Erfenis in een stiefgezin - Hoe verloopt de verdeling?

Lotje2
Topic Starter

Erfenis in een stiefgezin - Hoe verloopt de verdeling?

#1 , 05 apr 2007 02:42

Hallo, ik zoek voor iemand anders een antwoord op devolgende ingewikkelde situatie. Laat ik het stap voor stap proberen schetsen:

Een weduwe heeft een eerste kind van haar overleden echtgenoot.

Ze hertrouwt onder het stelsel van "langstlevende erft alles".

Ze krijgt een tweede kind met de tweede echtgenoot.

Deze vrouw komt als eerste te overlijden, en de erfenis gaat naar haar echtgenoot.

Deze laatste komt ook te overlijden. Wat gebeurd er nu met de erfenis? Hoe word deze verdeeld? Heeft het eerste kind van de vrouw recht op een deel van de erfenis van de vader -die dus onverwant was aan het eerste kind, zijn stiefvader was, en het ook nooit heeft geadopteerd-, en zoja, een hoeveelste deel?

Hartelijk bedankt bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 apr 2007 15:28

Ik vind een tegenstrijdigheid : de formule 'langst leeft ,al heeft ' is niet toe te passen bij een tweede huwelijk , zeker als er een kind uit het eerste huwelijk aanwezig is. Tenzij moeder uit het eerste huwelijk niets heeft overgehouden en alle bezittingen van het tweede huwelijk 'verdiend 'zijn tijdens het tweede huwelijk. Het kind van het eerste huwelijk heeft destijds geerfd van haar vader.Van haar moeder moet zij erven op het ogenblik dat die sterft : moeder kan volgens mij niet alles overmaken aan haar (tweede) echtgenoot. Kinderen uit voorgaande relaties worden beschermd door de wet.
Van de stiefvader erft ze in principe niet.
Interpelleer een notaris met de concrete gegevens.

Lotje2
Topic Starter

#3 , 05 apr 2007 16:42

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad zo dat de weduwe uit haar eerste huwelijk geen bezittingen heeft meegenomen. De bezittingen die ze bij haar overlijden had, heeft ze verworven tijdens dit laatste huwelijk.

Op het ogenblik dat deze weduwe overleed, hebben geen van beide kinderen iets ge?rfd. Alles is toen naar de tweede echtgenoot gegaan.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”