ik hebben een huurcontract dat niet zoals de meeste contracten begint op de 1e van de maand, maar op de 15e en betaal dan ook steeds huur van de 15e t/m de 14e van de volgende maand. Ik heb een contract voor 9 jaar dat is ingegaan op 15 juli 2005 en zit nu dus in mijn 2e jaar.
Ik heb nu een andere woning op het oog en zou met ingang van het derde jaar het huurcontract willen opzeggen.
Ik besef dat ik in een periode zit waarin de verhuurder een vergoeding kan eisen als ik opzeg, en ik heb daarover een paar vragen.

1) ik lees overal dat de opzegging van een huurcontract ingaat op de 1e van de maand volgend op de maand waarin de opzeg is verstuurd/ontvangen. Geldt dit ook voor huurcontracten die niet op de 1e van een maand begonnen zijn zoals in mijn geval?

2) indien ja, als ik dan nu mijn contract opzeg, dan zou die eindigen op 31 juli 2007. Ben ik in dit geval dan ??n of twee maanden huurvergoeding verschuldigd aan mijn verhuurder (indien deze dit eist) ? Aangezien opzegbrief verstuurd is in het tweede jaar, maar de laatste dag valt in het derde jaar...

3) de verhuurder zal per 15 juli 2007 de huur weer indexeren. Voor wat betreft de vergoeding die de verhuurder van mij kan vragen, betreft dit dan de nieuwe ge?ndexeerde huurprijs of de huurprijs ten tijde van datum van opzeg? Dus als ik 1 maand huurvergoeding zou moeten betalen, zou ik dan de zojuist ge?ndexeerde nieuwe maandhuurprijs moeten betalen of de niet-ge?ndexeerde die ik nu betaal?

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 apr 2007 14:41

?Art.3...? 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden...Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of ??n maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.? 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.Art.6...is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.
?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Vermits art.3.?9 van dwingend recht is kan er niet vooraf van afgeweken worden.
Indien u nu,6 april 2007,opzegt dan gaat die opzeg in op 01 mei 2007 en eindigt op 31 juli 2007,zijnde tijdens het derde huurjaar.U bent dan ??n maand huurvergoeding verschuldigd.
15 juli is de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst en dus ook de dag van de indexering.De vergoeding die u per 31 juli daaropvolgend verschuldigd bent is deze ge?ndexeerde huurprijs.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

huurduur
Topic Starter

#3 , 07 apr 2007 19:14

Erg duidelijk, bedankt voor dit antwoord !

Reclame

Terug naar “Huren”