Wanneer aanslagbiljet ontvangen?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wanneer aanslagbiljet ontvangen?

#1 , 27 sep 2011 14:03

Zowat iedereen in mijn onmiddellijke omgeving heeft zijn aanslagbiljet reeds ontvangen, maar ik nog niet. Is het mogelijk dat dit verloren gegaan is, of moet ik nog even afwachten? Normaal gezien trek ik serieus wat terug (ben eind vorig jaar vader geworden, dus plots één kind ten laste voor een héél jaar), dus ik zou hem graag zien verschijnen.

Iemand een idee tegen wanneer alle aanslagbiljetten van gewone particulieren zouden moeten verzonden zijn?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lvdaele

#2 , 27 sep 2011 15:24

Aanslagbiljetten betreffende aanslagjaar 2011 moeten tegen 30/06/2012 verzonden worden.
De meeste aanslagbiljetten die nu reeds verzonden zijn, zijn deze die automatisch ingekohierd zijn, dat wil zeggen waar geen fouten in stonden en ook geen aanpassingen of controles bij moesten gebeuren.
Veel zal er echter vanaf hangen op welke manier en wanneer u uw aangifte heeft gedaan. Er wordt voorrang gegeven aan de mensen die hun aangifte zelf via tax-on-web hebben ingediend. Deze zouden in theorie (geldt niet als er bijkomende controles moeten gebeuren) tegen 14/10/11 moeten ingekohierd zijn en worden in volgorde van binnenkomen behandeld. Aanslagbiljet volgt dan normaal een aantal weken later. De volgende aangiftes die behandeld worden zullen normaal deze zijn die door een ambtenaar via tax-on-web ingegeven zijn. De laatste groep zijn deze die met de hand ingevuld zijn en moeten gescand worden, dit omdat het scannen van die aangiftes veel tijd in beslag neemt en de eerste scans nu nog maar beginnen binnenlopen bij de taxateurs.

Joeri_J

#3 , 27 sep 2011 15:26

Via myminfin.be kan u de briefwisseling van & naar de overheid volgen. (cfr belastingen)

Indien daar de brief staat met afrekening, dan is hij verloren gegaan, (en kan je kopie afdrukken)
Indien daar de brief nog niet staat, dan is dit nog niet verwerkt.

Hiervoor hebben ze nog ruime tijd (exacte periode ontgaat me, maar het is nog even)
Dus je kan myminfin al eens controleren...

edit: lvdaele was me voor met meer info.

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter

#4 , 27 sep 2011 23:16

Bedankt voor de info. Ik heb inderdaad mijn belastingsaangifte via Tax-on-Web ingevuld. Ik ga morgen eens kijken op myminfin.be.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#5 , 27 sep 2011 23:22

Maak u niet te zenuwachtig. Het kan zijn dat hij morgen in de bus ligt, maar voor hetzelfde geld laat de afrekening op zich wachten tot juni volgend jaar.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 sep 2011 23:25

Of nog later. Dan wordt het pas leuk want na eind juni kunnen ze je niet meer aanslagen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Topic Starter

#7 , 28 sep 2011 09:54

Of nog later. Dan wordt het pas leuk want na eind juni kunnen ze je niet meer aanslagen.
Wat bedoel je daar precies mee? Dat men je niet meer kan verplichten te betalen? (Speelt geen rol in mijn geval, want ik krijg een héle smak terug, als ik tax-on-web mag geloven).

Lanox

#8 , 28 sep 2011 09:57

Dat U de volledige bedrijfsvoorheffing kan terugvorderen. U krijgt dus geen smak terug, maar alles. Leuk cadeautje!

Gebruiker21
Topic Starter

#9 , 28 sep 2011 10:08

Héhé, leuk om te weten, al hoop ik er niet op. De kans dat je dit voorhebt is waarschijnlijk even groot dan dat je de lotto wint? Of gebeurt dit regelmatig?

jojan

#10 , 28 sep 2011 12:04

Het gebeurt haast nooit. Bovendien moet het om correct ingevulde aangiftes gaan. Indien een niet correct aangifte heeft de administratie langer de tijd. En de aanslagbiljetten moeten NIET 30 juni 2012 verstuurd zijn. De kohieren moeten uiterlijk 30 juni 2012 uitvoerbaar verklaard zijn. Na de uitvoerbaar verklaring moeten de aanslagbiljetten door de ontvanger der belastingen zo snel mogelijk verstuurd worden. In de praktijk zorgt de administratie ervoor dat de aanslagbiljetten van correct ingevulde aangiftes ten laatste in juni 2012 zullen verstuurd worden.

Voor aanslagjaar 2010 heb ik tot maart 2011 mogen wachten en mijn flinke som terug te krijgen stond eind mei op de rekening. Dit jaar verwachten we de flinke somx2 terug te krijgen dus het is spannend afwachten alweer - mijn gok is dat ik het niet zal zien voor april 2012.

En nog een tip: als u moet terugkrijgen moet u binnen de twee maanden na het ontvangen van het aanslagbiljet terugbetaald worden. Als u het geld pas op de 1ste van de volgende maand op uw rekening zou staan en het is een bedrag groter dan 857 euro mag u 7% verwijlintrest aanrekenen op de hoofdsom afgerond op het lager 10 tal/gedeeld door 12. (bv u moet 958 euro terug krijgen = 950*0,5833% = 5,54 euro intrest per maand dat u te laat bent terugbetaald)

Gebruiker21
Topic Starter

#11 , 28 sep 2011 13:19

Interessant om te weten (al zal ik het waarschijnlijk niet onthouden ;). Mijn vriendin (we wonen feitelijk samen) moest ook terugtrekken en heeft haar aanslagbiljet reeds gekregen en de uitbetaling zou tegen uiterlijk eind oktober zijn. Mijn terug te trekken bedrag is het dubbele van dat van mijn vriendin (ruim hoger ook dan de vermeldde 857€). Hopelijk moet ik niet tot volgend jaar wachten om dit terug te trekken. Vanavond toch maar eens op myminfin kijken...

jojan

#12 , 28 sep 2011 13:45

Er valt geen lijn in te trekken, Tom. Je kan op myminfin ook de vorige jaren bekijken wanneer men het aanslagbiljet heeft verzonden, bij mij varieert dat van oktober tot april. En ik gebruik al van zo gauw het kon Taxonweb. De gevallen die ik ken waarbij de voorheffing werd terugbetaald door FODFin waren allemaal zaken waarin er door de belastingsdienst aanmerkingen gemaakt maar deze niet aanmerkingen niet wettelijk naar de belastingplichtigen waar aangetekend opgestuurd (wat moet). voor de juiste mumbojumbo van fodfin: http://www.fiscus.fgov.be/interfaoifnl/ ... 0re%C3%A7u" onclick="window.open(this.href);return false;

Joeri_J

#13 , 28 sep 2011 15:48

En nog een tip: als u moet terugkrijgen moet u binnen de twee maanden na het ontvangen van het aanslagbiljet terugbetaald worden. Als u het geld pas op de 1ste van de volgende maand op uw rekening zou staan en het is een bedrag groter dan 857 euro mag u 7% verwijlintrest aanrekenen op de hoofdsom afgerond op het lager 10 tal/gedeeld door 12. (bv u moet 958 euro terug krijgen = 950*0,5833% = 5,54 euro intrest per maand dat u te laat bent terugbetaald)
Wist ik niet, thx.

Vanaf wanneer loopt deze periode van 2 maand?
Is dit vanaf datum brief ontvangen?
1ste van volgende maand?

Mijn voorbeeld:

Datum van uitvoerbaarverklaring kohier: 25/08/2011
Datum van verzending 26/08/2011

(doch strange in myminfin.be staat 12/08/2011 als datum van aanmaak...)

Wat moet je dan ondernemen om deze te verkrijgen?
al vermoed ik dat ik dat geld wel op tijd zal verkrijgen :-)

jojan

#14 , 28 sep 2011 15:56

26/10/2011 zou het geld ten laatste op uw rekening moeten staan. Vanaf 1/11/2011 zou u rechthebben op nalatigheidsintresten. Om deze te verkrijgen als u er recht op zou hebben wendt u zich best tot uw taxatiekantoor voor de juiste informatie.

jojan

#15 , 28 sep 2011 16:02

Wanneer zal u uw terugbetaling inzake directe belastingen ontvangen ?
Op het einde van de tweede maand die volgt op :

de datum van uitvoerbaarverklaring van het kohier die op het aanslagbiljet wordt vermeld ;

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”