Normen hiërachie

neogoa
Topic Starter

Normen hiërachie

#1 , 30 sep 2011 10:54

Beste,

Wie kan mij vertellen welke norm dient toegepast te worden.

Een school krijgt een waterfactuur van zijn waterleverancier. Zij roept het KB waar ze een langer betalingstermijn krijgen terwijl de waterleverancier het besluit van de vlaamse regering inroept.

Het KB van 1996 zegt: onderwijsinstellingen krijgen een betalingsuitstel van 50 dagen voor het leveren van diensten ongeacht het bedrag van de opdracht.
Het Besluit van de vlaamse regering zegt: De factuur dient binnen de 18 dagen betaald te worden vanaf de datum van verzending.

Is het dan het grondwettelijk hof die hierover dient te beslissen wie zijn bevoegdheid heeft overschreden en dit via het stellen een prejudiciële vraag?
Ik dacht dat het grondwettelijk hof enkel wetgevende akten kon toetsen aan de grondwet. Daar een KB en besluit van de vlaamse regering geen wetgevende aktes zijn zie ik dit niet onmiddelijk gebeuren.

De exceptie van onwettigheid kan m.i. ook niet ingeroepen worden daar de ene niet in hogere rang bevindt als de andere.

Zou u mij daarom kunnen zeggen welke norm dient toegepast te worden en wat de reden hiervoor is?

Bedankt voor jullie inzichten!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2011 12:30

Als u de juiste data van de besluiten vermeldt is het gemakkelijker om te helpen.

neogoa
Topic Starter

#3 , 03 okt 2011 11:54

De essentie van de vraag

Welke rechtsnorm dient er toegepast te worden als er een conflict is tussen een KB en een besluit van de vlaamse regering.

Welke norm staat er hoger? En als ze even hoog staan welke dient er dan toegepast te worden. Of aan wie (Rechter, Grondwettelijk Hof , Raad van State,...) dit probleem voorgelegd moet worden om uitsluitsel te krijgen.

Dank voor jullie inzichten.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”